Hier even wat vraagjes na mijn positieve wandeltopic bij de persoonlijke probleem-succesverhaaltjes.
Het wandelen gaat steeds minder. Jac gaat zich beter voelen en veranderd enorm van gedrag. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, hij moet zijn energie kwijt, maar dat kan hij niet.
Hij staat de hele dag in een vrij klein paddockje, maar we kunnen helaas niet anders omdat hij in de bak of in de wei zo gaat rennen en gek gaat doen dat hij zichzelf enorm overbelast.
Maar waar het dus om gaat; hij heeft vreselijk veel energie, mag éigenlijk alleen maar stappen, maar vind het wandelen zó saai dat hij moeilijk gaat doen. Hij gaat schrikken, wil over me heen lopen en lijkt zich totaal niet te interreseren in mijn spelletjes.
Hij is vorige week twee dagen met mijn moeder weg geweest die hem gras heeft laten eten onderweg, dat merk ik nu enorm. Hij wordt echt vervelend als er gras in de buurt is, als ik stil wil staan voor de friendlygame of het touw/teugel los over mijn arm laag hangen dúikt hij in het gras.
Wat ik dan doe is hem meetrekken en gelijk fanatiek aan de yoyo game, of hem door te laten wijken voor druk een rondje met z'n voorhand om zijn achterhand laten lopen, als een spin eigenlijk.
Of ik ga heel hard lopen, en dan ineens heel langzaam, of ineens stoppen om zijn aandacht bij mij te houden.
Deze dingen doet hij wel, maar hij is zo ontzettend op de buitenwereld geconsentreerd en lijkt mij als een soort "bij-figuur" te zien.
Als ik bijvoorbeeld recht voor hem ga staan kijkt hij gewoon over me heen met zo'n puilende-oogjes-snuivende-neus-pittig-ik-kan-m'n-energie-niet-kwijt-hoofd. Jullie kennen die uitdrukking vast wel.
Ik ben nu zelfs nog niet in het bos geweest, alleen op fietspaden en op de weg, omdat ik denk "als hij hÃ*er nog niet rustig is, moet ik toch helemaal niet naar het bos gaan!"
Ik ben nu zelfs een paar keer met hoofdstel ipv halster gaan wandelen omdat hij dan veel minder uitprobeerd en rustiger is. Dit is natuurlijk totaal niet de manier waarop ik wil wandelen.
Hebben jullie misschien een tip voor mij? Een leuk spelletje dat ik kan doen waardoor hij achter me blijft, meer respect krijgt? Moet ik toch verder gaan wandelen ondanks zijn onrust? Veel verder wandelen in m'n eentje met halster durf ik zo niet echt, moet ik dan gewoon met hoofdstel het bos in gaan? Of moet ik gewoon met de spelletjes die ik nu doe doorgaan? De friendlygame laat hij nu gewoon toe, ik kan overal aankomen, maar z'n aandacht is niet bij mij. Hij gaat gewoon steentjes pakken van de grond, of in de verte kijken ondertussen...
Alvast dankjewel, ik ben benieuwd naar jullie ideeën!
Bladwijzers