Dat gemalen beter lijkt te werken, zie ik aan de hoeveelheid zand die eruit komt. Natuurlijk kan het ook zijn dat ze net die keren dat ze gemalen krijgen, ze wat meer zand in hun lijf hebben, maar gevoelsmatig werkt het beter. Ze krijgen inderdaad 3-4 keer per week lijnzaad (gemalen) en eens per maand een zandkuur. De dames staan hier natuurlijk dag en nacht op de paddock en gooien het hooi vaak naast de bak, eten dus alsnog vanaf het zand. Daarnaast heeft Kate snel last van haar darmen en doet het gewoon beter als ze lijnzaad krijgt.

Antwoord met Citaat
Het is nu twee maanden geleden en hij begint nu weer een beetje de oude te worden
Hij had zo veel zand in zijn blinde darm, dat die was verzakt. (dat was dus op de echo te zien) Hij moest vijf dagen blijven. Maar ik had hem op vrijdagnacht gebracht en het gaat daar nogal vreemd in het weekend, dus ik vond eigenlijk dat hij een beetje te lang moest blijven
Voor de buiten-paard is op stal staan natuurlijk niet echt bevorderlijk om beter te worden
Ze leggen wel alles duidelijk uit daar (maar ik kan natuurlijk niet beloven dat dat DE waarheid is
). Die paraffine is dus in eerste instantie om te onderzoeken of er opstoppingen zitten. Het is dus heel belangrijk dat die paraffine binnen 24 uur (? dacht ik) er uit komt. Verder maakt het de darmen zacht en daardoor spoelt alles sneller door. Maar het is zo glad dat het langs het zand gaat. Het zand ligt een beetje op de bodem van de darmen en dat daar spoelt die paraffine als het ware overheen. Psylliumzaad gaat de darmen in en wordt daar heel erg plakkerig, echt een soort lijm. (dat gebeurt ook als je er water bij giet in de emmer, plakt echt overal aan vast
) Daar plakt het zand aan vast en dat gaat er dan langzaam weer uit (met nog een paraffine spoeling gaat het er sneller weer uit). 

Bladwijzers