Shari staat in een kleine kudde van 6 paarden. Ze staan op deze manier sinds ongeveer februari/maart. Hiervoor stonden ongeveer dezelfde paarden in de wei, maar verdeeld over 2 verschillende weilanden. Shari staat altijd met haar vaste pony maatje en een ander paardje dat snel dik wordt op een schrale wei.
Over de tijd is er nogal vaak verandering aangebracht in de samenstelling. Soms stonden ze met z'n allen, soms alleen Shari en de pony enz. Ik merk wel dat Shari daar altijd weer even aan moet wennen, ook al kunnen de paarden elkaar over een klein hek gewoon zien en aanraken.
Nu begint het verschil tussen de verschillende paarden weer duidelijk te worden. We doen erg ons best om de dunnere paarden gras te geven en die van ons uit de wei te halen. Maar helaas blijkt het voor 1 paard niet voldoende om een paar uur per dag veel te kunnen eten.
De eigenaren van de dunne paarden hebben nu besloten om hun paarden weer uit de wei te halen en de andere wei te gaan gebruiken. Weer een verandering dus, de zoveelste binnen een jaar tijd.
Nu vroeg ik me dus af wat voor effect dit soort veranderingen op een paard kunnen hebben. Ik weet dat paarden het fijn vinden om met een groep te staan, maar maakt het nog uit dat sommige paarden niet constant binnen bereik staan?
Iemand ook ervaring met zulke situaties?
Bladwijzers