Pagina 4 van de 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 94

Topic: Atli met koliek in de kliniek!

  1. #46
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Atli met koliek in de kliniek!

    Dat gemalen beter lijkt te werken, zie ik aan de hoeveelheid zand die eruit komt. Natuurlijk kan het ook zijn dat ze net die keren dat ze gemalen krijgen, ze wat meer zand in hun lijf hebben, maar gevoelsmatig werkt het beter. Ze krijgen inderdaad 3-4 keer per week lijnzaad (gemalen) en eens per maand een zandkuur. De dames staan hier natuurlijk dag en nacht op de paddock en gooien het hooi vaak naast de bak, eten dus alsnog vanaf het zand. Daarnaast heeft Kate snel last van haar darmen en doet het gewoon beter als ze lijnzaad krijgt .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  2. #47
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Atli met koliek in de kliniek!

    @ Anouk: Hmmm dan is die dierenarts die ik er ooit over sprak, misschien nog van de oude stempel en niet op de hoogte van de nieuwste inzichten. In elk geval ben ik nu wel overtuigd, ik heb nu meer stemmen voor psyllium dan voor lijnzaad!

    @ Jossie: oké duidelijk!

    Mijn stalgenoten hebben trouwens zo'n slowfeeder gemaakt: een grote plastic bak met daarin een draadmat, en daar gaat het hooi dan in (onder de draadmat dus). Dat zorgt ervoor dat de paarden langzamer eten, én het zorgt er ook voor dat amper nog met het hooi geknoeid wordt omdat ze er niet zulke grote plukken tegelijk uit kunnen trekken. Misschien een tip voor jou?

  3. #48
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re:Atli met koliek in de kliniek!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja

    Goh Wendela, is Ab ook zo ziek geweest? Bah zeg. Goed om te horen dat hij er wel weer helemaal bovenop is gekomen, ook al heeft dat even geduurd! Hoe lang moest hij in de kliniek blijven?
    Bij Atli is er geen echo gemaakt en hij heeft ook geen psylliumzaadjes gehad. Er was wat mest onderzocht en dat zat vol met zand, en daarnaast was te voelen dat er gas in zijn darmen zat (wat dus veroorzaakt kan worden door zand). Op grond daarvan hebben ze hem gelaxeerd met paraffine. Ik begreep eigenlijk dat door die paraffine het zand afgedreven zou worden. Verder kreeg ik het advies om eens per maand een week psyllium te voeren, maar dat hoefde ik dus niet nu meteen al te doen.
    Ja Ab is er flink ziek van geweest Het is nu twee maanden geleden en hij begint nu weer een beetje de oude te worden Hij had zo veel zand in zijn blinde darm, dat die was verzakt. (dat was dus op de echo te zien) Hij moest vijf dagen blijven. Maar ik had hem op vrijdagnacht gebracht en het gaat daar nogal vreemd in het weekend, dus ik vond eigenlijk dat hij een beetje te lang moest blijven Voor de buiten-paard is op stal staan natuurlijk niet echt bevorderlijk om beter te worden Ze leggen wel alles duidelijk uit daar (maar ik kan natuurlijk niet beloven dat dat DE waarheid is ). Die paraffine is dus in eerste instantie om te onderzoeken of er opstoppingen zitten. Het is dus heel belangrijk dat die paraffine binnen 24 uur (? dacht ik) er uit komt. Verder maakt het de darmen zacht en daardoor spoelt alles sneller door. Maar het is zo glad dat het langs het zand gaat. Het zand ligt een beetje op de bodem van de darmen en dat daar spoelt die paraffine als het ware overheen. Psylliumzaad gaat de darmen in en wordt daar heel erg plakkerig, echt een soort lijm. (dat gebeurt ook als je er water bij giet in de emmer, plakt echt overal aan vast ) Daar plakt het zand aan vast en dat gaat er dan langzaam weer uit (met nog een paraffine spoeling gaat het er sneller weer uit).

