Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 30

Topic: Hoeven slijten snel, maar we willen blootvoets

Hoeven slijten snel, maar we willen blootvoets

Dat is het eigenlijk in het kort. De pony die ik rij, staat nu eindelijk blootvoets, ik helemaal blij.
    Maar het probleem, de eigenaren rijden het liefst buiten met haar, en onvermeidelijk moet je dan wel eens over de weg heen, en soms ook wel wat langere stukken om bij leuke stukjes te komen (tsja, je hebt het soms niet voor het uitzoeken). In ieder geval, daardoor slijten de hoeven nu erg snel af.
    Ze (de pony natuurlijk ) heeft in het begin van de winter voor en achter op ijzers gestaan, halverwege de winter, in geloof ergens in februari zijn de ijzers achter eraf gegaan (was ik al helemaal blij om). Voor hebben ze laten zitten omdat ze op stal soms wel heel erg wil schrapen
    Nu ongeveer 5 weken terug (denk ik) zijn de ijzers voor er ook af gegaan. Maar ze loopt nu super moeilijk, bijna kreupel over kleine steentjes. Inmiddels vertikt ze het dus ook bijna om de oprit naar de poetsplaats op te lopen en de weg naar de bak. Allemaal van die kleine (***) steentjes en de staleigenaar wil daar niets aan doen.
    De eigenaresse is het eigenlijk wel weer zat, de blotevoeten en wil haar over een week of 4 toch maar weer in ieder geval voor op ijzers hebben. Wat ik opzich ook wel begrijp, want ze heeft er gewoon echt last van!

Mijn vraag na dit bijzonder lange verhaal is nu: Moeten we nog langer wachten tot haar hoeven aansterken en slijten ze dan ook minder snel af, of is dit dweilen met de kraan open. De eigenaresse wou er eigenlijk ook wel een natuurlijk bekapper bijhebben, maar dat blijft er ook maar een beetje bij..
    En hoefschoenen vinden ze eigenlijk geen optie.. (vanwege eerdere negatieve reacties)

Ten einde raad

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: Hoeven slijten snel, maar we willen blootvoets

Hoi Sanet, een Merens???

Geen dweilen met de kraan open. Het duurt helaas vrij lang voordat de hoef er tegen kan om over alle ondergronden te gaan. Tot die tijd op zachte bodem blijven en evt rubber neerleggen.

Blijven lopen op ondergrond die je paard wel aankan.
    Poetsplaats dus vermijden!

Wekelijks afronden met de vijl. Maait de jouwe ook? Andor wel en die slijt scheef af. Met NB heb ik hem vrij recht gekregen!! Nu hebben we net 250 km gereden met de trektocht, nu is hij weer scheef.

Ik heb ook met hoefschoenen gereden hoor, met de haf, niet met de de Merens. Wat is daar op tegen??

Een Merens inderdaad

Ze staat nu vollop buiten, in de wei. En ik moet wel naar de poetsplaats toe, want van de poetsplaats kan ik ook alleen naar de bak toe.. (en op beide weggetjes liggen van die (***) steentjes) alle paarden hebben eigenlijk last van die steentjes. En dat moet ook eigenlijk wel, want buiten is nu ook geen optie . Ik ga meestal wel na het rijden elke keer buiten over het beton stappen, dat is geen probleem. Ze maait verder niet ofzo. Ze schraapt alleen als ze op stal staat, maar daar staat ze dus nu gewoon niet meer.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Geen dweilen met de kraan open. Het duurt helaas vrij lang voordat de hoef er tegen kan om over alle ondergronden te gaan. Tot die tijd op zachte bodem blijven en evt rubber neerleggen.
    Hoelang zou dat ongeveer zijn dan? Een maand, een half jaar?

De eigenaren willen geen hoefschoenen omdat ze er alleen maar negatieve verhalen over gehoord hebben, over het wel en niet passen en moeilijk moeilijk.. Mijn instructrice was er ook niet erg enthousiast over.

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Sanet,

De hoeven worden sterker als je er veel mee op harde ondergrond gaat stappen/rijden. Dus echte elke dag op harde grond laten lopen en liefst langer dan een 1/2 uurtje dan ga je vanzelfs merken dat de hoeven sterker worden.
    En voor de rest regelmatig (lees elke week) kort vijlen en afronden. Houd de hoeven goed in het oog bekijk ze elke week, regelmatig nat maken helpt hier ook bij (ik doe dit als er niet voldoende dauw op het gras ligt en de hoef droog blijft)...

