Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 35

Topic: Flexibele boom of boomloos twijfel

Re:Flexibele boom of boomloos twijfel

Mijn reactie
    Ik vlieg express een aantal keren heel kort door de bocht.
    Kijk maar wat jullie er mee willen en kunnen.

? Inleiding.
    Ik spreek hier uitsluitend over westernzadels, of zadels die “afgeleid” of zouden moeten (willen) lijken op westernzadels.
    Weer lees ik de vele problemen en vooral vraagtekens rond, MET of ZONDER boom, STAR of FLEX.
    Weer gaan mijn haren recht op staan.

De afgelopen 15 jaren heb ik meer dan 100 westernzadels MET starre boom gemaakt.
    Van al die westernzadels is er nog NOOIT 1 ruiter/paard geweest, die door problemen met pasvorm op het betreffende paard zijn zadel weg moest doen.

Dat, ondanks het feit dat daar gevallen bij waren, waarbij (bijv.) het paard na 2 jaar ruim 100 kg (ja, jullie lezen het goed) was afgevallen.
    In dat geval moest er een kleine correctie worden uitgevoerd, maar daar ben ik uw zadelmaker voor…….Toch?

? Vroeger…..
    Tot zo’n 3500 jaar geleden, reden we met z’n alle op “boomloos”.
    We konden niet anders, want tot dan waren we technisch niet in staat om zadels MET te maken.
    Maar ergens was de drijver zo groot, dat we begonnen houten plankjes in de zadels te vrotten.
    Zou dat een reden gehad hebben? Ja, natuurlijk.
    De reden was/is eigenlijk heel eenvoudig: een paard is niet gebouwd om een mens te dragen.
    De rug kan de plaatselijke belasting vaak niet aan, tenzij je een goede drukverdeler maakt; zoals de boom in een westerzadel.
    Dat moet natuurlijk wel goed passen.
    En het paard moet onder de “nare starre plankjes” wel kunnen bewegen.
    Daarom hebben die plankjes in de loop der ontwikkeling een heel speciale vorm gekregen.
    Daarom is de selectie van goed passende “plankjes” zo “God vergeten belangrijk…”

Omdat we echter te beroerd zijn geworden om de juiste plankjes te kiezen (het zadel is een massa product geworden) en maar wat blijven modderen, komen we in veel gevallen – beter gezegd: komt het paard in veel gevallen – in de problemen.

En nu komt de klap op de vuurpijl:
    We nemen die problemen niet weg, daar waar ze zijn ontstaan, nee, daar waar we ze signaleren.
    We – beter gezegd de industrie - bedenken allerlei “nieuwtjes”, om ons selectie probleem weg te nemen.
    Resultaten: “boomloos”, “flex-boom” en weet ik niet meer welke andere “invulling”.

? Boomloos.
    Een boomloos zadel is niets meer, dan het oude dubbelgevouwen schapenvel van 3000 jaar terug.
    Sterker; toen was het nog een natuurproduct, nu alleen nog maar kunststof.
    Je neemt 4 schapenvellen, vouwt er 1 dubbel, gebruikt de rest als vulling en voila; een boomloos zadel.
    Je maakt daar een stevige strook in, waaraan je 2 touwtjes hangt met daaraan iets als stijgbeugels.
    Zacht voor het paard en past altijd.
    Je moet alleen niet zwaarder wegen dan 50 kg anders krijg je afdrukken van die ophangingen of is het drukpunt in het midden van de “zit” te groot.
    En omdat die hele handel tegenwoordig letterlijk vol zit met kunststof, is het nog eens heel slecht voor een paard; trek met deze zomer maar aan een nylon trui aan en ga lekker een stukje wandelen (met je paard).
    Ik lees altijd dat mensen er zo lekker in zitten…ja ja !!
    Neem gewoon je fauteuil; Poten eraf, 2 touwen, even vast sjorren en dan maar paardrijden.
    Comfort voor de ruiter. Geen comfort voor het paard. Schijn bedriegt.

