Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Discussie over 'natural' pensionstallen

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Discussie over 'natural' pensionstallen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Meestal is er behoefte aan die info als er verhuisd moet worden. Wat nu vaak gebeurd, is dat als iemand een andere stalling zoekt, diegene hier een berichtje plaatst of er iemand iets weet in de gewenste omgeving. Daar worden vaak meteen wat specifiek zaken opgenoemd die diegene belangrijk vind voor zijn/haar paard of zichzelf. Dan komen de reacties ook meestal wel. Voor mij heeft zo'n algemene lijst voor dat doel dus geen meerwaarde.
    Tenzij je er iets anders mee wilde, Anouk? Wat is de reden dat je denkt dat het handig is?

Ik kom hier later op terug, nu weinig tijd!!
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Meestal is er behoefte aan die info als er verhuisd moet worden. Wat nu vaak gebeurd, is dat als iemand een andere stalling zoekt, diegene hier een berichtje plaatst of er iemand iets weet in de gewenste omgeving. Daar worden vaak meteen wat specifiek zaken opgenoemd die diegene belangrijk vind voor zijn/haar paard of zichzelf. Dan komen de reacties ook meestal wel. Voor mij heeft zo'n algemene lijst voor dat doel dus geen meerwaarde.
    Tenzij je er iets anders mee wilde, Anouk? Wat is de reden dat je denkt dat het handig is?
    Hier was het inderdaad voor. Voor als mensen willen verhuizen dat ze dan in een overzicht kunnen zien waar ze hun paard "natural" kunnen stallen.

Wat is dan "natural" ? Ik denk dat een pensioneigenaar dit zelf wel weet. De een zal meer natural zijn dan de andere maar dit kan de persoon die zoekt dan zelf bekijken..
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Die stal in Castricum valt wat mij betreft dat weer niet onder natural. Omdat ze 's nachts in de winter toch op stal gaan.

Ik heb ooit een poging gedaan om huisvestingsplaatsen te verzamelen (pensionSTAL klinkt zo raar in dit licht )

http://paardvriendelijk.webs.com/pensionstallen.htm

Lijst is niet compleet, maar ik ga ook niet alle iniministalletjes erop zetten. Mijn pension'stal' staat er ook niet op, dat zijn ook maar 4 paardjes, waarvan 2 van mezelf.

Tips over pensionstallen met 24/7 buiten (ook in de winter!) en >10 paarden altijd welkom , dat de lijst zo lang mogelijk mag worden.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Arabesk
    Die stal in Castricum valt wat mij betreft dat weer niet onder natural. Omdat ze 's nachts in de winter toch op stal gaan.
    Het was ook natural tussen aanhalingstekens en het staat er in mijn tekst nog bij ook. Wat jij natural vind, hoef ik helemaal niet natural te vinden. Volgens mij is dat aan ieders eigen invulling, toch? Over deze stal: ik ken weinig plekjes in de buurt waar paarden beter staan dan hier, ondanks dat ze 's winters op de box staan.

En om hier en passant even te posten over je eigen lijstje vind ik wel erg Chris Irwin
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Het was ook natural tussen aanhalingstekens en het staat er in mijn tekst nog bij ook. Wat jij natural vind, hoef ik helemaal niet natural te vinden. Volgens mij is dat aan ieders eigen invulling, toch? Over deze stal: ik ken weinig plekjes in de buurt waar paarden beter staan dan hier, ondanks dat ze 's winters op de box staan.

En om hier en passant even te posten over je eigen lijstje vind ik wel erg Chris Irwin
    Chris Irwin?

Het is een lijst zonder winstdoel of wat dan ook hoor.

Volgens mij is de algemene defenitie van natural nog altijd 24/7 buiten, de rest is semi-natural of eigenlijk gewoon helemaal niet, maar dat is weer een andere discussie.

Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Volgens mij is de algemene defenitie van natural nog altijd 24/7 buiten, de rest is semi-natural of eigenlijk gewoon helemaal niet, maar dat is weer een andere discussie.
    Jij leest niet zo goed he. Er is volgens mij een verschil tussen natural en "natural"

Als je je paard op een pensionstal hebt staan, want dat is de algemene definitie daarvoor, heb je weinig keuze. Dus zoek je naar iets wat het beste past bij je als persoon, bij je idee van paarden houden en bij je portemonee. En welke eisen je nog meer hebt.

