Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: [L1] Wandelprobleempje

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

[L1] Wandelprobleempje

Hier even wat vraagjes na mijn positieve wandeltopic bij de persoonlijke probleem-succesverhaaltjes.

Het wandelen gaat steeds minder. Jac gaat zich beter voelen en veranderd enorm van gedrag. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, hij moet zijn energie kwijt, maar dat kan hij niet.
    Hij staat de hele dag in een vrij klein paddockje, maar we kunnen helaas niet anders omdat hij in de bak of in de wei zo gaat rennen en gek gaat doen dat hij zichzelf enorm overbelast.

Maar waar het dus om gaat; hij heeft vreselijk veel energie, mag éigenlijk alleen maar stappen, maar vind het wandelen zó saai dat hij moeilijk gaat doen. Hij gaat schrikken, wil over me heen lopen en lijkt zich totaal niet te interreseren in mijn spelletjes.
    Hij is vorige week twee dagen met mijn moeder weg geweest die hem gras heeft laten eten onderweg, dat merk ik nu enorm. Hij wordt echt vervelend als er gras in de buurt is, als ik stil wil staan voor de friendlygame of het touw/teugel los over mijn arm laag hangen dúikt hij in het gras.
    Wat ik dan doe is hem meetrekken en gelijk fanatiek aan de yoyo game, of hem door te laten wijken voor druk een rondje met z'n voorhand om zijn achterhand laten lopen, als een spin eigenlijk.
    Of ik ga heel hard lopen, en dan ineens heel langzaam, of ineens stoppen om zijn aandacht bij mij te houden.
    Deze dingen doet hij wel, maar hij is zo ontzettend op de buitenwereld geconsentreerd en lijkt mij als een soort "bij-figuur" te zien.
    Als ik bijvoorbeeld recht voor hem ga staan kijkt hij gewoon over me heen met zo'n puilende-oogjes-snuivende-neus-pittig-ik-kan-m'n-energie-niet-kwijt-hoofd. Jullie kennen die uitdrukking vast wel.
    Ik ben nu zelfs nog niet in het bos geweest, alleen op fietspaden en op de weg, omdat ik denk "als hij hÃ*er nog niet rustig is, moet ik toch helemaal niet naar het bos gaan!"
    Ik ben nu zelfs een paar keer met hoofdstel ipv halster gaan wandelen omdat hij dan veel minder uitprobeerd en rustiger is. Dit is natuurlijk totaal niet de manier waarop ik wil wandelen.

Hebben jullie misschien een tip voor mij? Een leuk spelletje dat ik kan doen waardoor hij achter me blijft, meer respect krijgt? Moet ik toch verder gaan wandelen ondanks zijn onrust? Veel verder wandelen in m'n eentje met halster durf ik zo niet echt, moet ik dan gewoon met hoofdstel het bos in gaan? Of moet ik gewoon met de spelletjes die ik nu doe doorgaan? De friendlygame laat hij nu gewoon toe, ik kan overal aankomen, maar z'n aandacht is niet bij mij. Hij gaat gewoon steentjes pakken van de grond, of in de verte kijken ondertussen...

Alvast dankjewel, ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: [L1] Wandelprobleempje

Achjee dat is vervelend. Wij hadden hetzelfde met ons 'boxrust paardje' en helaas konden we er weinig aan doen. Het is heel logisch dat hij veel energie heeft en dat zal je een hoop meer moeite moeten doen voor respect dan wanneer hij relax is.

Wij hebben er toen voor gekozen om haar wel gewoon het land in te zetten in het voorjaar. Er kwam na een half jaar al geen verbetering in haar kreupelheid en ze begon echt gevaarlijk te worden. Dan wandelde je met haar door de bak en ze zag er helemaal rustig uit (eerder depressief), en ineens kwam er een uitbarstig, dan werd je door de bak getrokken zelfs met bit, stijgeren, trappen, rollende ogen etc. Zo heb ik haar vaak genoeg los moeten laten met de blaren in mn handen en dan maakte ze de gekste sprongen (spaanse rijschool was er niets bij) en 1 keer is ze achterover geslagen met stijgeren. En in 1 klap was het over en was ze weer rustig, lief en stoned.

