Resultaten 1 tot 3 van de 3

Topic: Wat is het effect van veel verandering in de samenstelling van de kudde?

Actief Forumlid marloes1987's Avatar
    Aangemeld
    May 2009

Wat is het effect van veel verandering in de samenstelling van de kudde?

Shari staat in een kleine kudde van 6 paarden. Ze staan op deze manier sinds ongeveer februari/maart. Hiervoor stonden ongeveer dezelfde paarden in de wei, maar verdeeld over 2 verschillende weilanden. Shari staat altijd met haar vaste pony maatje en een ander paardje dat snel dik wordt op een schrale wei.
    Over de tijd is er nogal vaak verandering aangebracht in de samenstelling. Soms stonden ze met z'n allen, soms alleen Shari en de pony enz. Ik merk wel dat Shari daar altijd weer even aan moet wennen, ook al kunnen de paarden elkaar over een klein hek gewoon zien en aanraken.
    Nu begint het verschil tussen de verschillende paarden weer duidelijk te worden. We doen erg ons best om de dunnere paarden gras te geven en die van ons uit de wei te halen. Maar helaas blijkt het voor 1 paard niet voldoende om een paar uur per dag veel te kunnen eten.
    De eigenaren van de dunne paarden hebben nu besloten om hun paarden weer uit de wei te halen en de andere wei te gaan gebruiken. Weer een verandering dus, de zoveelste binnen een jaar tijd.

Nu vroeg ik me dus af wat voor effect dit soort veranderingen op een paard kunnen hebben. Ik weet dat paarden het fijn vinden om met een groep te staan, maar maakt het nog uit dat sommige paarden niet constant binnen bereik staan?
    Iemand ook ervaring met zulke situaties?

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Re:Wat is het effect van veel verandering in de samenstelling van de kudde?

Bij mij op stal wisselt de samenstelling van de groepjes en de plek waar de paarden staan ook. Ik heb niet het idee dat ze hier last van hebben. Ze zijn er ook gewoon aan gewend. Nou zijn het ook allemaal vrij dominante ruinen die neit aan andere paarden hangen.

Ik kan me wel voorstellen dat er paarden zijn die daar meer last van hebben (bijv. paarden die onzeker zijn en wel veel steun zoeken bij de zekerdere paarden)

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Re:Wat is het effect van veel verandering in de samenstelling van de kudde?

Jawel, maar op een iets andere manier. In jouw situatie zijn het dezelfde paarden die uit elkaar gaan en weer bij elkaar komen. Mijn paard is in drie jaar tijd 2 keer verhuisd, iedere keer naar een andere kudde. Daarbij komt dat er in de huidige kudde vrij veel verloop is, dus paarden gaan weg en er komen geregeld nieuwe. Het kost bij iedere verandering van de samenstelling van de groep weer een aantal weken totdat de groep zich aangepast heeft. Sommige nieuwe paarden worden heel makkelijk opgenomen, anderen veroorzaken wekenlang onrust. Aan Moon merk ik dat hij in zo'n periode vermoeider is en ik heb het idee dat hij ook introverter is.
    Of het voor jouw paard in jullie situatie veel uit maakt hangt denk ik van het karakter van je paard af (LB of RB?) en van de band die ze heeft met de paarden die (tijdelijk) uit de groep gaan. Als paarden eenmaal een band hebben dan houden ze dat heel lang vast, ookal staan ze maanden of zelfs jaren niet meer bij elkaar. Komen ze dan weer bij elkaar dan is er duidelijk herkenning en gaat de relatie vaak op oude voet verder. Heeft je paard een goed band met de paarden die er tijdelijk uit gaan en is ze onzeker, dan zal dat zeker invloed hebben. Staat ze steviger in d'r schoenen en is de band minder sterk dan heeft het waarschijnlijk niet zo veel effect.

Dus je kunt zelf voor een groot deel het antwoord vinden door je af te vragen:
    wat is het karakter van je paard?
    wat is haar band met de dunne paarden?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Bladwijzers

Forum Rechten