Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 20 van de 20

Topic: Opening nieuwe locatie Josien vd Poel in ruinerwold

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Opening nieuwe locatie Josien vd Poel in ruinerwold

Wat vind jij dan van clickeren Maaike?

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Tja, het werkt gewoon heel goed, in feite leren paarden er sneller mee dan met ontwijkingsleren. Wetenschappelijk gezien is het waarschijnlijk ook de beste keus om je paard dingen aan te leren. Alleen onze manier van paardrijden is erg berust op het opvoeren van druk. Nu kun je clickeren en opvoeren van druk ook wel combineren, hoewel dat denk ik voornamelijk voor de mens erg moeilijk is. Ik heb mezelf nu toegelegd op parelli en ga L3 eerst afmaken voordat ik eventueel iets gaan doen met clickeren. Ik vind niet dat clickeren een gebrek aan comunicatie veroorzaakt. Je krijgt denk ik veel meer een paard wat zich constant afvraagt wat ie kan doen voor jouw goedkeuring in plaats van een paard wat in rust wacht op de volgende opdracht. Dat is ook wat sterk gezegd en ook niet helemaal waar natuurlijk. Ik weet nog niet helemaal welke van de attitudes me beter bevalt. Eerst maar eens mijn levels afronden en dan kijk ik dan wel verder. In zoverre vind ik parelli beter dat grondwerk goed aansluit op wat je gaat doen in het zadel, terwijl de meeste clickeraars, clickeren bijna alleen maar toepassen op het grondwerk.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Tja, het werkt gewoon heel goed, in feite leren paarden er sneller mee dan met ontwijkingsleren. Wetenschappelijk gezien is het waarschijnlijk ook de beste keus om je paard dingen aan te leren.
    Nee hoor, dat klopt niet. Als je beloningsleren vergelijkt met vermijdingsleren, dan blijkt dat een iets hoger percentage paarden sneller/beter leert met beloningsleren dan met vermijdingsleren. Maar dat verschil is niet zo heel erg groot (ben de precieze getallen kwijt). Bovendien zijn er paarden waarbij het beloningsleren niet goed werkt, maar er zijn ook paarden waarbij juist het vermijdingsleren niet goed werkt.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Ik vind niet dat clickeren een gebrek aan comunicatie veroorzaakt. Je krijgt denk ik veel meer een paard wat zich constant afvraagt wat ie kan doen voor jouw goedkeuring in plaats van een paard wat in rust wacht op de volgende opdracht.
    Nou clickeren veroorzaakt ook niet echt een gebrek aan communicatie, maar het is een ander soort communicatie, zoals je hierboven ook al omschrijft. Bij clickeren is je eigen lichaamstaal van minder belang dan bij het grondwerk zoals je dat bij (P)NH leert. En ik realiseer me dat juist dat spreken met mijn lichaam is wat ik ik zo fijn vindt aan het op die manier werken met mijn paard. Het maakt dat ik me goed moet aarden voor ik met hem aan de slag kan gaan, en dat ik met mijn energie moet werken, en dat ik op mijn lichaamshouding moet letten. Allemaal dingen die voor mij ontspannend en soms zelfs een soort van meditatief werken. Kortom; ik ga me er goed van voelen.
    Met clickeren denk ik dat ik dat een heel stuk minder zou hebben, dan gaat het meer om de click, de beloning, en wat ik van mijn paard gedaan wil hebben. En veel minder om mijn eigen fysieke toestand. Ik denk dat dat eigenlijk is waarom ik clickeren niks vind.
    Of beter gezegd, waarom ik het niks voor *mij* vind. Want ik denk dat het als trainingsmethode op zich helemaal niet slecht is, alleen voel *ik* mij er niet lekker bij...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Vermijdings-leren is iets dat paarden onderling ook voortdurend doen. Het eerste paard dat een ander paard clickert moet ik nog tegenkomen
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Ik wil me hier ook effe mee moeien: ik doe dus clickertraining met ons Bonnie (zonder clicker en ZONDER VOEDSEL!) en ik moet zeggen: Bonnie leert vééél vlugger dan Shiva en ze heeft er ook meer plezier in lijkt me. Gewoon omdat ze zo'n knuffelaar is met héél veel kriebels die niets liever doet dan zoeken naar een antwoord op mijn vraag om toch maar een aai te krijgen.

Even een voorbeeld: vorige week leerde ik eerst Bonnie om haar hoef omhoog te doen tegen mijn hand als ik mijn hand zo onder haar buik hield, wanneer ik 'voet' zei. Na 2 keer beetje gissen, de derde keer dat ik 'voet' zei: hup, die voet was daar al perfect tegen mijn hand! (dus telkens met half-clicker en aaibeloning)

Daarna leerde ik het aan Shiva: het heeft welgeteld drie dagen geleerd voor ze het kon, gewoon door ook een aai te geven, en een keer of twee wat eten (dus toch!) gewoon omdat het anders gewoon niet ging lukken of nog vééél langer ging duren (ik moest als fase 2,3 en soms 4 dus wel haar voet laten geven op de parelli-manier hé).

Dit even om aan te tonen dat clickertraining toch soms wel beter is dan vermijdingsleren (zoals eveline het zo mooi zei ).

Waarom doe ik dan met Shiva geen clickertraining? zou je je afvragen. Gewoon omdat Shiva niet zo is voor aaibeloningen, en met eten wil ik ook niet echt werken omdat ze het volgens mij dan ook meer voor het voer doet dan voor mij, ik wil een paard dat mij graag ziet gewoon omdat ik ik ben, niet omdat ik voer geef...

Conclusie: het hangt van paard tot paard af...

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten