Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 34

Topic: Hengst castreren?

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re:Hengst castreren?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gercon
    Omdat jou paard met een ruin samen staat denk ik niet dat dit een optie voor jou zou zijn, maar misschien wel waard om er een keer over na te denken.
    Anders zou ik ook zeggen, laat hem zo als die is zolang als mogelijk en alleen als het niet mer anders kan doe de volgenden stappen......of en hoe lnag het goed gaat en hoe zijn gedrag wordt hangt erg veel van de ras, persoonlijkheid en zijn levensomstaandigheiden af.
    Ik heb juist altijd horen zeggen dat een hengst best bij een ruin staat. Ook de vrouw waar ik Cherokee van kocht (zij is een fokster en heeft dus ervaring met hengsten) zei dat dit geen kwaad kon. Ik dacht juist dat hengsten samen zetten gevaarlijk is.
    De reden waarom ik dit denk is dat wanneer een merrie voorbij komt, een hengst zich gaat 'showen'. Een ruin doet dit niet dus heeft de hengst zogezegd die merrie voor hem alleen. Als je hengsten samen zet en een merrie komt langs, dan krijg je toch een strijd tussen de hengsten? Wat volgens mij kan uitdraaien op gevaarlijk gedrag naar elkaar toe. Of klopt dit niet?

Ondertussen heb ik er ook met mijn ouders over gepraat. Zij willen hem zo snel mogelijk ruinen. Ik begreep niet waarom. Maar toen ik hem gisteren van de wei haalde kwam mijn vader dichter bij ons. Cherokee legde zijn oren plat, hoofd hoog en 'vloog' naar mijn vader om hem te bijten. Ik schrok van die reactie. Zo had ik Cherokee nog nooit gezien en volgens mijn ouders doet hij dit wel vaker.
    Bij mij luistert hij (voorlopig) perfect. Maar hij moet ook veilig zijn bij mijn ouders. Kan iemand dit gedrag verklaren? Ik heb ook gehoord dat hengsten zich vaak binden aan 1persoon. Was dit dan mss een beschermreactie?

Ik had eigenlijk beslist, met dank aan jullie reacties, om hem gewoon nog even hengst te laten. En aan de hand van zijn gedrag te beslissen wanneer ik hem laat ruinen. Maar moet dit verhaal een invloed hebben op die keuze? Waarmee ik bedoel, zou ik hem beter direct laten castreren?

Actief Forumlid elxa's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    41

Ik denk dat je kortom naar het welzijn van je paard moet kijken. Krijgt hij genoeg sociale interactie, komt hij buiten, is hij onder controle te houden door de mensen die met hem iets van doen hebben, is hij gelukkig..?
    Pas dan mag je, in mijn oppinie, gaan kijken naar wat het paardje waard is en of je hem als dekhengst kunt gebruiken en wat verder evt. voor eigenbelang is.

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Als hij een gevaar wordt voor anderen doe je er het beste aan hem te castreren.
    Hij zal toch bij je ouders blijven wonen en als zij tegen dit soort gedrag aanlopen krijg je irritaties of nog erger ongelukken.

Als Brego naar wie dan ook ooit met oren plat zou zijn uitgevallen had hij geen ballen meer gehad nu.

het is vooral belangrijk om goed naar het gedrag te kijken en wanneer jou paard dit gedrag vertoont.....in welke situaties bevindt hij zich als zo iets gebeurt. Gebeurt het als hij alleeen is? Is hij nerveus? Speeld voer een rol? Wat is de rol van jou vader etc? Voelt hij zich misschien zelfs bedreigd?

Met niet eens 1.5 jaar weet hij nauwelijks dat hij hengst is zou ik zeggen, dus ik denk niet dat het een echt hengst gedrag problem is ....misscchien wilde hij ook alleen spelen, maar begrijpt zijn rol nog niet zo goed?
    Speeld hij dan veel met jou ander paard? Of beter speeld de ruin met de hengst? Een paard van 1.5 jaar moet eigentlijk nog steeds van andere paarden opgefokt worden, om te leren wat kan/mag en wat niet....en ook contact met leeftijdsgenooten is belangrijk om echte jong-paarden spellen te kunnen spelen.

Ik heb juist altijd horen zeggen dat een hengst best bij een ruin staat. Ook de vrouw waar ik Cherokee van kocht (zij is een fokster en heeft dus ervaring met hengsten) zei dat dit geen kwaad kon. Ik dacht juist dat hengsten samen zetten gevaarlijk is.
    De reden waarom ik dit denk is dat wanneer een merrie voorbij komt, een hengst zich gaat 'showen'. Een ruin doet dit niet dus heeft de hengst zogezegd die merrie voor hem alleen. Als je hengsten samen zet en een merrie komt langs, dan krijg je toch een strijd tussen de hengsten? Wat volgens mij kan uitdraaien op gevaarlijk gedrag naar elkaar toe. Of klopt dit niet?
    Ik denk dat er twee otimale opties zijn om een hengst en hengstwaardig leven te kunnen bieden: 1: een kudde van hengsten (en/of ruinen) zonder contact tot merries (niet zien, ruiken, horen) en veeeeeel plek om confrontaties te kunnen meiden en kleine groepjes te kunnen bilden. 2: Samen met een merrie, of beter 2 tot 3 merries, zodat de hengst zijn taken kan vervullen.

Deze twee groepen bestaan ook in de natuur en het gaat goed zolang geen rivaliteit ontstaat.
    In zulke bachelor groepen (dus alleen mannen) kan het zelfs zijn, dat deze tijdelijk "onvruchtbaar" worden, omdat gewoon geen prikkels aanwezig zijn....dus de hormonen worden ook minder geproduceerd...waronder ook minder aggresiviteit ontstaat!

Als of contact tot merries bij de mannen groep of contact tot andere mannen in the merrie/hengst groep bestaat, zijn de kansen dat dingen misgaan veel groter.... en toch kan het allemaal goed gaan...zo als ik als zei het hang veel van de levensomstandigheden en het karakter af

Ik zou zeggen....doe geen snelle beslissingen en kijk een beetje hoe dingen zich ontwikkelen...soms is het ook een beetje de puberteit, his is pas 1.5 jaar .....ook merries kunnen trouwens zulke periodes hebben....
    www.ld-hoefverzorging.nl

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Natuurlijk hoeft dit gedrag helemaal geen hengstgedrag te zijn zeker op deze leeftijd.
    Maar een jonge hengst die ooit naar iemand dit soort gedrag vertoond heeft is mijns inziens niet geschikt als dekhengst later, want milder wordt het onder invloed van hormonen zeker niet.

En natuurlijk kun je dit tij keren met hele consequente opvoeding, tijdelijk meer speelmaatjes geven als je denkt dat ie dat nodig heeft.
    Neemt niet weg dat de ouders er dus ook mee te maken hebben en het moet wel veilig blijven.

De dag dat ik niet meer 100% durf te garanderen dat iedere leek veilig bij mijn hengst in de buurt kan komen bel ik de dierenarts. Als blijkt dat het niets met hormonen te maken heeft dan heb ik dat in ieder geval wel geprobeerd en komen de volgende afwegingen.

En ja ik zou zeker kijken of dit gedrag consequent aanpakken genoeg is om het voor altijd en bij iedereen te laten verdwijnen. Maar zou dit niet vlot lukken zou de keuze voor mij snel gemaakt zijn.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Gercon, met 1,5 jaar amper weten dat die hengst is?
    Mijn jonge pony dekte met een maand of tien al.
    Die had de hormonen heel duidelijk zitten.

De hengst die ik ken, kan absoluut niet met ruinen. Heeft wel met een merrie en veulen gelopen, dat is geen probleem.

Het aanvallende gedrag vind ik moeilijk te verklaren, maar wat mij betreft wel een goede reden om te ruinen.
    Het zal allicht schelen. Verder is opvoeding en voldoende om te spelen erg belangrijk.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door elxa
    Ik denk dat je kortom naar het welzijn van je paard moet kijken. Krijgt hij genoeg sociale interactie, komt hij buiten, is hij onder controle te houden door de mensen die met hem iets van doen hebben, is hij gelukkig..?
    Ik ben het eens met wat je zegt. Het welzijn van mijn paard en de veiligheid gaat voor op alles.
    Om te antwoorden op jouw vragen. Cherokee staat 24/24 buiten. Enkel ik doe iets met hem en ik heb hem onder controle. Ik denk wel dat hij gelukkiger zou zijn in een grotere kudde. Maar in deze omgeving is dat vrijwel onmogelijk. Ik woon in een buurt waar weides zeldzaam zijn. En de weides die er zijn liggen uit elkaar in kleine stukjes (max 1ha). Eerlijk gezegd zie ik het ook niet zitten om hem ergens ver weg te zetten, dan zie ik hem niet meer. Zou het schadelijk zijn voor Cherokee als ik hem laat opgroeien met Gipsy?
    Het is wel zo dat ik niet lang meer thuis blijf en dat Cherokee mee gaat. Dan komt hij in een andere kudde te staan.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gercon
    het is vooral belangrijk om goed naar het gedrag te kijken en wanneer jou paard dit gedrag vertoont.....in welke situaties bevindt hij zich als zo iets gebeurt. Gebeurt het als hij alleeen is? Is hij nerveus? Speeld voer een rol? Wat is de rol van jou vader etc? Voelt hij zich misschien zelfs bedreigd?
    Ik heb nagedacht over die situatie waarin ik hem zag bijten naar mijn vader. Die dag heb ik hem van de wei gehaald om aan zijn hoeven te werken. Dat doe ik wel vaker, hij is het ook gewoon om zijn hoefjes te geven. Mijn vader kwam dichterbij om zijn hoeven bij te werken. Misschien was het geen agressie maar was hij bang? Cherokee is heel angstig, en dan durft hij ontploffen. Ik ben rustig en geef Cherokee voldoende tijd, dit maakt hem rustig. Mijn vader is direct, het lijkt snel te moeten gaan. Dat kan wel verklaren waarom hij gewoon lief is bij mij en zo reageerde bij mijn vader.
    Cherokee valt mijn pa nooit aan op de wei. Het is dus enkel wanneer hij hem van de wei haalt om aan zijn hoeven te werken. Hij durft Cherokee niet meer alleen van de wei halen. Voor de rest doet hij niets met Cherokee.
    Ik ga dit gedrag observeren. Als het angst is moet ik eraan werken, samen met mijn vader. Als het puur agressie, hengstengedrag is, laat ik hem zo snel mogelijk castreren.
    Wanneer het gedrag verdwijnt wacht ik nog even af om te hem te laten castreren.

Actief Forumlid elxa's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    41

ik weet niet of het wel zo erg is voor een hengst om met 1 ruin op te groeien. Ik ben een keer bij de oostvaarderplassen geweest, erg indrukwekkend, en daar bestonden de hengstengroepjes ook vaak maar uit 3a4 hengsten. Dit subclubje leefde dan wel alsnog tussen de andere paarden, maar ik vraag me af of er echt een minimum moet zijn aan interactie.Is 1 paard genoeg, of misschien minimaal 3..? Geen idee.
    Ook denk ik dat een paard meer in het hier en nu leeft, als hij het nu goed heeft en gelukkig is denkt hij simpelweg niet, had ik nog maar 3 vriendjes erbij. Het is zoals het is voor een paard, maar het is natuurlijk we aan ons om de omstandigheden zo goed mogelijk te maken.
    Kennelijk is jouw relatie met jouwpaard ook heel belangrijk. Als je hem verder weg zet, heeft hij misschien meer vriendjes, maar minder interactie met jou. Misschien uiteindelijk ook meer verkeerd gedrag doordat je minder met hem bezig kunt zijn..?

Ik ben voor stage ooit een maandje bij een Shetlandponystoeterij in Schotland geweest, en daar zag je inderdaad ook dat de hengsten niet echt als kudde leefden. Ze stonden bijna allemaal in tweetallen samen te grazen, en hielden redelijke afstand van de andere groepjes. Het was een weiland vol met hengsten, en volgens de eigenaar hadden ze eigenlijk nooit problemen onderling, doordat ze voldoende ruimte hadden om op deze manier in subgroepjes te leven. Het waren hengsten van verschillende leeftijden en volgens mij zaten er zowel oudere dekhengsten tussen als jonge hengsten waarvan ze nog niet zeker waren of ze hengst moesten blijven of toch beter geruind konden worden.

