Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 37 van de 37

Topic: Overzicht maken voor wanneer je hulp nodig hebt?

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Re:Zoek je hulp? Kijk hier wie, wat en waar.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Instructeursopleiding is gelukkig niet nodig om een verzekering af te sluiten voor het lesgeven.
    Ik wil er niet aan denken om de ORUN te doorlopen
    Waarom niet?

Ik heb afgelopen winter de Instructeursopleiding 2 zonder rijden gedaan en het was echt leuk. Ik zat met 12 mensen waarvan zeker 8 in verschillende vormen van "het alternatieve paardengebeuren" zaten. Inclusief cursusleidster die dagelijks haar paarden buiten had staan, ook met sneeuw en ijs. Ik heb les mogen geven aan combinaties die ik anders nooit had gezien en geleerd dat de basis alles is, dat "normal" niet meer zo is als toen ik uitstapte en gewoon veel geleerd. En tuurlijk was niet alles rozengeur en manenschijn, maar het was een positieve ervaring.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik snap het ook niet zo goed? Alles is toch wat je er zelf van maakt? Volgens mij is de aversie tegen ORUN wellicht een beetje gebaseerd op (ouderwetse) vooroordelen?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Ik snap het ook niet zo goed? Alles is toch wat je er zelf van maakt? Volgens mij is de aversie tegen ORUN wellicht een beetje gebaseerd op (ouderwetse) vooroordelen?
    Dat kan goed ja. Mijn huidige mening is gebaseerd op persoonlijke ervaringsverhalen van Marja en contact met de instructeurs hier in de omgeving.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Ik heb een paar jaar geleden 2 jaar op een manege gewerkt en daar ook les gegeven. Idd ivm verzekering mij verdiept in de Orun cursus. Mijn vriendin volgde de opleiding toen al. Ik ben meegeweest om te kijken.. en no way dat ik mijn eigen paard meeneem en daar iemand anders op laat rijden. In mijn ogen was dat destijds op en top 'traditioneel' rijden inclusief sporen zweep en flinke handen. Ligt zeer waarschijnlijk ook aan de locatie waar je gaat lessen maar ik stond daar met tranen in mijn ogen te kijken. Ik had mij zo verheugd op de cursus maar het was zo niet wat ik ervan had gehoopt.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nee ik kan de ORUN niet aanraden hoor, ik heb de basisinstructeurs-opleiding gedaan maar ik kan niet zeggen dat ik daar nou beter van les ben gaan geven. Ik heb er heus wel wát geleerd, maar niet zo gek veel. Ik heb qua lesgeven vooral veel geleerd van mijn eigen (paardvriendelijke) instructeurs, van mijn paarden, en ook van mijn lesklanten.

Het maakt bij de ORUN idd wel veel uit op welke lokatie je lest, maar waar ik zat was het toch allemaal best wel traditioneel (van het type: paard moet luisteren). Ik heb er verschillende keren met erg kromme tenen bij gestaan...

Ik vind overigens dat er nu wel wat betuttelend gedaan wordt in dit topic. Dat het geen 'lesgeven' meer mag heten, maar 'helpen' moet zijn.
    Als mensen les willen geven om zo hun kennis over te dragen en een zakcentje bij te verdienen, is het hun eigen zaak of ze dat al dan niet verzekerd doen. En of mensen gediplomeerd zijn of niet, veel ervaring hebben of niet, goed zijn of niet, tja dat laatste bepalen de lesklanten wel. Als iemand niet goed is, krijgt hij/zij op gegeven moment gewoon geen klanten meer, zo simpel is dat. Althans, geen klanten die NH-minded zijn en progressie zoeken, zoals (naar ik mag hopen) de meeste mensen hier op het forum.

Of iemand een papiertje heeft gehaald zegt mij niet zoveel ongeacht welke cursus of les gegeven wordt. Ik ken mensen die heel goed kunnen leren maar van gedrag interperteren niets bakken en het al helemaal geen kennis over kunnen geven (zij is gedragstherapeut voor honden). Gelukkig ziet ze het zelf ook en doet dus niets met haar opleiding. Papiertje heeft zij echter wel. Het zegt dus niet zoveel. Ook ken ik mensen die zonder papiertje heel goed les geven, die hebben het gewoon absoluut in zich om a) gedrag goed te interperteren, b) goed erop in te springen c) dat alles ook weer goed kunnen overbrengen.

Verzekering is fijn maar geldt met name denk ik voor degene die lesgeeft dat hij/zij niet persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden. De term instructeur is overigens vrij evenals gedragstherapeut (zowel bij honden als bij paarden heb ik begrepen).

Denk dus dat het er vooral op neerkomt wat iemand aan ervaring heeft opgedaan, hoe goed zij les kunnen geven en of hun methode en werkwijze bij jou persoonlijk aansluit of niet. Ik heb een hele fijne les gehad van Marja (met papieren) en dat is zeker voor herhaling vatbaar als ik weer een stapje verder wil waar ik niet uitkom. Van Roos heb ik ook bij een gewoon bezoekje wat leuke dingen geleerd (geen papieren) en is ook fijn om les van te krijgen denk ik.

Re:Overzicht maken voor wanneer je hulp nodig hebt?

Ook ik denk dat ik wel een bijdrage kan leveren ook al geef ik geen N.H.les.
    Mijn naam ik Gisa, ook op het forum.
    Wij hebben een rijhal en mijn droom is om hiervan een cursuscentrum te maken waar vooral lessen cursussen e.d. worden gegeven die het welzijn van paarden ten goede komen.
    De rijhal is te huur voor iedereen die een binnenaccommodatie zoekt. Inmiddels worden er regelmatig lessen gegeven door Humphrey Dirks, 2* Parelli-instructeur en Ylvie Fros, Rechtrichten en Klassieke Dressuur volgens de ideeën van Bent Branderup.
    Ook Eef Veenstra geeft bij ons weekendcursussen en/of workshops.
    Waarom ik dit doe? Ik zie om mij heen veel dingen met paarden gebeuren waar ik verdrietig of kwaad over wordt en weet dat er mogelijkheden zijn om het leven van paard en bezitter te veraangenamen. Alleen hier in de Achterhoek is N.H. nauwelijks bekend en daar probeer ik iets aan te doen.
    De rijhal is gelegen in Aalten. Er zijn geen manege-of pensionpaarden aanwezig dus een heel ontspannen omgeving.
    Ik geef je graag nadere info via de mail en je kunt ook kijken op onze website: www.morelli-aalten.nl
    Een gelukkig paard heeft een gelukkige eigenaar.

RIJHAL AALTEN,de locatie voor paarden-en hondencursussen.

www.rijhal-aalten.nl

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten