Ik heb juist altijd horen zeggen dat een hengst best bij een ruin staat. Ook de vrouw waar ik Cherokee van kocht (zij is een fokster en heeft dus ervaring met hengsten) zei dat dit geen kwaad kon. Ik dacht juist dat hengsten samen zetten gevaarlijk is.Oorspronkelijk Geplaatst door Gercon
De reden waarom ik dit denk is dat wanneer een merrie voorbij komt, een hengst zich gaat 'showen'. Een ruin doet dit niet dus heeft de hengst zogezegd die merrie voor hem alleen. Als je hengsten samen zet en een merrie komt langs, dan krijg je toch een strijd tussen de hengsten? Wat volgens mij kan uitdraaien op gevaarlijk gedrag naar elkaar toe. Of klopt dit niet?
Ondertussen heb ik er ook met mijn ouders over gepraat. Zij willen hem zo snel mogelijk ruinen. Ik begreep niet waarom. Maar toen ik hem gisteren van de wei haalde kwam mijn vader dichter bij ons. Cherokee legde zijn oren plat, hoofd hoog en 'vloog' naar mijn vader om hem te bijten. Ik schrok van die reactie. Zo had ik Cherokee nog nooit gezien en volgens mijn ouders doet hij dit wel vaker.
Bij mij luistert hij (voorlopig) perfect. Maar hij moet ook veilig zijn bij mijn ouders. Kan iemand dit gedrag verklaren? Ik heb ook gehoord dat hengsten zich vaak binden aan 1persoon. Was dit dan mss een beschermreactie?
Ik had eigenlijk beslist, met dank aan jullie reacties, om hem gewoon nog even hengst te laten. En aan de hand van zijn gedrag te beslissen wanneer ik hem laat ruinen. Maar moet dit verhaal een invloed hebben op die keuze? Waarmee ik bedoel, zou ik hem beter direct laten castreren?
Bladwijzers