Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 37

Topic: Overzicht maken voor wanneer je hulp nodig hebt?

Re:Overzicht instructrices/instructeurs/andere diensten omtrent NH?

Misschien is het handig als sommigen er ook bij zetten welke NH stroming ze volgen bij het lesgeven? B.v. meer richting Parelli / voest / Mark Rashid / Monty etc.

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis
    Misschien is het handig als sommigen er ook bij zetten welke NH stroming ze volgen bij het lesgeven? B.v. meer richting Parelli / voest / Mark Rashid / Monty etc.
    Ja dit lijkt mij op zich wel handig
    Ga nu een overzichtje maken
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik moet toch kwijt dat ik het een nogal 'wonderlijk' overzicht vind worden.. Wat is nou precies de bedoeling? Dat iedereen die vind dat hij een ander kan helpen (al dan niet voor geld) hier zichzelf kan 'opgeven'? Is dat dan 'lesgeven'? Zijn daar geen criteria voor? (opleiding etc??)
    En waar kan iemand vaststellen of niveau/opleiding/ervaring van lesgever past bij het niveau dat hij zoekt? Nu lijkt het alsof iedereen op de lijst ongeveer hetzelfde niveau heeft: "dat van goede lesgever" en alsof het een lijst is van 'bewezen goede lesgevers waar je met een gerust hart uit kan kiezen'...
    Ik bedoel... ik ben L2 parelli... wil bèst eens met iemand meekijken in mijn omgeving als hij/zij daar om zou vragen, ... Ik zou dat zelf geen lesgeven willen noemen, maar m.i. enige mate van zelfoverschatting zou hebben ( ) zou ik mezelf dan ook gewoon hier op de lijst kunnen plaatsen?
    (eerlijk gezegd vind ik mezelf met mijn L2 nog niet eens goed genoeg om iemand te 'helpen', al zie ik hier op het forum steeds vaker mensen die irl andere mensen in hun omgeving 'helpen' terwijl ik denk dat ze daar qua kennis nog lang niet aan toe zijn....)

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Dat is precies wat mij bezighoudt Nienke. Wanneer ben je 'lesgever'?
    Er staan hier meerdere mensen die niet opgeleid zijn tot lesgever, maar zelf ook student zijn.
    Ik ben Parelli level 4 student en heb ook wel eens nagedacht om 'les te geven',toevallig ben ik
    er ook voor opgeleid, alleen dan op de Pabo, hahaha!
    Maar dan denk ik, tsja, er zijn toch Parelli instructeurs die daarvoor een opleiding hebben gehad, wie ben
    ik dan om daar geld mee te verdienen. Maar blijkbaar doen veel mensen dit wel.
    Kun je, als je het leuk vindt om anderen te helpen, jezelf bombarderen tot lesgever?
    Is dat okee? Wat vinden bijvoorbeeld de 'echte' Parelli Professionals daarvan?

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Ik wacht even met het overzicht maken

Persoonlijk denk ik dat het aan een ieder is om te bepalen wat er goed voelt. Er zijn een aantal mensen van dit forum die lessen geven die volgens mij erg goed bevallen. Dit was voor mij een reden om een ieder een kans te geven (ook de 'nieuwe' mensen) om te zien wie er mogelijk waar langs kan komen voor hulp. Begrijp jullie standpunt echter wel heel goed.

Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ja Nienke, schrijf je alweer wat in mijn hoofd omgaat. Ik ben echt niet jou persoonlijke klapvee
    Maargoed, dat vind ik ook van een heleboel websites op internet van 'instructeurs' en zeker in het NH wereldje. Dat je meer weet dan een ander betekend mijns inziens niet dat je ook les kunt geven.

Begrijp me goed, er zijn net zoveel slechte Engels docenten als dat er onbekwame instructeurs zijn...dus een opleiding zegt niet alles. Daar zit hem volgens mij ook de kneep, hoe bepaald je wie er bekwaam genoeg zijn om les te geven? Dit is al eerder aan de orde geweest hier, wat is een professional? Dat iemand een opleiding heeft gevolgd zegt echt niet zoveel, iedereen kan een particuliere opleiding starten.

Mijn voornaamste zorg is niet eens zozeer het niveau. Iemand die level 3 parelli is zou misschien mensen een opstartles kunnen geven, als hij/zij pedagogisch onderlegd is. Daar schort het volgens mij veel vaker aan. Inzicht in je leerlingen, een leerplan opstellen, een lesplan maken en uitvoeren, consequent blijven in je verhaal en een balans vinden in effectief leren en een prettige sfeer. Dit werkt bij een paardrijles anders dan bij Engels, maar ook bij paardrijden moet je zicht hebben op leerlijnen. Als je dit niet doet stop je enkel informatie in je leerling, dat is iets anders dan lesgeven.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Helemaal mee eens ja, denk ook dat het aan jezelf (als leerling) ligt om een juiste keuze te maken.
    Net als bij een opleiding, daar kun je ook kiezen uit verschillende aanbieders/scholen.

Ik dacht de aanwezige kennis (die mensen zouden willen delen) te bundelen in een overzicht.
    Zeker gezien er op verschillende gebieden mensen diensten aanbieden, niet alleen de Parelli-methode.

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Nick... daar heb jij ook nog een goed punt (mag ik jou persoonlijke klapvee worden!? ) Los van 'paardenervaring' ... de didactiek.. zover was ik nog niet eens in concreto... maar dat is waarschijnlijk nog belangrijker... je hoeft niet eens zèlf ergens heel erg goed in te zijn om tóch iets goed over te brengen...
    Meetbaar.. nee... lastig, ja, dat in ieder geval... Maakt misschien ook niet zoveel uit, áls dan het doel van dit overzicht maar duidelijk is!
    Dan wordt het niet zozeer een 'instructeurs overzicht' maar meer een 'zoek je hulp, kijk wie er in je buurt zit overzicht'. Dan doe je verder geen uitspraken over kwaliteit of niveau en dan is het aan ieder voor zichzelf te bepalen of je jezelf 'goed genoeg' vind om een ander hulp te bieden!

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Lijkt me een goede tussenweg!

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Pas jij als TS de topic titel dan even aan?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Zoek je hulp? Kijk hier wie, wat en waar.

Mischien schept het ook meer duidelijkheid dat je aangeeft als je les geeft in NH wat je eigen pad tot nu toe geweest is.
    Dus van wie en waar en hoe vaak heb jezelf tot nu toe onderricht gehad, dat zegt mischien ook iets over het niveau, hoewel ik niet wil uitsluiten dat sommige mensen heel goed zijn in zichzelf ontwikkelen.
    En hoe lang ben je bezig, heb je met veel paarden gewerkt of met een paar paarden dat maakt ook verschil denk ik.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MissMaris
    Ik wacht even met het overzicht maken

Had ik in mijn post nog niet eens vermeld, vind het wel een super initiatief hoor! Zo kan iedereen zelf kiezen wat en wie ie nodig heeft.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Iemand die level 3 parelli is zou misschien mensen een opstartles kunnen geven, als hij/zij pedagogisch onderlegd is. Daar schort het volgens mij veel vaker aan. Inzicht in je leerlingen, een leerplan opstellen, een lesplan maken en uitvoeren, consequent blijven in je verhaal en een balans vinden in effectief leren en een prettige sfeer. Dit werkt bij een paardrijles anders dan bij Engels, maar ook bij paardrijden moet je zicht hebben op leerlijnen. Als je dit niet doet stop je enkel informatie in je leerling, dat is iets anders dan lesgeven.
    Het aanleren van motorische vaardigheden is weer iets totaal anders dan het aanleren van cognitieve vaardigheden. Ook al heb je pedagogisch-didactisch je zaken voor elkaar, weet je iets van leerlijnen en lesplannen. Er is een verschil in de bevoegdheid van een docent Engels en een docent Lichamelijke Opvoeding, om die reden. En de wereld zit vol met slechte docenten

Hoe zit het verzekeringstechnisch met deze mensen= Volgens mij heb je een erkende bevoegdheid nodig om les te mogen geven, anders zou je bij ongevallen problemen kunnen krijgen. Ik zou iedereen die les geeft toch willen aanraden om in ieder geval een instructeursopleiding te volgen.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Instructeursopleiding is gelukkig niet nodig om een verzekering af te sluiten voor het lesgeven.
    Ik wil er niet aan denken om de ORUN te doorlopen
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Instructeursopleiding is gelukkig niet nodig om een verzekering af te sluiten voor het lesgeven.
    Ik wil er niet aan denken om de ORUN te doorlopen
    Haha dat begrijp ik VOLKOMEN!

Bladwijzers

Forum Rechten