Daarnaast is 24/7 buiten niet de wens van iedereen. Dat moet bij je passen als persoon en passen bij je paard. Want het is niet altijd leuk om je paard zo natuurlijk te houden. Er zijn ook mensen die voorzieningen best kunnen waarderen en dus consessies doen op andere vlakken. Gelukkig heeft iedereen een keuze en is die keuze erg persoonlijk.

Je paard natuurlijk houden en het beoefenen van NH zijn in principe twee losstaande zaken.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Je paard natuurlijk houden en het beoefenen van NH zijn in principe twee losstaande zaken.
    In theorie misschien wel, maar toch zou het vrij onlogisch zijn......

Om 19u 's avonds in de binnenbak proberen catching game te spelen en je maar blijven afvragen waarom je paard zoveel looplust heeft terwijl hij net een uurtje of 20 binnen heeft gestaan, bijvoorbeeld..

Je paard proberen te begrijpen en benaderen vanuit de diersoort die hij is, gaat verder dan alleen wanneer hij een halster om heeft of opgezadeld is. Je doet NH nl. voor zijn welzijn, net als het zoeken naar een paardvriendelijke huisvesting.

Dan neemt niet weg dat ik met je eens ben dat je niet hardcore "all the way" hoeft te gaan om een paardvriendelijke stalling voor je paard te vinden (maar besef wel dat je de meeste concessies voor jezelf doet en niet voor het paard).

Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Als de definitie van natural niet op de box is, dan blijft het lijstje wel erg summier. Hoe natuurlijk is 24/7 buiten voor ons doorgefokte paard? Hoe natuurlijk is het voor een paard om in de rij te staan voor de krachtvoerbox? Horen onze paarden wel over verschillende ondergronden te lopen?

Je maakt altijd keuzes voor je paard, op basis van je kennis en kunde, maar ook op basis van praktisch zaken als bereikbaarheid en prijs.

Weet je waar paarden nog natuurlijk gehouden worden? De oostvaardersplassen! In een heel groot gebied, met verschillende soorten ondergronden en verschillende vegetaties om te eten. Met een nadeel, als het op is is het op. En als je ver genoeg loopt vind je vanzelf ergens een hek of water. Da's voor mij persoonlijk iets te natuurlijk :P

Wat nou als je op een leuke pensionstal staat, het naar je zin hebt en ineens besluit te NHen? Moet je dan ook acuut je paard verhuizen? Dingen zijn niet zo zwart wit, volgens mij.

Maar misschien ben ik raar, ik vind een stand bijvoorbeeld vaak paardvriendelijker dan een box.

@ Saar Ik ga niet quoten, want dan doet mijn computer zo raar. Maar om nog even terug te komen op waarom wel/niet je paarden 24/7 buiten als NH-er:

Allereerst roepen dat je je paard maar op de poesta moet zetten als je echt natuurlijk wil zijn is geen manier van discussie voeren. Je kan altijd binnen een gedomesticeerde situatie kijken naar een manier van huisvesten die zo goed mogelijk aansluit bij de basisbehoeften van een paard. Als 'zet je paard maar op de poesta' gaat gebruiken als argument kan je alles wel daarvoor gebruiken. ALs je dat even extreem doortrekt kan je ook zeggen 'ik mag mijn paard best zweepslagen geven, want ja rijden is toch al niet natuurlijk, hij stond toch al niet op de poesta'. Dat doe je ook niet, dus kennelijk zie je wel dat paardvriendelijker zijn binnen de mogelijkheden die er zijn toch beter is. Hoe goed je ook NH kunt, je zult nooit echt een paard worden dat met hem praat, maar toch ga je met hem om. Je gooit bij voorbaat NH toch ook niet aan de kant omdat je een mens bent en geen paard? Dan zou "NH dat is niks voor mij want rijden is toch al niet natuurlijk en als je echt NH wil doen had je maar als paard geboren moeten zijn" net zo'n soort antwoord zijn om een discussie over NH te torpederen, waarmee je je met zo'n drogreden in één keer de hele discussie van tafel veegt, omdat je dingen hoort die jou onconfortabel doen voelen.

Je kan nog zo natuurlijk omgaan met je paard, maar alle tijd die je hem opsluit in een kleine ruimte, kooi, zonder bewegingsvrijheid en vriendjes, is buitengewoon frustrerend en schadelijk voor je paard. Zowel lichamelijk als geestelijk. Als je paard meerdere uren per etmaal op stal staat en je gaat zijn grondwerk met hem doen omdat hij 'zo druk is' met opzadelen bijvoorbeeld of wat voor probleem dan ook, kun je het beste nog vergelijke met een loodgieter die maar blijft dweilen in plaats van de kraan maakt.

En hoezo doorgefokt? Kunnen we paarden dan tegenwoordig hamburgers en milkshakes geven of hadden ze nog steeds hooi en water nodig? Zo is het ook met huisvesting. Ook al zijn ze doorgefokt, ook het doorgefokte paard heeft nog steeds behoefde aan vriendjes en bewegingsruimte, en dat heeft hij net zo hard nodig als hooi en water! Ook je chiwawa moet nog steeds uitgelaten worden, moet nog steeds vlees eten en doet nog steeds zijn plasje. Doorfokken verandert NIETS aan de basisbehoeften van een paard.

Daarom komen er dus geen pensionstallen op mijn lijst die paarden een of meerdere uren per etmaal beroven van hun vrijheid.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ehm Arabesk? Ik zie op jouw lijstje van paardvriendelijke pensionstallen een stal staan waarbij de manier van verzorging toch echt niet paardvriendelijk is geweest (en gezien het gebrek aan kennis van de eigenaren plus een aantal andere zaken daar) nu waarschijnlijk nog niet zijn ook. Ik vind het voeren van beschimmelde of zure kuil niet paardvriendelijk, dat geldt wat mij betreft ook voor het laten rondlopen van jonge dieren met wormbesmetting tot de dood erop volgt, het fokken met merries omdat een hengstenhouder heeft gezegd dat je middels dracht geen hoefbevangenheid krijgt, het fors hoefbevangen laten rondlopen van paarden in een wei (voor zover ze nog konden lopen) en een veulen met ingegroeid halster laten lopen (omdat ze het niet te pakken konden krijgen). Oja, een smid kwam er ook nauwelijks.
    Maar! Ze lopen wel 24/7 buiten daar, in een kudde. Dat de rest van de zorg verre van optimaal is, doet niet ter zake wat betreft paardvriendelijk?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Jantine; ik heb geen paard, ik heb twee pony's. En jij weet niet hoe die gehouden worden, dus stop je belerende toontje tegen mij even. Ik stel dat niet erg op prijs. (duurt je vakantie te lang?)

Volgens mij staat de stal gewoon op het lijstje, toegevoegd door de TS. En het is aan een ieder om daarmee te doen wat hij of zij wil.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Ik vind dat mijn paarden ook "vriendelijk" staan, ongeveer hetzelfde als Saar. Ze staan zomers 24/7 buiten en 's winters gaan ze 's nachts op stal. Ik denk dat mijn paarden het hier prima naar hun zin hebben. Ik vind het nogal ver gaan om te zeggen dat een stal mishandeling is. Ik heb het regelmatig meegemaakt dat ik mijn paard aan het einde van de zomer, nog maar met moeite 's avonds terug naar het land kon brengen. Meneer wilde niet meer naar het land, wilde liever naar binnen, terwijl zijn hele kudde nog buiten stond. En niet om voerredenen, want wij voeren ze altijd buiten.
    Mijn oudere paardje knapt weer helemaal op zodra ze weer 's nachts naar binnen gaan, want hij heeft weer "rust" als hij in zijn stalletje staan. Hij gaat dan weer lekker liggen 's nachts, iets wat hij in het land in zijn kudde niet doet, vanwege zijn rang en leeftijd. De ideeen van PN zijn best leuk, maar schieten ook af en toe een beetje door.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Ehm Arabesk? Ik zie op jouw lijstje van paardvriendelijke pensionstallen een stal staan waarbij de manier van verzorging toch echt niet paardvriendelijk is geweest (en gezien het gebrek aan kennis van de eigenaren plus een aantal andere zaken daar) nu waarschijnlijk nog niet zijn ook. Ik vind het voeren van beschimmelde of zure kuil niet paardvriendelijk, dat geldt wat mij betreft ook voor het laten rondlopen van jonge dieren met wormbesmetting tot de dood erop volgt, het fokken met merries omdat een hengstenhouder heeft gezegd dat je middels dracht geen hoefbevangenheid krijgt, het fors hoefbevangen laten rondlopen van paarden in een wei (voor zover ze nog konden lopen) en een veulen met ingegroeid halster laten lopen (omdat ze het niet te pakken konden krijgen). Oja, een smid kwam er ook nauwelijks.
    Maar! Ze lopen wel 24/7 buiten daar, in een kudde. Dat de rest van de zorg verre van optimaal is, doet niet ter zake wat betreft paardvriendelijk?
    Ik heb de lijst met adressen van horen zeggen, dus als jij andere ervaringen hebt, mail me dan, dan haal ik dit soort stallen eraf

Bladwijzers

Forum Rechten