-
Forum Meubilair
verschil tussen 'natural hackamore' en touwhalster+touwteugels?
Ik ben het freestyle-rijden van Parelli aan het bestuderen. Nou ben ik daar zelf nog lang niet, maar ik zag dat wanneer je met twee teugels gaat rijden, zij de 'natural hackamore' gebruiken. Nu ben ik benieuwd of dat anders werkt dan een touwhalster waar je touwteugels aan vast klikt? Heeft het een andere inwerking? 
Het enige verschil dat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat je bij de natural hackamore teugels en een leadrope hebt. Maar als je touwteugels met clipjes gebruikt, dan kan je de teugel ook losklikken om te grondwerken toch?!
(ik heb gezocht of dit al ergens op het forum staat, maar kon het niet vinden, excuses als het dubbel is!)
-
Forum Meubilair
Re:verschil tussen 'natural hackamore' en touwhalster+touwteugels?
het verschil met een natural hackamore en touwteugels aan een touwhalster is dat de natural hackamore door het gewicht van de knoop en extra leadrope wat stabieler blijft liggen dan de touwteugels. Verder is er geen verschil behalve idd het gemak van een extra leadrope.
-
Forum Meubilair
Bedoel je dan dat het touwhalster mooier stil blijft liggen door het gewicht van de knoop?
Kan me voorstellen dat dat wel prettiger is voor het paard
Maar met 'sturen' werkt het dus gewoon hetzelfde?
-
Forum Meubilair
Het sturen werkt idd gewoon hetzelfde.
De teugels zijn over het algemeen wel iets korter dan een leadrope. En ik denk (maar weet het niet zeker) dat de clipjes van touwteugels minder sterk zijn (en dus minder trekkracht kunnen verdragen) dan de clip van een leadrope of de knoop van de natural hackamore. Ik heb echter nog nooit gemerkt dat dit tot problemen leidt met grondwerken, maar dit zou misschien wel kunnen als je veel weerstand tegenkomt bij je paard.
Oh en mijn touwteugels zijn trouwens ook van een dunner touw dan de leadrope/teugels die aan Parelli's hackamore zitten. Alhoewel er vast ook wel dikkere verkrijgbaar zullen zijn, mocht je dat prettiger in de hand vinden liggen. Zelf heb ik voor het rijden liever dunnere teugels, en voor grondwerk een wat dikkere leadrope.
Of het nou zoveel stabieler ligt met zo'n knoop, dat betwijfel ik eigenlijk. Het halster zal voornamelijk verschuiven als je eenzijdige teugeldruk gebruikt en dan maakt het niet meer uit of er wel of geen knoop onder hangt; die schuift dan toch wel mee. Als je geen druk op de teugels hebt, ligt het halster toch wel stabiel.
-
Forum Meubilair
Thanx!
Dan weet ik dat in ieder geval alvast. Moet gewoon tegen de tijd dat we er aan toe zijn gaan kijken wat ik zelf prettig vind
Mijn touwteugels zijn inderdaad ook wat dunner dan een leadrope, maar met rijden is dat wel prettig.
Forum Rechten