? Flex.
    Een andere reactie op ons gemis aan “kunnen”, is de flex-tree en alle die ik daaronder reken.
    De flex-tree komt eigenlijk uit het barrelracen. Je weet wel: die dames die met een rot vaart om 3 tonnen vliegen, waarbij het paard niet alleen vlekkeloos moet kunnen wisselen, maar ook compleet getordeerd om die tonnen moet kunnen draaien.
    Dat lukt met westernzadels met die starre plankjes niet zo goed.
    Men begon die plankjes in te korten. Immers hoe kort die plankjes hoe meer het paard kon torderen.
    En omdat die ritten nooit langer duren dan 2 minuten (incl./ warm rijden) is de druk niet zo’n probleem (en als het wel een probleem is, jammer, we willen Champion worden, niet?)
    Tot op een dag een slimmerik een boom bedacht die de tordering aan kon.
    Een boom van “plastic”, die in het midden kon torderen. Wouw ….dat ging goed.
    En met zoveel dingen in het leven, worden deze “wonderen” door anderen gebruikt om gat in de markt te vullen.
    Namelijk het gat aan gemis aan pasvorm selectie.
    Helaas, pindakaas. Het lost qua pasvorm niets op.
    Het woord “flexibel” wordt hier heerlijk misbruikt om iets te suggereren, wat niet waar is.
    Van alle flexibele bomen is de fork van een harde materie (veelal hout).
    De boom kan dus voor op de schoft helemaal niet flexibelen. Idem bij de seat, want ook de cantle is van vast materiaal.
    En in de lengte richting kan die plaat plastic – want in 90% van de gevallen is de boom niet meer dan een plaat plastic, die door 10 schroeven in de fork en in de cantle in model gehouden wordt - niet beugen.
    Iedereen die op school 3 minuten les in mechanica heeft gehad zal begrijpen, dat een plastic plaat dwars op de ronding niet kan beugen (een test met een over de lengte doorgesneden plastic emmer zal een ieder verstelt doen staan, hoe stevig zoiets is).
    Dus i.p.v. flexibel moet je lezen “tordeerbaar”. Alleen dat laatste woord verkoopt niet zo goed……
    Kijk al die flex zadels na een jaar maar aan: de vulling en bekleding van de seat, net voor de rugleuning, staat al lekker bol. Door het torderen, kan het materiaal van de seat niet weg en gaat bol staan.
    De krachten die op die 10 schroeven onder de cantle komen te staan, zijn zo groot, dat het vandaag of morgen los breekt.
    Dan is dat zadel “super flexibel”. Hé boomloos……

En het paard?
    Een paard dat geen barrelrace loopt, heeft er niets aan.
    Nog altijd een fork en een cantle die niet goed passen en een plastic plaat, die daar doorbuigt waar het de minste nut heeft.
    Een flexibele boom heeft alleen zin als het zadel perfect past, de ruiter niet zwaarder is dan 65 kg en het niet warmer wordt dan 25 graden op de rug van het paard (met dit weer al gauw 45 graden).
    Flex-tree’s zijn de meest misleidende zadels die er zijn en de kwaliteit van die bomen is ronduit beroerd.

? Resumé.
    Natuurlijk, ik preek weer voor eigen parochie.
    En ja, neem mijn verhaal, maar met een korrel zout. Lach er om.
    Maar 1 ding staat als een paal boven water:
    Ik rij al 15 jaar verschillende (eigen) paarden. Door weer en wind. Trektochten (14 dagen door de Eifel, etc.). Ga achter de koeien aan en weet ik al niet meer.
    En de helft van die paarden heb ik al meer dan 15 jaar in bezit en onder de man.
    Nog nooit had één van die paarden een probleem met zijn/haar rug of met het westernzadel “met starre plankjes”
    Toeval? Kan zijn. Ik – en mijn ruim 100 klanten – houden het vooralsnog op een goede selectie van goed passende plankjes.

http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>

Louis van Kerkhoff

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Toch een helder verhaal hoor Louis, een fijne aanvulling wat mij betrefd.