Je moet je wel bedenken dat een hoef pas helemaal vernieuwd is na een jaar, dus er gaat heel wat tijd over... maar met de juiste zorg kom je er wel....
    "Dromen komen uit..."

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Sanet
    De eigenaren willen geen hoefschoenen omdat ze er alleen maar negatieve verhalen over gehoord hebben, over het wel en niet passen en moeilijk moeilijk.. Mijn instructrice was er ook niet erg enthousiast over.
    Op het forum van PN las ik altijd goede verhalen erover maar een meisje die ik ken heeft ze gehad voor haar fjord. Ze schuurden heel erg en vaak gingen de schoenen uit tijdens het rijden. Dit waren de schoenen van Smit uit Rijssen, op maat gemaakt dus.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Ik heb zelf nog nooit een hoef gevijld of iets dergelijks. Mijn eigen nagels wel, maar daar hangt wat minder vanaf geloof ik.

Misschien een domme vraag, maar slijten de hoeven sneller als je draaft op asfalt?
    Ik denk dat de hoef sowieso nog wat kwetsbaar is omdat nu de gaten van de ijzers aan het uitgroeien zijn, die zitten nu aan de rand.
    Ik zal als het lukt vanavond wel even foto's maken, dan kunnen jullie zien hoe "erg" het is..

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

door de ijzers is de doorbloeding in de hoef heel slecht geworden waardoor de kwaliteit van het hoorn nu heel slecht is. Ook de zool laat te wensen over omdat deze niet belast werd.
    Doordat nu de doorbloeding opgang moet komen en de ijzers geen bescherming meer bieden is het heel logisch dat je paard gevoelig loopt. Ook als de hoeven gaan brokkelen is dit niet ongewoon.
    Een natuurlijk bekappen (strasser) kan je heel goed helpen met het zelf leren bekappen en zorgen dat de hoeven van je paard weer de juiste doorbloeding krijgen en anders maak je zelf toch een afspraak??
    Hoe beter de doorbloeding en de natuurlijke vorm van de hoef beter worden zal het hoorn en de zool sterker worden waardoor de gevoeligheid sterk afneemt en de hoef minder brokkelt.

Succes en probeer echt de eigenaren ervan te overtuigen dat ze het minimaal een half jaar de kans moeten geven om het resultaat echt op waarde te schatten.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Sanet
    Een Merens inderdaad

Ze staat nu vollop buiten, in de wei. En ik moet wel naar de poetsplaats toe, want van de poetsplaats kan ik ook alleen naar de bak toe.. (en op beide weggetjes liggen van die (***) steentjes) alle paarden hebben eigenlijk last van die steentjes. En dat moet ook eigenlijk wel, want buiten is nu ook geen optie . Ik ga meestal wel na het rijden elke keer buiten over het beton stappen, dat is geen probleem. Ze maait verder niet ofzo. Ze schraapt alleen als ze op stal staat, maar daar staat ze dus nu gewoon niet meer.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Hoelang zou dat ongeveer zijn dan? Een maand, een half jaar?

Sanet,
    Arjanne op t Merensen forum heeft tijdelijk met Easyboots gereden en ikzelf met Dallmers.
    Rosemarie met haar Merens heeft ook Smitjes, maar zij vindt ze ook ondingen.

En hoelang een paard gevoelig blijft lopen kan ik niet zeggen. Sommige paarden een week, de meesten een paar weken. Helaas liep mijn Haf jaren gevoelig, vandaar de schoenen. Op het moment dat ik hem natuurlijk ging bekappen ipv liet Strasseren ,kon hij weer normaal lopen!
    Sinsdien nooit meer op schoenen gehad!!

Voor de rest is allles al gezegd:
    Veel lopen op t harde!!
    Wekelijks vijlen
    en geduld hebben!

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Hey,

Shiva heeft een beetje hetzelfde, oktober vorig jaar zijn haar hoefijzers eraf gegaan, ze liep de eerste week wat gevoelig, daarna was het beter. Maar nu slijten haar hoeven nog steeds erg vlug af, nu ja, ze groeien gewoon niet vlug bij, vooral achteraan. Ik vind dit ook moeilijk, ik weet ook niet of ik wel veel met haar over de weg mag lopen, beetje raar... Zou dit ook nog beteren?

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    Hey,

Shiva heeft een beetje hetzelfde, oktober vorig jaar zijn haar hoefijzers eraf gegaan, ze liep de eerste week wat gevoelig, daarna was het beter. Maar nu slijten haar hoeven nog steeds erg vlug af, nu ja, ze groeien gewoon niet vlug bij, vooral achteraan. Ik vind dit ook moeilijk, ik weet ook niet of ik wel veel met haar over de weg mag lopen, beetje raar... Zou dit ook nog beteren?
    Hoeven worden harder naarmate je meer op het harde loopt!
    Dus dit wordt vanzelf beter.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

En als het nou te snel slijt? En je paard er kreupel van gaat lopen?

Want met borus heb ik hetzelfde. Hij heeft hele harde hoeven, nooit ijzers gehad, maar als ik veel over asfalt heen moet, dan zie ik dat wel erg aan de hoeven. En omdat ze heel kort zijn ben ik bang dat hij er vroeg of laat veel pijn van krijgt.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Hoi luitjes!
    Wie meer wil weten over gezonde, natuurlijke, blote hoeven moet even kijken op de site: http://www.hoefnatuurlijk.nl
    Ik heb via deze site een cursus natuurlijk hoefbekappen gedaan. Bij een goede natuurlijke blote hoef is het belangrijk dat de hoefwand kort is! Er mag geen randje onderuit steken. De zool en straal moeten mee-dragend worden. Dit kan je laten doen door een natuurlijk bekapper (géén hoefsmid). Op deze site staat een lijst met natuurlijk bekappers in Nederland. Als de hoeven eenmaal natuurlijk bekapt zijn, begint het verhardingsproces. Dit duurt min 6 maanden tot max 1 jaar. In deze tijd moet je paard regelmatig getrained worden op een harde ondergrond. Wel opbouwend (in het begin ernaast!) en als de hoeven harder worden kun je er ook op rijden. Wil je meteen vanaf het begin voluit rijden of is je paard extreem gevoelig heb je geen andere keus dan: Hoefschoenen. Maar als je deze opbouwperiode bedachtzaam aanpakt is het helemaal niet nodig. Vooral in het begin zijn kleine steentjes wel vaak vervelend voor het paard. De hoeven moeten regelmatig worden bijgevijld (dit is om het verhardingsproces te versnellen), en om flares (uitwijkende hoefwand wanneer deze te lang wordt) te voorkomen.
    Dus "afslijten"wat hier door enkelen geschreven wordt, kan niet bij een natuurlijk bekapte hoef, want de hoef is helemaal kort en dit hoort zo. (deze methode is ontwikkeld na een studie op de hoeven van verwilderde paarden). Als je deze site goed leest, lees je ook hoeveel schade hoefijzers toebrengen aan paardenbenen en hoeven!
    Dus Sanet: geef niet op, laat je paard door een natuurlijk bekapper bekappen (maak je toch lekker zelf de afspraak) en lees de site. Natuurlijk bekappen lijkt heel erg op Strasser, maar dan net weer anders. Natuurlijk bekappen is echt in opkomst, er zijn vele studies en vele stromingen in maar het komt allemaal op hetzelfde neer: gezonde natuurlijke hoeven met een goedwerkend hoefmechanisme zodat hoefziektes zoals hoefkatrolontsteking, hoefbevangenheid, allerlei pees klachten ed. tot uitstervende ziekten gaan behoren.
    Als je paard eenmaal natuurlijk bekapt is en je bent door de eerste moeilijke weken heen (bij mijn paarden duurde dit 2 weken, nu staan ze 12 uur per dag op een betonnen paddock en rijd ik al een kwartier per dag op straat en ze zijn pas 4 weken natuurlijk bekapt!) wil je niet meer anders en kun je je niet meer voorstellen dat je een paard met ijzers eerst normaal vond!

trea

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea

Dus "afslijten"wat hier door enkelen geschreven wordt, kan niet bij een natuurlijk bekapte hoef, want de hoef is helemaal kort en dit hoort zo.
    Euhmm trea, in de rest van je verhaal kan ik me helemaal vinden, maar dit is echt onzin hoor. Ook een goed bekapte natuurlijke hoef kan wel degelijk teveel afslijten als je er teveel mee op het harde rijdt. Dus ook als hij keurig kort is; hij wordt dan domweg nóg korter... Wat teveel op het harde rijden is, hangt erg af van de sterkte van de hoef (hoe lang is hij van de ijzers af, hoe lang wordt hij al natuurlijk bekapt, hoe hard is de hoef van nature) en ook van de leefomstandigheden van je paard: als hij dag en nacht op zachte grond (wei) staat, dan kun je niet verwachten dat je eindeloos op het harde kunt rijden; de hoeven zullen dan wel degelijk teveel afslijten. Als je veel op het harde wilt rijden, zul je moeten zorgen dat je paard dagelijks veel op het harde moet lopen (zoals jij dus gedaan hebt met je betonnen paddock). Als je die mogelijkheid niet hebt, dan moet je ook realistisch zijn in je verwachtingen voor wat betreft rijden op het harde.

Ja oké, ik ben ook uitgegaan van de volledig uitgeharde hoef (en dan hoef je echt geen betonnen paddock te hebben, maar moet je paard wel dagelijks een tijdje op t harde vertoeven, dus wandelen of bereden worden en dan maakt het helemaal niks uit of hij de rest van de tijd op wei of zand staat.) Je kunt het hardingsproces ook zelf doen door 2x of vaker per week de rasp eroverheen te trekken, dit is voor de hoef hetzelfde dan uitharden op beton hoor. Daarom wordt bij natuurlijke bekapping zo gehamerd op regelmatig bijvijlen en niet eens in de zoveel tijd door een bekapper oid. Dan mag je paard de rest van de tijd gewoon op wei staan (als ie maar kan lopen ivm. doorbloeding en hoefmechanisme, dus NIET op stal). En het is bewezen dat zulke hoeven wel degelijk in staat zijn tot grote prestaties (endurance, trektochten, zz springen) en dat waren hele normale paarden en echt geen paarden met wonderhoeven. Als je het natuurlijk bekappen in zijn geheel aanpakt, dus ook 24 uur per dag beweging, gezonde voeding heeft iedereen de mogelijkheid om bij zijn paard zulke hoeven te krijgen. En als de hoef "klaar is"met het gewenningsproces, slijt ie niet verder af dan de zool! Iedereen die op deze wijze bekapt (en dat zijn er inmiddels heel veel) kan bevestigen dat de hoeven steeds minder onderhoud nodig hebben en de hoeven zichzelf onderhouden en niet verder afslijten dan zoolniveau. In de gewenningsfase heb jij die verantwoording om de hoeven contstant in de gaten te houden en eventueel hoefschoenen aan te schaffen als dit nodig is. Bijna iedereen die hoefschoenen heeft aangeschaft in deze periode gebruikt ze na een jaar niet meer.
    Groetjes, Trea

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    En als het nou te snel slijt? En je paard er kreupel van gaat lopen?

Want met borus heb ik hetzelfde. Hij heeft hele harde hoeven, nooit ijzers gehad, maar als ik veel over asfalt heen moet, dan zie ik dat wel erg aan de hoeven. En omdat ze heel kort zijn ben ik bang dat hij er vroeg of laat veel pijn van krijgt.
    Weet je ,ik was hier ook heel erg bang voor.

Mijn Haffie geeft echter zeer duidelijk aanwat hij wel en niet tolereert!
    Iets kort en iets gevoelig (tijdelijk!) lopen is geen probleem imo, maar TE, nee natuurlijk niet!
    Dan zou ik hoefschoenen gebruiken. Of rust geven totdat de hoef beter is.

Maar zolang jij elke dag op het harde loopt en dit evt langzaam opbouwt (eerst 10 minuten ,dan 20 minuten en vervolgens een half uurtje). Ik heb er een jaar over gedaan om de hoeven van mijn problematische Haf in orde te krijgen om ze probleemloos dagelijks een uurtje over t harde en bermen te krijgen.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten