Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 34 van de 34

Topic: Hengst castreren?

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Re:Hengst castreren?

Klopt dat kreeg ik bij 1 boer ook te horen.
    De hengsten die hij had gehad waren het probleem niet maar de merries braken de boel af om bij de hengst te komen.

Nog een ervaring

Ik vind dat, ongeacht de reden waarom je een hengst hengst wil houden, het paardwaardig bestaan het belangrijkst is. Voor mij is dat dus nooit en te nimmer alleen, maar met minimaal (liefst meer) één geschikt maatje (of hij nou gesteriliseerd is en met een merrie staat, of in een kudde merries mag, of met één ruin waar hij het erg mee naar zijn zin heeft, of in een groep, zolang hij maar happy is), en zonder gefrustreerd te hoeven zijn. Dat non-stop ijsberen langs de omheining vind ik ook heel naar om te zien, of van die hengsten die broodmager zijn van het zich continu druk maken, kunnen ze nog zo lief zijn voor mensen...

Bandido is nu twee. Ik wou hem hengst houden omdat ik eigenlijk vind dat hengsten te makkelijk gecastreerd worden. Natuurlijk is het een goede oplossing als hij geen fijn leven kan leiden, als dat in Bandido's geval gebeurt dan is het hakkie takkie weg het zakkie. Zijn leven als paard gaat voor op zijn leven als hengst. Maar toch heb ik er moeite mee, om iets wat van nature zo hoort, te makkelijk af te nemen, dat ik dan degene ben die beslist dat hij ze niet mag houden.
    Misschien ben ik een watje, maar ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat zijn ballen eraf gaan.
    Natuurlijk is paardrijden ook niet natuurlijk en al die dingen meer, dat weet ik ook wel.. maar dit is iets aan zijn lijf, en ze horen gewoon bij hem

Ik had met hem kunnen gaan dekken, hij heeft prachtige papieren (tis een bruine andalusiër btw), mooie bloedlijn, pappa presteert goed, zwart in de lijn, goed karakter, enz. Ik dacht das mooi, want dan kan ik hem in de periode dat ze in de natuur ook dekken, een aantal merries natuurlijk laten dekken, issie in die behoefte ook voorzien. Nu hij eczeem lijkt te hebben (is nog steeds een raadsel) verandert dat de zaak.
    Steriliseren is zeker een optie als blijkt dat het echt zomereczeem is. Ik heb een merrie die er wel pap van lust en misschien binnenkort er een jonge merrie bij, dus wat mij betreft mogen ze lekker gaan met die banaan Hoort m.i. ook bij natuurlijk paardenhouden

Hij heeft tot een jaar en ik geloof 3 maanden bij zijn moeder en tante gelopen met een leeftijdsgenootje (lusitano hengstje) erbij als maatje. Hij heeft uitermate veel respect voor merries en toont alleen interesse als ze hengstig zijn (dan dringen ze zichzelf ook wel echt op moet ik zeggen, schaamteloos die merries ). Daarna is hij met een halfbroertje van hem en een shetje en een oudere ruin naar de plek gegaan waar ik mijn paarden nu heb, en hij toont ook nog steeds veel respect naar oudere ruinen. Ik denk echt dat opvoeding in de kudde onmisbaar is en je als mens een heleboel werk scheelt. Wij kunnen gewoon niet op tegen de opvoeding die ze in de kudde krijgen. En voor de één is dat net even belangrijker dan voor de ander.

Goed observeren is ook een kunst. Veel gedrag wordt onterecht aan hormonen afgeschreven, het 'probleem' zit 'm dan heel ergens anders in. Mijn merrie is ook heel vaak onbetrouwbaar en zelfs gevaarlijk geweest naar zowel mensen als paarden toe en die heb ik ook niet van haar eierstokken ontdaan, de oorzaak lag heel ergens anders.

Het is gewoon ontzettend jammer dat er zo'n vooroordeel ten opzichte van hengsten bestaat terwijl wij mensen in de meeste gevallen de reden zijn dat die hengsten niet 'normaal' functioneren. Daaronder valt ook het fokken met onbetrouwbare bloedlijnen (de kwpn wereld verbaast me nog steeds, daar wordt echt gefokt met lijnen met bizarre karakters, alleen maar omdat dat zo lekker spettert in de sport, alles voor de punten he...) Er zijn namelijk ook een hoop voordelen aan hengsten gelukkig
    Een geschikte plek voor een hengst is zo ontzettend moeilijk te vinden, ik lees steeds meer dat dat eigenlijk de doorslaggevende factor is bij het castreren. Ben echt een gezegend mens dat ik mijn eigen stekkie heb weten te bemachtigen..

Ik vind dat, ongeacht de reden waarom je een hengst hengst wil houden, het paardwaardig bestaan het belangrijkst is. Voor mij is dat dus nooit en te nimmer alleen, maar met minimaal (liefst meer) één geschikt maatje (of hij nou gesteriliseerd is en met een merrie staat, of in een kudde merries mag, of met één ruin waar hij het erg mee naar zijn zin heeft, of in een groep, zolang hij maar happy is), en zonder gefrustreerd te hoeven zijn. Dat non-stop ijsberen langs de omheining vind ik ook heel naar om te zien, of van die hengsten die broodmager zijn van het zich continu druk maken, kunnen ze nog zo lief zijn voor mensen...
    Ik wou hem hengst houden omdat ik eigenlijk vind dat hengsten te makkelijk gecastreerd worden.....heb ik er moeite mee, om iets wat van nature zo hoort, te makkelijk af te nemen, dat ik dan degene ben die beslist dat hij ze niet mag houden.
    Misschien ben ik een watje, maar ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat zijn ballen eraf gaan.
    Goed observeren is ook een kunst. Veel gedrag wordt onterecht aan hormonen afgeschreven, het 'probleem' zit 'm dan heel ergens anders in
    Heelemaal met je eens
    www.ld-hoefverzorging.nl

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik schrik eigenlijk wel van de reacties Ik had verwacht dat iedereen ging zeggen dat ik hem onmiddellijk moest castreren. In mijn omgeving heb ik het gevoel dat mensen mij bang proberen te maken voor mijn eigen paard, want het is wel een hengst he.. Daardoor zie ik hem naar mijn gevoel meer als een hengst en dan als een paard. Zoals Sieta aanhaalt, op de duur denk je dat elke reactie hengstengedrag is Dit is een punt waar ik aan zal moeten werken.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door elxa
    Kennelijk is jouw relatie met jouwpaard ook heel belangrijk. Als je hem verder weg zet, heeft hij misschien meer vriendjes, maar minder interactie met jou. Misschien uiteindelijk ook meer verkeerd gedrag doordat je minder met hem bezig kunt zijn..?
    Daar geef ik jou gelijk in. Er zijn aan beide situaties voor- en nadelen. Maar uiteindelijk vind ik het heel belangrijk dat we een band hebben. Het is tenslotte zo dat we later als 'team' wandelingen zullen maken. Op dat moment heeft hij mijn leven in handen. Respect en vertrouwen vind ik dus heel belangrijk. Ik denk dat ik dat niet kan bereiken als ik hem weinig zie.
    Voorlopig gaat het ook uitstekend tussen Cherokee en Gipsy. Ik denk dat ik hem de komende tijd bij Gipsy ga houden. Afwachten hoe dit verder verloopt.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis
    Ja dat is het grootste probleem in mijn ogen: de huisvesting. Nergens hier in de omgeving willen ze hengsten en willen niet eens eerst kijken of ze al dan niet opgevoed zijn of hoe ze reageren. Nee het is "hengst? Nee sorry daar beginnen we niet aan". Ongeacht hoe hij zich gedraagd. Zoooo jammer.
    Het is wel jammer dat hengsten niet geliefd zijn. En bij uitstappen zijn ze waarschijnlijk ook niet welkom. Ik las onlangs dat er een playday georganiseerd werd, hengsten waren niet toegelaten. Ergens begrijp ik dit, maar als je je hengst onder controle hebt dan is het zo zever

Alweer bedankt voor de reacties! Het is echt interessant jullie ervaringen te lezen

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten