Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Luie & niet geinterreseerde schetlander ..

Luie & niet geinterreseerde schetlander ..

Hallo allemaal !
    dus ik had al verteld over mijn schetlander waar ik grondwerk mee doe , maar nu heb ik een vraagje
    Ze is heel lui en het lijkt erop dat het haar gewoon niet interesseert ..
    weet iemand hoe je het interessanter kan maken ?

Re:Luie & niet geinterreseerde schetlander ..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Britje_Boetsi
    Hallo allemaal !
    dus ik had al verteld over mijn schetlander waar ik grondwerk mee doe , maar nu heb ik een vraagje
    Is dat een nieuw ras? Ik dacht altijd dat het een SHETLANDER was.

Als dingen mij niet interesseren, word ik ook heel lui. Niet echt lui natuurlijk, maar dan val ik gewoon in slaap. Wat je kan doen om het voor haar interessant te maken, is precies iets anders van haar te vragen dat ze zelf verwacht. Dus als ze langzaam gaat, vraag haar dan nog wat langzamer te gaan. Als ze snel gaat, vraag haar dan nog wat sneller te gaan. Als je alles andersom gaat doen dat normaal gesproken, dan kan het zijn dat ze ineens wakker wordt.

Veel plezier.

Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

wat voor een karakter is het? is ze meestal nogal ? kan je doen wat je wilt en interesseert het haar dan nog niet, tenzij ze er zelf plots het nut van inziet (of er een bak voer boven komt)
    zoja: dat zijn heel moeilijke paarden om te motiveren. je moet echt op zoek naar iets waar ze wel moeite voor willen doen en iets wat ze wel onaangenaam vinden. mijn pony is bv door vreemden tot niets te motiveren, maar als ik met een clicker en snoepjes komt, dan trekt ze alles uit de kast! zoek waarvoor jouw pony wel wilt werken en voila...het onaangename kan je achter de hand houden om haar terecht te wijzen als ze iets doet wat echt niet kan. bij Sita is dat een por met de stick (net zoals je met je vinger zou doen)
    uiteraard moet je dan ook gaan zorgen dat je veel nieuwe dingen introduceert zodat het ook geen vast lesje wordt dat ze moet aframmelen he
    Hinnik!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Hallo allemaal !

Als dingen mij niet interesseren, word ik ook heel lui. Niet echt lui natuurlijk, maar dan val ik gewoon in slaap. Wat je kan doen om het voor haar interessant te maken, is precies iets anders van haar te vragen dat ze zelf verwacht. Dus als ze langzaam gaat, vraag haar dan nog wat langzamer te gaan. Als ze snel gaat, vraag haar dan nog wat sneller te gaan. Als je alles andersom gaat doen dat normaal gesproken, dan kan het zijn dat ze ineens wakker wordt.

Veel plezier.

Roos
    Jaa, dat kan mss wel dat het een SHETLANDER is xp
    Maar als ik een oefening doe die ze wel kent dan wil ze die gwn niet doen , of is ze gewoonn te lui ..
    wat moet ik dan doen ? ..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Sita
    wat voor een karakter is het? is ze meestal nogal ? kan je doen wat je wilt en interesseert het haar dan nog niet, tenzij ze er zelf plots het nut van inziet (of er een bak voer boven komt)
    zoja: dat zijn heel moeilijke paarden om te motiveren. je moet echt op zoek naar iets waar ze wel moeite voor willen doen en iets wat ze wel onaangenaam vinden. mijn pony is bv door vreemden tot niets te motiveren, maar als ik met een clicker en snoepjes komt, dan trekt ze alles uit de kast! zoek waarvoor jouw pony wel wilt werken en voila...het onaangename kan je achter de hand houden om haar terecht te wijzen als ze iets doet wat echt niet kan. bij Sita is dat een por met de stick (net zoals je met je vinger zou doen)
    uiteraard moet je dan ook gaan zorgen dat je veel nieuwe dingen introduceert zodat het ook geen vast lesje wordt dat ze moet aframmelen he
    Maar als ik met voedsel kom , zou ze me gewoon bijten zodat ze het zou krijgen ..
    je durft bijna niet in haar wei te komen met voedsel ..
    een por met de stick ? bedoel je dan slaan met de stick fso ?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Hallo allemaal !

Veel plezier.

Roos
    Jaa, dat kan mss wel dat het een SHETLANDER is xp
    Maar als ik een oefening doe die ze wel kent dan wil ze die gwn niet doen , of is ze gewoonn te lui ..
    wat moet ik dan doen ? ..
    Ik bedoel als ze stil staat hè.

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Ik denk dat t neer komt op geen respect hebben en het niet interessant genoeg zijn van wat je vraagt aan je shet.

Je geeft op de post van Roos aan dat als je een oefening wil doen die ze al kent dat ze die gewoon niet wil.
    Volgens mij is de essentie dat je juist iets gaat doen wat ze nog niet kent, zodat je het interessant maakt.

Ben je bekend met het 'verhaal' achter 'natural horsemanship'?

Ik bedoel mijn opmerkingen overigens niet als een aanval maar ben benieuwd naar wat je precies wil weten/haar leren en
    wat jouw achtergrond is zodat mensen je wellicht een uitgebreid advies kunnen geven of gerichte tips.

Liefs Maris
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

nee uiteraard moet je niet gaan slaan met je stick ik bedoelde gewoon als voorbeeld dat mijn paard een porretje met de stick vervelend vind en dat ik dus zo wel eens kan aandringen dat ze iets moet gaan doen. je zoekt iets gelijkaardigs waarvan je merkt dat je shetlander het niet zo aangenaam vind zodat hij na een tijdje vanzelf denkt 'jaja het is al goed, ik doe het wel ff' . dat kan met je stick naast hem staan zwaaien zijn, maar ook een keer porren, misschien je stem eens verheffen,... wat dan ook.
    als je een probleem hebt om met voer de wei door te lopen, dan is er wel duidelijk iets mis en dan zit je niet enkel met een motivatieprobleem vrees ik. verder is het ook geen verplichting om met voedselbeloning te werken he ook hier moet je zoeken naar iets waar je paard wèl moeite voor wilt doen en dan ga je dat enkel geven als ze iets doen wat een beloning verdient. dat kan voer zijn, maar bv ook aandacht... en mbt snoep: zelf in je zakken of handen komen zoeken= GEEN snoep!! anders krijg je inderdaad happige paarden.

tot slot denk ik wel dat je enkele duidelijke grenzen moet hebben voor jezelf. je probeert uiteraard om op een leuke manier met je paard op weg te gaan, maar je mag gerust een paar NO NO's hebben. als je paard de emmer voer bv uit je handen komt schoppen en daarbij jouw regelrecht mee de grond op trapt, dan denk ik dat je beter één keer laat merken dat dit niet kan; al is het desnoods met een tik van de stick. NH wil ook niet per definitie zeggen dat je nooit eens kordater mag zijn
    Hinnik!

Actief Forumlid joram's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

Ken Tobbe ook wel in gaar lui en niet zo geinterserd.
    Pocalover, hoed bedoel je nog langzamer gaan ? Als ik dat bij Tobbe doet gaat hij stilstaan :lol:

Wat bij Tobbe goed heeft gewerkt is om heel lekker met hem te gaan knuffelen, krabben. Vervolgens wat vragen en dan weer uitgebreid lekker krabben. En op dezen manier begon Tobbe toch leuk te vinden Vandaar mijn tip op om onderzoek uit te gaan waar je paard heerlijk vindt om gekrabd/geaaid te worden en op deze manier vriendelijk aai als beloning aan te leren. Zodra dat goed gaat is volgende stap of je hem ook met stick zo lekker kan aaien, en daarna ga je daarvan uit dingen aan je paard vragen zo als 1 stap achteruit wanneer uitgebreid beloont.
    Hoop dat je hier wat aan heb, van level 2 als meer skils heb zou belonen met voer bij kunnen pakken maar duurt vaak half tot heel jaar tot zo ver bent.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MissMaris
    Ik denk dat t neer komt op geen respect hebben en het niet interessant genoeg zijn van wat je vraagt aan je shet.

Je geeft op de post van Roos aan dat als je een oefening wil doen die ze al kent dat ze die gewoon niet wil.
    Volgens mij is de essentie dat je juist iets gaat doen wat ze nog niet kent, zodat je het interessant maakt.

Ben je bekend met het 'verhaal' achter 'natural horsemanship'?

Ik bedoel mijn opmerkingen overigens niet als een aanval maar ben benieuwd naar wat je precies wil weten/haar leren en
    wat jouw achtergrond is zodat mensen je wellicht een uitgebreid advies kunnen geven of gerichte tips.

Liefs Maris
    Wat bedoel je met het verhaal achter natural horsemanship ?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door joram
    hoe bedoel je nog langzamer gaan ? Als ik dat bij Tobbe doet gaat hij stilstaan :lol:
    Dan vraag je hem om achteruit te gaan, dat is nog langzamer dan stilstaan...

Verder sluit ik me aan bij de bovenstaande tips: zorg dat je iets doet wat je pony wel interessant vindt (misschien vindt ze het wel heel leuk om op dingen te staan, of om dingen op te pakken) en beloon haar op een manier waar ze helemaal blij van wordt. Beter geen voer, als ze daar agressief van wordt, maar lekker kroelen of even niets doen, of even laten grazen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Daarmee bedoel ik (omdat ik geen idee hebt van wat je weet/kan/gedaan hebt etc.) of je bekend bent met de paardentaal, gedrag, karakter lezen, leven in een kudde van een paard etc.
    Wat ik nu merk is dat ik voor een deel mijn paard leer te lezen, ik leer naar zijn taal te luisteren. Ik denk als je dit onder de knie krijgt (aldoende leert men) dat je
    een hoop wijzer (kan) worden.
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Actief Forumlid joram's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

Dankje liesbetm, ik ga wel keer bij Tobbe proberen :lol: ben erg benieuwd wat hij er van vindt :P

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MissMaris
    Daarmee bedoel ik (omdat ik geen idee hebt van wat je weet/kan/gedaan hebt etc.) of je bekend bent met de paardentaal, gedrag, karakter lezen, leven in een kudde van een paard etc.
    Wat ik nu merk is dat ik voor een deel mijn paard leer te lezen, ik leer naar zijn taal te luisteren. Ik denk als je dit onder de knie krijgt (aldoende leert men) dat je
    een hoop wijzer (kan) worden.
    Ik heb veel boeken over Natural Horsemanship
    daar leer ik wel veel uit

Bladwijzers

Forum Rechten