Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 24 van de 24

Topic: Hoe kom je aan een stuk land? En aan wat voor prijzen moet je gaan denken?

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re:Hoe kom je aan een stuk land? En aan wat voor prijzen moet je gaan denken?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Met betrekking tot de mestboekhouding, voor zover ik weet gaat dat pas spelen wanneer je niet prive paarden houdt maar voor je beroep en dat heeft te maken met het aantal paarden wat je in het land hebt staan, ik weet dat het op De Moer zo is dat het prive is tot 5 paarden
    Ik dacht (maar dat zijn wellicht oude regels in mijn hoofd) bij meer dan 3 ha land of meer dan 10 paarden. Ik denk wel dat er binnen afzienbare tijd een andere regel gaat komen gezien de paardenbedrijven-wildgroei.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

meer dan 3ha? dat lijkt me niet... Tenminste... Ik ben in het gelukkige bezit van 4ha, met daarop 3 paarden van mijzelf en 5 van iemand anders, maar ik heb nog nooit iets gehoord dat ik een boekhouding moet bijhouden

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Anouk
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Anouk
    Hangt boven me bed, ook goed??
    NEEEEEE
    MIJN bed! MijN mijN mijN mijN

Hang a.u.b. ook de N naast dat stuk land Pleaeaease!
    Ja,, MIJN bed
    GOOOOOODDD good good klik good

© E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    meer dan 3ha? dat lijkt me niet... Tenminste... Ik ben in het gelukkige bezit van 4ha, met daarop 3 paarden van mijzelf en 5 van iemand anders, maar ik heb nog nooit iets gehoord dat ik een boekhouding moet bijhouden
    Ik heb het nog even opgezocht; het klopt wel maar dan voor bedrijfsmatig gehouden paarden.

Mestwetgeving voor paardenhouders
    Het Europese Hof heeft gesteld dat Nederland de mestwetgeving aan moest passen, omdat met verliesnormen van MINAS niet werd voldaan aan de Europese Nitraatrichtlijn. De nieuwe mestwetgeving gaat gelden voor alle dierlijke mest en voor alle landbouwbedrijven. Met ingang van 1 januari 2006 zullen ook paarden onder de nieuwe mestwetgeving vallen. Het Ministerie van LNV heeft lang vastgehouden aan één systeem zonder uitzonderingen. Onder zware druk van de Sectorraad Paarden is de paardensector nu uitgezonderd van diverse verplichtingen. Hierdoor is een praktisch systeem ontstaan. De gevolgen voor de paardenhouders zijn hieronder op een rij gezet.
    Per 1 januari 2006 schakelt het Nederlandse mestbeleid over van een verliesnormensysteem (Minas) naar een stelsel van gebruiksnormen. Ook paarden worden in deze nieuwe mestwetgeving meegenomen onder de categorie graasdieren. Aan iedere categorie paarden en pony’s komt een mestproductienorm te hangen voor zowel stikstof en fosfaat. Voor grond die in eigendom is, of in gebruik via derden op basis van een overeenkomst, gelden gebruiksnormen. Op deze grond mag niet meer mest worden aangewend dan de gebruiksruimte op basis van de gebruiksnormen toestaat.
    Wie valt onder de mestwetgeving?
    De hobbymatige paardenhouders niet, de paardenbedrijven wel. Elke bedrijfsmatige vorm van het houden van dieren voor gebruiks- of winstdoeleinden wordt gezien volgens de Meststoffenwet gezien als landbouw. Hieronder valt dus ook het bedrijfsmatig houden van paarden. Kleine bedrijven (die minder dan 350 kg stikstof produceren en minder dan 3 ha landbouwgrond gebruiken) vallen wel onder de Meststoffenwet, maar zijn vrijgesteld van de meeste administratieve verplichtingen. De stikstofproductie van 350 kg komt ongeveer overeen met 7 paarden of 17 shetlanders.
    Hobbymatig gehouden paarden zijn sowieso vrijgesteld van de verplichtingen die voortvloeien uit de Meststoffenwet. Wordt er meer stikstof geproduceerd, dan moet aangetoond worden dat de paarden niet bedrijfsmatig worden gehouden. Hoe dat moet worden aangetoond is niet voorgeschreven.
    Wanneer bijvoorbeeld een varkenshouder hobbymatig paarden houdt dan geldt dat de paarden niet geregistreerd hoeven te worden en dat de administratie van dieren, grond en producten niet bijgehouden hoeft te worden. Of sprake is van hobby of bedrijfsmatige veehouderij is steeds een feitelijke beoordeling.
    Daarbij speelt een rol of de activiteiten op winst zijn gericht en zo ja, of die winst een hoofdbron van bestaan kan zijn. De eigenaar van paarden moet zelf beoordelen of de paarden hobbymatig worden gehouden. Het aantal dieren speelt hierbij geen directe rol. Is een paardenhouder niet bij de Kamer van Koophandel bekend en heeft het bedrijf geen BTW-nummer, dan kun je er eigenlijk van uitgaan dat het houden van paarden een hobbymatige activiteit is, en er ook geen verplichtingen zijn een mestboekhouding bij te houden.

(Bron: http://www.paardaanhuis.nl/index.php?pagina=wetgeving)

Overigens wil het niet zeggen dat wanneer je nog nooit van een wet gehoord heb dat je je er niet aan hoeft te houden, was het maar waar Iedereen wordt geacht de regels te kennen (wat uiteraard vrij onhaalbaar is...)

Waarin wordt het onderscheid gemaakt tussen hobbymatig en bedrijfsmatig? Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat het het aantal paarden is dat het verschil maakt (dat was in de tijd dat we een eigen mesthoop hielden), maar zeker weet ik dat niet meer. Elise weet jij dat toevallig?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

@Trea:
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    De eigenaar van paarden moet zelf beoordelen of de paarden hobbymatig worden gehouden. Het aantal dieren speelt hierbij geen directe rol. Is een paardenhouder niet bij de Kamer van Koophandel bekend en heeft het bedrijf geen BTW-nummer, dan kun je er eigenlijk van uitgaan dat het houden van paarden een hobbymatige activiteit is, en er ook geen verplichtingen zijn een mestboekhouding bij te houden.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Pffffft....

Toch stond me iets van een aantal bij. Kan het zijn dat het per gemeente verschilt?

Aangemeld
    Apr 2004

Laatste stukje van de alinea staat wat de wet daarvan vind! Maar het komt er op neer dat het dus erg vaag is. Als je als (paarden) bedrijf geregistreerd staat zal je waarschijnlijk wel moeten, anders niet snel denk ik.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten