Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Shetlander hoofdprobleem

Actief Forumlid Loesjevos's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009

Shetlander hoofdprobleem

Hallo Allemaal,

Ik ben nu sinds deze week ook met de shet parelli gaan doen. Hij vind het erg leuk. Alleen ik merk dat ik een probleem met hem heb. Namelijk dat hij mij persoonlijke ruimte niet accepteert. Ook tijdens het werk gooit hij overal zijn hoofd richting mij, waardoor ik hem dus bijvoorbeeld tijdens porcupine niet opzij kan zetten.

Ook heb ik geprobeerd hem met voer te belonen, alleen daar werd hij heel erg opdringerig van. Normaal doe ik grondwerk met m'n Belgisch Trekpaard. Maar deze shet is toch wel iets anders. Vandaar mijn vraag of jullie tips hebben.

Groetjes Marloes
    Het Trekpaard "Een Levend Monument"

Re:Shetlander hoofdprobleem

Als je voer geeft, werk je dan volgens het systeem van clickertraining?
    Anders kan het dat het niet duidelijk voor hem is wanneer hij voer kan verwachten, en ik weet uit ervaring dat shetten alles uit de kast kunnen halen voor voer.

Aangemeld
    Aug 2009

Hij kent het clickerprincipe wel, alleen hij blijft maar gericht op voer, met neigening naar obsessie

Actief Forumlid Amable's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    44

Heb je de allereerste beleefdheidsoefening van het clickeren aangeleerd? Het wachten met eten tot hij de click gehoord heeft? Juist bij het clickeren is het heel belangrijk dat je je paard eerst leert om om te gaan met voerbeloningen.
    www.amable.nl
    Ons dagboek http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=24772.0
    Jauke-llevado.hyves.nl

Aangemeld
    Aug 2009

Ja dat heb ik wel gedaan, alleen hij heeft zoiezo wel een voedselobsessie, dus ik denk dat ik de beloning voor hem ergens anders in moet zoeken.

Alleen zeg maar m'n andere probleem, dat hij mij persoonlijke ruimte niet accepteert. Ook tijdens het werk gooit hij overal zijn hoofd richting mij, waardoor ik hem dus bijvoorbeeld tijdens porcupine niet opzij kan zetten. Vanavond weer bezig geweest, maar dit blijft een probleem.

Wat ik heb gedaan was meer een Voest-ding geloof ik: toen Rick en Dennis nog jong waren, heb ik ze zowieso eerst geleerd achteruit te gaan. Vervolgens ben ik met ze gaan lopen en als ik stil ging staan dan deed ik mijn hand omhoog zodat ze daarachter zouden blijven. Wanneer daar niet naar geluisterd werd, zwiepte ik met mijn halstertouw (ik had toen nog geen leadrope). Dat hadden ze snel door.

Toen ze eenmaal in Vianen stonden leek het me fijn om @liberty te werken met ze in de wei. Ik had toen ook al een paar video's gezien van Voest (wat bevestigend werkte) en leek me handig om dat zwiepen van het touw toe te blijven passen zodat ik mijn persoonlijke ruimte kon vergroten. Kan je zeggen dat het goed gewerkt heeft. Ik doe het nu nog steeds als ik in de wei ben en de kudde wordt wat opdringerig. Ik drijf ze door te zwiepen met het touw daar waar ik ze wil hebben (op veilige afstand dus ). Soms wordt Rick ook wat al te jolig en dan maak ik hem duidelijk dat hij dat best mag maar wel buiten mijn zone en doe dat wederom door te zwiepen (ronddraaien eigenlijk...beetje moeilijk uitleggen) zowel boven me, links, rechts voor en achter me (al naar gelang waar de paarden zich bevinden).

Enne wellicht dat een les je erbij kan helpen? Zijn er hier meer dan genoeg op het forum die les geven en misschien net even die tips kunnen geven die nodig zijn.

Forum Meubilair ellen3's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010

ik wil graag bevestigen wat Heidi hierboven heeft neergezet, onze Shet doet precies hetzelfde
    en is ook nog eens niet gauw onder de indruk
    methode met leadrope is zeer effectief, ook gezellig wandelen met hem/ haar leidt tot een sterkere band en terwijl je wandelt ergens halt houden, arm omhoog. Deze overgang moet je abrupt doen zodat het heel duidelijk is wat je wilt. Ik heb onze Bonny ( meneertje ongeduld ) geleert om zeker 10 seconden stil te blijven staan.
    Blijven oefenen tot het muntje viel

Bladwijzers

Forum Rechten