Mijn ervaring:

Rick is pas twee maanden geleden geruind op een leeftijd van drie jaar. Reden was dat ik juist wel hou van een wat hengstenuiterlijk en ik hem de kans wilde geven om zich optimaal en zo natuurlijk mogelijk te laten ontwikkelen. Gezien hij een kruising van vanalles is (arabier zit erin en misschien welsh?) is verbeteren van een ras niet ter sprake. Omdat menhier in de omgeving nergens hengsten wil hebben, heb ik hem geruind omdat ik het niet zag zitten om op en neer naar Vianen te blijven crossen vanuit Maarssen. Hemelsbreed is het geen afstand hoor maar ik moet dan over de A2 en daar staat altijd file waardoor ik om erheen te komen al anderhalfuur kwijt ben. Niet handig in mijn drukke leventje. Ondanks dat hij hengst was, was hij zeer wel opgevoed en stond in een groep met hengsten en één ruin. Dat ging perfect. Hij was wel al vroeg "mans" dus ook dit was een reden om te ruinen zodat de kinderen er straks ook op kunnen rijden. Zelf kon ik er echter alles mee en nog steeds. Vooralsnog zie ik geen verschil in gedrag.

Dennis is mijn Welsh hengst van 2 jaar. Ik wil eerst van het stamboek weten of ze hem een aanvulling vinden voor het ras (hij is echt heel mooi en rastypisch). Is hij een verbetering / aanvulling voor het ras dan laat ik hem hengst. Vinden ze van niet dan wordt hij in het najaar geruind op een leeftijd van 2,5 jaar. Hij is absoluut geen hengst in zijn gedrag en staat op dit moment tussen allemaal leeftijdsgenoten die al geruind zijn. Als ik hem ruin is dat puur uit praktisch oogpunt nl. dat ik hem hier in de buurt kan zetten.

Overal zitten voor- en tegens aan en ik heb er zelf heel lang over nagedacht. Ik hou van hengsten moet ik je eerlijk zeggen en ik ken meer dan genoeg voorbeelden van voorbeeldige hengsten. Ook van voorbeeldige dekhengsten. Sweet William was er zo eentje. Dat was een New Forrest. Kon je prima mee rijden, heeft ook wedstrijden gelopen. Daarnaast was er ook nog Queenswood Solomon en die was helemaal geweldig! Die kon je uitbrengen op een wedstrijd, dan ging het zadel eraf, dekte, zadel erop en dan de volgende ronde in de wedstrijd. Dat heb ik slechts van horen zeggen hoor maar ik weet wel dat hij super goed gemanierd was.

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Ik hou ook erg van hengsten, maar zeker niet van alle rassen

Ik kan Brego op de plek waar hij nu staat om merries te dekken hem gewoon uit de wei halen, erop gaan zitten en wegrijden.
    Bitloos en zadelloos dus op een 3 1/2 jarige dekkende hengst. Iedereen kan hem uit de wei halen en langs merries voeren. Hij is zeldzaam, rastypisch en goed gebouwd en dus zeker een bijdrage aan het ras hier in Europa. Maar wat een gedoe allemaal, ik kan me voorstellen dat mensen toch gewoon ruinen.
    De vooroordelen en dan met name m.b.t het vinden van stalling is best een drama.

Ja dat is het grootste probleem in mijn ogen: de huisvesting. Nergens hier in de omgeving willen ze hengsten en willen niet eens eerst kijken of ze al dan niet opgevoed zijn of hoe ze reageren. Nee het is "hengst? Nee sorry daar beginnen we niet aan". Ongeacht hoe hij zich gedraagd. Zoooo jammer.

Nienke jij had toch die moutain horses?

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Ik heb nu een boer gevonden die jarenlang drie andalusier hengsten op zijn pensionstal heeft gehad.
    Die waren braaf dus deze man wil ons een kans geven. Dat is alles wat ik nodig heb de kans dat hij zich mag bewijzen, want braaf is ie wel.
    Brego is inderdaad een rocky mountain horse. Sterre die inmiddels verkocht is via een lieve forumgenoot is 25% rocky, dochter Star is 62,5%.

Ja ik had het gezien intussen jullie zijn laatst ook in Duitsland geweest met die mooie foto's!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis
    Ja dat is het grootste probleem in mijn ogen: de huisvesting. Nergens hier in de omgeving willen ze hengsten en willen niet eens eerst kijken of ze al dan niet opgevoed zijn of hoe ze reageren. Nee het is "hengst? Nee sorry daar beginnen we niet aan". Ongeacht hoe hij zich gedraagd. Zoooo jammer.
    Dit is niet zo gek, een hengst op stal geeft vaak meer onrust, ook bij merries.
    Als wij met de dekhengst op wedstrijd of rit gaan en je staat dicht op een merrie, worden de merries weleens lastig :P
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Bladwijzers

Forum Rechten