Misschien leuk om eens te bekijken:
http://translate.google.nl/translate...%26prmd%3Disdf
Misschien leuk om eens te bekijken:
http://translate.google.nl/translate...%26prmd%3Disdf
Oh, dit is de vertaalde link, ik zou even de originele proberen te lezen want dit is niks![]()
hahaha het vertaalde is erg komisch maar mijn Duits is vrij belabberd... Wat is nou de conclusie over de Trekker?
A lot of people talk to horses, not many listen
Hij verdeeld de druk over het grootste oppervlak als je naar de plaatjes kijkt, ze vind de zit het beste en ze zijn er het positiefst over.Oorspronkelijk Geplaatst door Zayna
Hmmm, ik ben niet echt onder de indruk van die test. Ik heb natuurlijk meteen gekeken bij de Freeform. Die hebben ze getest zonder speciale pad, maar met een katoenen dekje. Gek he, dat je dan een slechte afdruk krijgt...En dan die conclusie, dat ook een boomloos zadel op het paard moet passen en niet zomaar overal op past.
Wat hadden ze dan verwacht?
Elke fatsoenlijke verkoper van boomloze zadels kan je dat ook vertellen, ook een boomloos zadel past niet zomaar.
De zadels zijn dus zeer beperkt getest, er is niet gekeken of het goed past op het paard of niet, en of het correct gebruikt is. Dan zegt zo'n drukmeting me eerlijk gezegd niets.
"A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli
en het verschilt ook enorm per paard natuurlijk...
Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he
En per ruiter!
Een zadel kan met de ene ruiter een goede afdruk geven, en met een andere ruiter niet.
Zag toevallig net een stukje over dit onderwerp op de site van Bianca Boonacker (http://www.2bone.nl/content/dagboek):
Drukpad meting
Geplaatst op: vrijdag, 30 juli, 2010 - 18:00
Drukpad-metingen worden onder een zadel gedaan wanneer je twijfelt over de drukverdeling die het zadel geeft. Het zadel is immers bedoeld om de druk van de ruiter te verdelen over een groter oppervlak, en de ruiter steun te geven zodat hij dermate veel rust in zijn zit kan hebben, dat het paard zo min mogelijk wordt gestoord. Een drukpad-meting op waarde schatten en interpreteren is vak werk. Stel ik koop een rugzak die mij niet past omdat hij scheef is, en dus een pijn sensatie geeft aan mijn rug. De moment dat ik die rugzak opdoe, en er mee ga lopen, reageert mijn lichaam direct op de scheve onaangename druk verdeling en pijn. Binnen 5 minuten zal mijn lichaam onbewust een houding hebben gevonden die de pijn, en het dragen van de rugzak dragelijk maken. Die houding zou in het geval van een scheve rugzak, zeer waarschijnlijk scheef zijn, zodat mijn lichaam de druk die de rugzak geeft, verdeeld, en ik er geen last meer van heb. Zou je op zo een moment de drukverdeling meten die de rugzak geeft op mijn rug, dan komt daaruit dat de druk goed verdeeld is! Je weet op dat moment nog niets over hoe het komt dat de druk goed verdeeld is! Het is fout te concluderen dat de rugzak de druk goed verdeeld. Hoe komt het toch dat dat in het geval van een zadel wel gebeurt? Ik ben onder de indruk van het gebrek aan kennis, het gebrek aan inzicht en het gebrek aan helderheid en zelf-nadenkend vermogen in de paarden wereld! Zo is het ook met paarden! Die zijn nog veel slimmer in het dragelijk maken van leed dan wij mensen. Je kunt als de drukpadmeting aangeeft dat de druk goed verdeeld wordt nog niets zeggen over de kwaliteit van het zadel, tenzij je verstand hebt van het bewegingspatroon en dus de lichaamsbouw van het paard, en ook instaat bent daarin mee te nemen het rijden, de rijstijl van de ruiter. Als er uit een drukpad meting komt dat de druk goed verdeeld is, kan het dus zijn dat je meet in hoeverre de aanpassing van het paard aan het slecht passende zadel succesvol is! De drukpad meting zegt iets over de druk verdeling, verder niet. De drukpad meting kan onmogelijk meten hoe het komt dat de druk op dat moment goed verdeeld is. Daar is toch weer het oog van de meester voor nodig. Ik heb een passessie gedaan bij een paard wat erbarmelijk bewoog onder het zadel. Het zadel was ook absoluut niet passend. Zonder zadel bewoog het paard aanmerkelijk beter, ruimen en regelmatiger. Na een drukpad meting bleek dat de druk onder het zadel goed verdeeld was. Conclusie? Het zadel werd hiermee door een zadelpasser als passend verklaard! Dat de meting eigenlijk het succes van de aanpassing van het paard betrof werd niet gezien. Zo werd ook niet gezien dat het paard in zijn beweging aangaf niet te kunnen lopen onder dit zadel. Dat werd voor het gemak maar afgedaan als verzet! Het komt zelfs voor dat een paard in dergelijke gevallen voor gek wordt verklaard. kijk, daar ben ik het mee eens. Dat paard is eigenlijk gek dat hij zo wie zo nog pogingen doet om te lopen en mee te werken! Heel erg jammer dat er onterecht meer waarde wordt gehecht aan een computer uitslag dan aan de lichaamstaal van een paard. Nog meer jammer dat als de computer zegt dat de druk goed verdeeld is, de mens stopt met nadenken, en zich verschuilt achter een uitslag, die zonder juiste interpretatie van geen enkele waarde is!
Ik weet dat dit geen ideale test is, maar gezien er verder nergens ook maar iets aan vegrleijkende tests is gedaan voor zover ik kon vinden vond ik het toch een leuke link om eens te bekijken.
Bladwijzers