Ik hoop dat het bij jou wel meevalt maar anders zou ik zeggen - lekker naar buiten. Dan is hij misschien even wild en duurt het genezingsproces langer, maar dan heb je wel een happy horsy. Want nu, met mn 'natural' inzichten, kan ik mezelf wel voor mn kop slaan dat we het zover hebben laten komen met ons vorige paard.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Dankje voor je bericht! Wat rot zeg, van je vorige paard! Het is niet zo dat Jac alleen stil staat hoor, hij heeft een paddockje waar hij bijna altijd staat. Soms staat het hek daarvan open kan hij op een soort "binnenplaatsje op het erf" gras eten. Hij loopt dus wel bijna de hele dag, maar kan zich niet echt uitleven. We hebben geprobeert hem in de wei te zetten, maar dan is hij écht extreem wild. Hij rent enorm hard door de wei, maakt hele harde stops zoals hij dat geleerd heeft en doet dit vaak ook nog in de bochten doordat hij te laat begint met stoppen. Er staan enorme gaten in de wei, en z'n beentjes worden er echt dik van.
    Het is ook niet zo dat hij alleen als hij net in de wei staat even rent, maar tussen het eten en lopen blijven die uitbarstingen komen...
    Pff het is wel moeilijk zeg! Weten jullie misschien nog iets, een oefening waardoor ik het wandelen nog leuker kan maken voor hem? Of kan ik niet veel meer doen dan ik al doe??

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Tja, het blijft natuurlijk moeilijk als je paardje gewoon erg veel energie heeft en deze dus gewoon niet kwijt kan. Heb je al eens gekeken naar het voer? Vaak kunnen paarden ook erg veel energie opbouwen door een bepaald soort voer. Tamara bijvoorbeeld wordt extreem fel van nog geen 3 handjes biks (krijgt ze dus ook niet meer)

Ik zou daar dus zeker naar kijken want misschien is het soort voeding wat hij krijgt gewoon te energierijk voor hem. Verder denk ik dat het rennen ook vermindert kan worden door hem gewoonweg elke dag een paar uur op die wei te zetten. In het begin is het misschien een bommetje, maar dat moet dan toch wel veel minder worden naarmate hij vaker op de wei staat. Maar is moeilijk beoordelen vanaf hier natuurlijk

Wat je tijdens het wandelen doet klinkt al erg goed. Alleen je zegt dat hij toch zijn aandacht niet bij jou heeft...in dat geval zou ik zorgen dat hij niet om je heen kan! Hij negeert jou en met diezelfde energie waarmee hij je negeert, zorg jij dat je weer zijn aandacht krijgt en je doet er zelfs nog een schepje bovenop. Ik heb dit toevallig gisteren met Tamara meegemaakt, en heb zo wel een kwartier de YoYo gespeeld met als enige doel dat ik van haar 2 oogjes wil: aandacht op mij. Maar wees bereid om hier tijd in te steken, pas stoppen als hij rustig is en zijn aandacht op jou gevestigd is (kan lang duren maar heb je later echt profijt van). Je YoYo mag dan best iets feller zijn (sneller naar fase 4), match je energie met die van je paard en doe er nog net een schepje bovenop. Wanneer hij je omver wil lopen sta je ook niet met een vingertje te zwaaien, dan zorg je ook dat je uitstraalt dat er een muur voor jou staat toch? Zorg ook dat je ruimte duidelijk is, want ik las dat hij ook de neiging heeft je omver te lopen. Op zo'n moment moet je echt heel duidelijk zijn, je bubble beschermen. Ik weet niet of je het nieuwe level 1 pakket hebt? Maar daar wordt dit concept duidelijk uitgelegd op de DVD's.

Misschien kun je verder nog dingen opzoeken tijdens de wandeling. Een hindernis of zo is ook erg goed om te zorgen dat hij zijn hoofd erbij houdt en gelijk wat energie kwijt raakt. En een duidelijk commando zodat hij weet dat hij mag grazen is ook erg handig. Verder zou ik alleen friendly doen wanneer hij dus graast en tijdens het wandelen als je nog in beweging bent kun je hem ook eens een aai over zijn neus geven of zo. Of na een oefeningetje tussendoor...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Nog een keer bedankt voor de reactie! Dat voer heb ik ook al aan gedacht ja. Bij zijn vorige eigenaar kreeg hij 3 kilo brok, en nu al veel minder. Hij krijgt vooral veel hooi en binnenkort beginnen we met een speciale dieet muesli.
    Er is een voedingsdeskundige bij geweest die ons geadviseerd heeft wat het beste voor hem is, dus dat zit wel goed denk ik.

Dat in de wei zetten kán, maar ik weet toch niet of het goed is.....
    Vandaag bijvoorbeeld heeft hij even kunnen rennen, metéén al benen dik en warm en hij was echt sullig en sloom met wandelen. Dat wijst er toch duidelijk op dat hij zich niet goed voelt.

Ik heb geen l1 pakket helaas, door de extra kosten rond Jac nu echt geen geld voor helaas, maar door jullie en dit forum leer ik ook al heen veel!
    Die ruimte ben ik inderdaad veel mee bezig. Hij krijgt ook vaak de neiging om tegen me aan te gaan hangen, en inderdaad over me heen te lopen. Dan reageer ik met een vrij felle yoyo of een handbeweging van 'loop op je eigen benen'.

Nouja, inderdaad maar gewoon doorgaan zoals ik nu doe, steeds iets verder wandelen.
    Vandaag zijn we een stukje een zoord bospaadje op gelopen, vreselijk gestres van Jac, mijn tenen in gevaar, veel spelletjes geprobeerd, en snel weer terug gelopen...
    Hij is helemaal niets gewend van het buiten wandelen dus het nieuwe plekken en hindernissen verkennen bouw ik heel langzaam op.

Bedankt voor het meedenken!

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

DeEf, ken je de 7 Games? Kent je paardje de 7 Games?

Investeer een weekje voor de 7G en bouw in de bak allerlei hindernissen.
    SQ#7 tussen 2 vaten bijvoorbeeld (om de 'squeeze tussen bomen te imiteren).
    Of YY#4 tussen die vaten, SG#6 over plastic etc etc. Variaties dus, en liefst met enge dingen in de bak.

Dan weer wandelen en SG#6 bij enge dingen. En onderweg sowieso alle Games doen. (Dus nog voor hij 'escaleert'). Focus op de 7 Games. De 'omgeving' (bak, weg, fietspad, bos) is slechts bijzaak.

Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Bedankt voor de reactie Els! Zowel ik als mijn paardje kennen de 7 games een beetje. Ik heb zelf geen pakket maar heb wel eens uitleg gehad van Eveline en Maaike over de games, en heb korte beschrijivingen van internet gehaald.
    Ik ben onderweg al wel eens bezig met deze spelletjes, vooral omdat hij nog wel eens de leidende positie op zich wil nemen.
    Dit gaat allemaal al een heel stuk beter. Hij krijgt nu z'n dieet muesli en gaat vaker de wei op ( hij doet minder gek in de wei) dus heeft minder energie over.
    Ik ben nu heel consequent bezig met acuut stil staan of een game doen als hij ook maar een beétje probeerd voorop te gaan lopen of "mijn positie" over wil nemen.
    Ik blijf dan stil staan, vraag of hij nageeft of doe een game totdat zijn hoofd naar beneden komt of er een smakje of oortje naar mij toen komt.
    Dit werkt erg goed! We zijn ook al het bos in geweest. Erg spannend máár het ging!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hee Eef, maar hoe gaat het nou eigenlijk verder met Jac? Hou je hem nu toch?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Het gaat nu wel redelijk met hem. Ik ben veel aan het wandelen over de harde weg en hij krijgt speciale dieet-muesli. Hierin merk ik wel duidelijk verschil.
    Het ziet er wel uit dat ik hem ga houden. Het is zo'n ontzettend leuk paardje, waarschijnlijk ga ik het toch proberen en lukt het niet dan ga ik dan de beste oplossing zoeken...
    ( Meer info zet ik liever even bij privéverhaaltjes neer.)

Bladwijzers

Forum Rechten