    Misschien kan je aan de artsen vragen hoe ze er tegenover staan als je hem meteen een week psyllium geeft ipv over een maand? Ik denk zelf dat je dat voor de zekerheid het beste kan doen, zodat je zeker weet dat al het zand er uit gaat. Maar ik zou het wel even vragen, ik weet nl niet of er nadelen aan het geven van psyllium zitten.

  4. #49

    Re:Atli met koliek in de kliniek!

    Sterkte! Hoop dat Atli weer snel opknapt

  5. #50

    Re:Atli met koliek in de kliniek!

    Jemig, in de kliniek nog wel... Dan sta je raar te kijken!

    Gelukkig knapt hij al goed op, hopelijk is hij snel weer thuis en uit de stal!
    Beterschap!!!

    May the horse be with you!

  6. #51
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re:Atli met koliek in de kliniek!

    Ook mijn Morris heeft de afgelopen dagen in de kliniek doorgebracht vanwege een zandkoliek.... Tijdens mijn vakantie is het gebeurd, en gelukkig hebben de verzorgers van de paarden het heel goed opgepakt, snel gehandeld en geregeld dat hij daarheen kon.
    Hij is sinds maandag weer thuis.
    Op de kliniek zei de veearts dat lijnzaad even goed werkte als psyllium, dat sandclear grotendeels uit lijnzaad bestond, en dat het dus handiger en goedkoper was lijnzaad te geven dan sandclear. Lijnzaad kon ook ongekookt gegeven worden, op de faculteit in Utrecht schijnen ze daar ook een handje van ongekookt per dag te geven aan koliekpaarden. Sinds Morris daar staat krijgen alle paarden hier lijnzaad. Morris zelf nu ook.
    Hij doet het nu gelukkig al een stuk beter, maar nu ga ik toch weer twijfelen aan het lijnzaad.. Al die tegenstrijdige berichten steeds. Ik ga toch maar die psyllium bestellen. En waar kun je dan gemalen lijnzaad kopen?
    Hier kregen ze het hooi een hele tijd lang uit een ruif, sinds een tijdje uit netten die op de betonplaat lagen. Maar ja, alles wat er naast valt eten ze ook op, en ondanks regelmatig vegen krijgen ze kennelijk toch genoeg zand mee.
    Mijn man heeft nu twee hooibakken gemaakt waar ik de netten in vastleg. Gelukkig zijn onze ponies nogal voergericht en blijven de koppen allemaal naar beneden in de bak zolang ze niet weggestuurd worden door een ander, dus er wordt weinig geknoeid.
    De ruif gebruiken we ook weer, en vlak voor de voerbeurt veeg ik daaromheen al het zand weg.

  7. #52
    Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.773

    Re:Atli met koliek in de kliniek!

    Jeetje wat schrikken Marja, maar gelukkig dat Atli goed opknapt!
    Hopelijk zorgt het psylliumzaad ervoor dat de koliek voortaan wegblijft
    Echt fijn dat je zulke goede staleigenaren hebt, dat zal al een hele geruststelling zijn

  8. #53
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Atli met koliek in de kliniek!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marion
    Op de kliniek zei de veearts dat lijnzaad even goed werkte als psyllium, dat sandclear grotendeels uit lijnzaad bestond,
    Als dát zijn argument is waarom het even goed werkt, dan is dat nogal makkelijk onderuit te halen: sandclear bestaat grotendeels uit psyllium en dat is iets anders dan lijnzaad!
    Overigens zei de DA die Atli behandelde ook dat je lijnzaad idd ook rauw kunt geven. Zolang je er niet te veel van geeft (meer dan een handje geloof ik), kan het geen kwaad. Maar ze was toch voorstander van psyllium, volgens haar werkte dat echt beter...

    En waar kun je dan gemalen lijnzaad kopen?
    Hier: http://shop.naturalhorsetrainer.nl/c...le.pl?item=159

    Hoe gaat het nu met Morris? Is hij weer helemaal de oude of kun je nog merken dat hij vorige week zo ziek is geweest? En in welke kliniek ben je geweest met hem?

  9. #54

    Re:Atli met koliek in de kliniek!

    wow wat heftig Marja! Gelukkig gaat het weer de goede kant op met Atli, maar de schrik zal er wel goed inzitten. Fijn dat hij weer aan het opknappen is! Sterkte ermee

  10. #55
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Atli met koliek in de kliniek!

    Zo. Het boevenbeest is weer thuis! En hij heeft weer praatjes. En honger. Veel honger.
    Helaas voor hem staat hij nog wel op strak rantsoen; hij mag vandaag nog maar de helft aan hooi van wat hij normaal krijgt, geen gras en ook nog geen krachtvoer. Dit mag ik nu gaan opbouwen zodat hij over een dag of 4 weer normaal kan eten. Als alles dan goed blijft gaan, ook bij volledig rantsoen, mag ik hem volgende week een zandkuurtje geven.

    Pffff.
    Fijn hoor, dat hij weer lekker thuis is!
    Nu komt het vast allemaal wel weer goed.

  11. #56

    Re:Atli met koliek in de kliniek!

    ik heb ooit een bak psyllium gekocht bij agradi, daar staat de hoeveelheid die je moet geven op de emmer. het wordt idd een behangplaksel achtig goedje. ik merkte niet echt verschil tussen lijnzaad en psyllium zaad kwa zand uitvoer bij mijn ponys.
    Wel dat ze lijnzaad makkelijker naar binnen kregen dan het andere spul, meer smaak? misschien??
    ik moest er een heel prutje van maken met allerlei andere lekkers voordat ze het opaten. Ik geef standaard elke maand gedurende een week gekookt lijnzaad en dan de ongemalen versie. Zo af en toe test ik een poepie om te kijken of er veel zand is. Tot nu toe valt het allemaal wel mee. Ze staan nu helaas voorlopig in een paddock en niet meer op gras wegens land verbouwingen en zo. Ze hebben niet veel meer zand dan toen ze op het gras stonden. Ook toen gaf ik dit prutje trouwens.

    Fijn dat het weer beter gaat. hahaha ijsjes hebben altijd honger toch?? Een goed teken als ze weer willen eten dat betekend dat ze er weer langzaam boven op komen.

  12. #57

    Re:Atli met koliek in de kliniek!

    Fijn dat Atli er weer is!
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  13. #58
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Atli met koliek in de kliniek!

    Fijn dat hij weer thuis is.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  14. #59
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Atli met koliek in de kliniek!

    Marja, ik lees het hele drama nu pas. Fijn dat Atli weer thuis is! Schrikken is dat als je paard zo ziek is.

    Nog even over dat handje rauwe lijnzaad, ik had ook gehoord dat ze dat doen in Utrecht maar een jaar terug hoorde ik dat ze daar op terug gekomen waren. Maar nu begrijp ik dat ze dat toch nog doen van Marion?

    Mijn probleem met Moon is dat meneer in deze tijd van het jaar geen psyllium blieft, hij eet het gewoon niet, er staat zat gras op de wei, hij heeft gewoon geen trek. Gekookt lijnzaad ett ie nog net wel, maar met moeite. Zo'n handje lijnzaad door wat muesli eet ie weer wel. Ik was ermee gestopt, maar als het geen kwaad kan is het misschien toch wel weer een idee.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  15. #60

    Re:Atli met koliek in de kliniek!

    Marja wat een schrik zeg, wat heb jij een fijne boer zeg.
    Kunnen we die niet kloonen?

    Ryan haalt ook zijn neus op voor Sand Clear ed. dingen, hopelijk eet Atli het wel.

    Hoop dat hij snel er weer helemaal boven op is.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Pagina 4 van de 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •