De Falling Leaf is een leuke grondwerk oefening die een afwisseling op de circlinggame is. Je leert disengagement en send op een nauwkeurige plaats uitvoeren. Tevens is de oefening erg goed om nerveuze paarden voor het rijden rustiger te krijgen, en om slome paarden wat actiever te laten worden.
Hieronder zie je een bovenaanzicht van het patroon wat jij (rood) en je paard (zwart) volgen.
Zelf loop je in een rechte lijn naar 1 punt toe (focus). Je begint met je paard aan het eind van de leadrope aan de zijkant van jezelf. Stuur hem op de cirkel in de richting waarin jij loopt. Op het moment dat hij jou voorbij komt, wissel je CS en leadrope van hand (je CS kruist onder de leadrope door) disengage je paard voor hij voorbij jouw 90 graden lijn komt, en stuur hem de andere kant op de volte.
Om je paard feller te krijgen, probeer je actiever te senden, is hij nerveus, doe dan een rustige send en een snellere disengage.

Antwoord met Citaat
:

, maar ik heb wel enig idee wat er bedoelt wordt. Ik vroeg me alleen af, is het van hand veranderen op de cirkel maar dan terwijl jij gewoon rechtdoor loopt? Als hij dan bijna voor je langs loopt, dan disengage je en dan komt hij op je af. Maar dan is het de bedoeling dat hem METEEN, liefst voordat hij naar je toekomt van hand verandert? Volgens Parelli moet je toch even naar achteren rennen om de paard de kans te geven van hand te veranderen?
. En de toelichting van Eveline al helemaal niet
). De bedoeling is dat jij een bubble hebt. je paard moet deze bubble respecteren. dat wil zeggen dat als jij hem wegsend dat ie dan echt moet draaien op zijn achterhand (schouder meenemen) om niet in jouw bubble te komen. Als je hem disengaged moet ie niet naar je toe komen maar buiten je bubble blijven. Ook als hij ene cirkel maakt moet ie jij ruimte respecteren, het touw moet niet in een boog gaan hangen. 
Bladwijzers