Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: verschil tussen bitten?

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

verschil tussen bitten?

Nu heb je watertrens en bustrens en D-trens en weet ik veel trens, maar wat is nou het verschil in werking?

Ik heb bijvoorbeeld begrepen dat een watertrens ervoor kan zorgen dat er veletjes van de mondhoeken ertussen kunnen komen en dat heb je dan bij een bus of D-trens niet, maar is er ook nog verschil in werking van die ringen?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re:verschil tussen bitten?

Bij een watertrens kunnen de ringen draaien. Om te voorkomen dat de lip ertussen komt kan je er van die plastic schijfjes omdoen. Doordat de ringen helemaal omafhankelijk van het bit kunnen draaien heeft het paard meer invloed in de ligging van het bit in de mond (met name de mate van kanteling) als je de teugels op maat hebt gemaakt. Jij neemt de teugel aan, en het paard kan dan evengoed nog het bit qua kanteling beïnvloeden.
    Bij een bustrens kan dat niet en gaat het bit vaak wat kantelen als je de teugels aanneemt en werkt dan scherper in. Verschil D-trens en bustrens is (denk ik) dat bij een D trens dit nog wat sterker is dan bij een bustrens, maar dat is meer uit beredenatie dan uit ervaring.

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Een D-trens ligt iets stabieler dan een bustrens, maar is hetzelfde in werking (voor zover ik weet) De kneveltrens is dan nog een stap verder dan de D-trens. D-trens en kneveltrens geven ook druk op de zijkant van de mond bij het sturen.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Wat ik het prettige vindt aan een kneveltrens (akelige naam),is dat het zo mooi rustig in de mond ligt en dat je dan geen neusriem hoeft te gebruiken.
    Ik had eerst een dubbelgebroken bitje voor Whoopie en nu een kneveltrens ziet er een beetje heftig uit door de grote scharen maar Whoopie neemt het bit zeer makkelijk aan, met het andere bit reageerde ze soms boos.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Ja ik heb ook een kneveltrens en ik vind die pinnen ook erg fijn werken, maar dat idee dan de watertrens vind ik ook wel fijn, maar dan meer als je al niet meer veel met het bit hoeft te doen. Diesel moet er nogsteeds aan wennen en is er nog veel mee bezig dus ook door de druk van de pinnen lijkt me dit voorlopig duidelijker, maar als hij eenmaal gewent is en zijn hoofd wat stiller heeft lijkt me een watertrens wel fijn.

Bladwijzers

Forum Rechten