Ik vindt het jammer dat je "alleen" westernzadels maakt, ze zijn mij echt te zwaar (last van de gewrichten) , ik heb een paar keer op zo,n zadel gereden en had het gevoel helemaal geen contact te hebben met mijn paard, maar er zijn natuurlijk veel verschillende soorten westernzadels.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Gewicht: vanaf 10 kg. Daaronder kan ik geen "degelijk" westernzadel maken.
    Contact: kom eens op mijn Wade zadels rijden, zou ik zeggen.
    Western-engels : Een "dealer" van mij, SLH in Krefeld (D) doet hetzelfde als ik, maar dan met "alles behalve western"....
    (zie onze website, pagina Overigen, sectie dealers).

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

En toch geloof ik het niet... Niet omdat ik het niet wil geloven (geloof mij, dat zou ik juist wél willen), maar gewoon omdat jij dan de enige zadelmaker zou zijn bij wie dat niet voorkomt.... dat suggereert dus dat ieder ander merk waarvan ik een zadel ken selchte zadelmakers heeft.... Daarbij, van die honderd paarden veranderen er maar een paar... Ik heb 13 paarden gehad en alleen gingen binnen een aantal maanden naar een andere bespiering en hoe kan die boombreedte daarop berekend zijn aan de voorkant?

Ik vind het absoluut fijn dat je je mening/visie plaatst hoor , totaal geen problemen mee, maar wil er mee zeggen dat ik persoonlijk toch mijn bedenkingen erbij hou. Alleen al (je waarschuwde al voor kort door de bocht en toch kloppen sommige dingen hierdoor echt niet) omdat ze vroeger ook niet de boomloze technieken hadden die ze nu hebben en er toch echt wel zadels zijn die geavanceerder zijn wat betreft drukverdeling. En je kan het ook zo bekijken (niet dat ik het direct zo zie, maar goed); vroeger maakten ze een houten plank omdat het anders niet lukte met de drukverdeling, nu willen veel mensen die plank er juist weer uit omdat het niet lukt met de drukverdeling....

Ik ben wel benieuwd (gezien een westernzadel voor mij ook te zwaar is) naar de zadels van de duitse collega en de ervaringen daarmee.

BTW voor ik dat over me heen krijg, ik geloof absoluut in je kunde hoor, heb veel goeie verhalen gehoord, maar het is meer ongeloof in zadels op zich. Misschien dat ik ooit nog bij je uitkom aan het einde van de zoektocht en wie weet is het wél de oplossing voor ons.

En toch geloof ik het niet... Niet omdat ik het niet wil geloven (geloof mij, dat zou ik juist wél willen), maar gewoon omdat jij dan de enige zadelmaker zou zijn bij wie dat niet voorkomt.... dat suggereert dus dat ieder ander merk waarvan ik een zadel ken selchte zadelmakers heeft....
    - Noem mij 1 westernzadelmaker waarvan jij een westernzadel hebt (of zelfs kent).
    - Noem mij 1 zadelverkoper (let op: is iets heel anders dan een westernzadelmaker) die op locatie de naakte boom selecteert en vervolgens diezelfde boom gebruikt om er een westernzadel op te maken.
    Ik ken sowieso in Nederland niet 1 zadelmaker.
    Ik ken in België 2 zadelmakers (1 van naam 1 van werk).

vroeger ook niet de boomloze technieken hadden die ze nu hebben en er toch echt wel zadels zijn die geavanceerder zijn wat betreft drukverdeling. En je kan het ook zo bekijken (niet dat ik het direct zo zie, maar goed
    Wel goed gezien. Er is geen "techniek", anders dan die van een hoop kunststoffen in bepaalde vormen op elkaar plakken of met klitten band (dat laatste is dan wel "techniek"- mooie uitvinding: klittenband -) op elkaar houden.
    Zal ik je vertellen dat die dubbelgeslagen schapenvellen nog veel beter zijn dan die "high tech" nylon en memory foam !!!

vroeger maakten ze een houten plank omdat het anders niet lukte met de drukverdeling, nu willen veel mensen die plank er juist weer uit omdat het niet lukt met de drukverdeling....

Nee; het lukt wel met de druk verdeling. Alleen hebben die mensen de verkeerde planken gekocht.
    In USA rijden mensen 10 uur per dag op een paard met "planken zadels" en nu vertel jij dat het niet lukt.
    Maar als jij het beter weet; succes.

Ik zal wel een plank voor mijn kop hebben...............

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik geef alleen een andere kijk op hoe jij het ziet, ik heb het hier helemaal niet over of je het fout of goed hebt... Anders zou ik niet meer over een boomzadel denken. Ik zet er duidelijk bij dat het niet is om jouw kunde met zadels in twijfel te trekken, maar dat ik gewoon zoveel negatieve ervaringen heb dat ik er niet zoveel geloof meer in heb. En als jij vind dat er geen technieken voor boomloze zadels zijn moet je toch inderdaad maar een keer om je heen kijken....Edit, ik ben helemaal niet tegen boomzadels, dat lijkt me duidelijk. En reageren alsof ik je voor gek verklaar ofzo vind ik ook wat kinderachtig...Er staat ook duidelijk bij dat ik persoonlijk NIET beweer dat we boomloze zadels maken omdat het met boom niet zou kunnen lukken en dat wordt me vervolgens wel weer verweten.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sablou
    Dat, ondanks het feit dat daar gevallen bij waren, waarbij (bijv.) het paard na 2 jaar ruim 100 kg (ja, jullie lezen het goed) was afgevallen.
    In dat geval moest er een kleine correctie worden uitgevoerd, maar daar ben ik uw zadelmaker voor…….Toch?
    Ik weet niet of je het hier over mijn tinker Enya hebt, maar zij was dus ook ruim 100kg afgevallen en ja.. ik heb een Vaquero. Die is naar alle tevredenheid toen opnieuw passend gemaakt (waarbij ik ook nog eens moest aandringen om alsjeblieft te mogen betalen voor het werk ) en Enya heeft nog nooit zo'n goed passend zadel gehad dan de Vaquero. En ik heb véél zadels gehad. Boomloos, meerdere soorten van goedkoop tot duur, een flextree (equiflex) en zadels met verstelbare bomen oa. wintec. Ieder zadel had wel iets, zowel in voordeel als in nadeel, maar geen van allen lagen ze zo perfect dan de Vaquero. Ik heb er vele test-uurtjes met de klei-pad opzitten, want zonder dat kan je nooit weten of een zadel werkelijk goed draagt en het bewijs was er gewoon.

@Fellor, ik heb het gevoel dat jij enorm bevooroordeeld bent en eigenlijk allang weet wat je wil of niet wilt en enkel bevestiging zoekt voor je eigen ideeën. Al het andere wordt meteen weggewuifd. Je schuift een hoop af met de melding dat 'je paard' het niet fijn vind, maar eerlijk gezegd vind ik dat een beetje kul
    Paarden zijn gewoontedieren en moeten ook een poos wennen aan iets nieuws, bovendien zijn het ontzettend goede spiegelaars van hun ruiters, denk daar ook maar eens aan.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    @Fellor, ik heb het gevoel dat jij enorm bevooroordeeld bent en eigenlijk allang weet wat je wil of niet wilt en enkel bevestiging zoekt voor je eigen ideeën. Al het andere wordt meteen weggewuifd. Je schuift een hoop af met de melding dat 'je paard' het niet fijn vind, maar eerlijk gezegd vind ik dat een beetje kul
    Paarden zijn gewoontedieren en moeten ook een poos wennen aan iets nieuws, bovendien zijn het ontzettend goede spiegelaars van hun ruiters, denk daar ook maar eens aan.
    Als ik zou weten wat ik wou was het een stuk makkelijker geweest...

Ik zeg nota bene nog dat ik geďnteresseerd ben in de normale variant van dit zadel (waar ik dan ook naar ga informeren) en dan alsnog ben ik tegen de vaquero ofzo?
    Ik ben helemaal niet voor of tegen iets, ik heb alleen nog totaal niet gevonden wat past op mijn paard. En waarom zou ik in godsnaam op mijn paard instralen dat boomzadels niks zijn terwijl ik er eerst daarvan een aantal op hem probeer...... (Waarom zou ik zowiezo op mijn paard gaan instralen dat een zadel niks is terwijl ik hem zelf koop )
    En als mijn paard eerst lekker onder een zadel loopt en er na een tijdje ineens narrig op reageert dan lijkt het mij ook geen kwestie van wennen . En als mensen een suggestei doen die ik ofwel geprobeerd heb of waar ik mijn redenen voor heb het niet te doen, moet ik dan ja en amen zeggen? Wat maakt het voor hun nou uit als dat de oplossing niet is? Ik ben blij als mensen met een suggestie komen en ik val toch niemand aan omdat ze met een idee komen ofzo?
    Daarbij, als ik ergens uit ben ben ik niet echt het tpe persoon dat naar bevestiging zoekt, dan bestel ik dat zadel wel gewoon en probeer het uit. Ik vraag me af voor welk idee jij vind dat ik bevestiging zoek...

@Fellor
    Ik heb nog geen antwoord op mijn 2 vragen - in een eerdere reactie van mij - gekregen.

Je hebt dus waarschijnlijk nog niemand bij je paard gehad, die op de - enige - juiste manier "die plankjes" kon selecteren.
    De rest doet er voor mij allemaal niet zo veel toe; het ging mij immers om de statements, dat die westernzadels met die starre plankjes;
    a- niet (nooit) zouden passen
    b- niet (nooit) comfortable voor het paard zouden zijn
    c- achterhaald zouden zijn
    Zullen het dan toch maar op houden, dat je - op het gebied van westernzadels "MET" - veel wegen hebt bewandeld, maar nog niet de juiste?

MVG
    Louis van Kerkhoff
    Westernzadelmaker
    Vaquero

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sablou
    @Fellor
    Ik heb nog geen antwoord op mijn 2 vragen - in een eerdere reactie van mij - gekregen.

Je hebt dus waarschijnlijk nog niemand bij je paard gehad, die op de - enige - juiste manier "die plankjes" kon selecteren.
    De rest doet er voor mij allemaal niet zo veel toe; het ging mij immers om de statements, dat die westernzadels met die starre plankjes;
    a- niet (nooit) zouden passen
    b- niet (nooit) comfortable voor het paard zouden zijn
    c- achterhaald zouden zijn
    Zullen het dan toch maar op houden, dat je - op het gebied van westernzadels "MET" - veel wegen hebt bewandeld, maar nog niet de juiste?

MVG
    Louis van Kerkhoff
    Westernzadelmaker
    Vaquero

Ik ben nog helemaal niet aan westernzadels begonnen vanwege oa het gewicht, dus die weg ga ik misschien nog op als ik onder de lichtere zadels niks kan vinden. Maar inderdaad, ik geloof best dat er ergens een geschikt zadel is (of dat nou met of zonder boom is) en ik hoop dat ik dat zadel binnenkort ga vinden.

@Trea
    Bedankt voor je reactie; Ja,inderdaad jouw paardje...
    MVG Louis

Ik ben nog helemaal niet aan westernzadels begonnen vanwege oa het gewicht, dus die weg ga ik misschien nog op als ik onder de lichtere zadels niks kan vinden. Maar inderdaad, ik geloof best dat er ergens een geschikt zadel is (of dat nou met of zonder boom is) en ik hoop dat ik dat zadel binnenkort ga vinden.
    Gewicht voor jou (tillen) of voor je paard?

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Een vraag aansluitend op dit topic (of zal ik er een aparte post van maken Mera?): kent iemand zaldemakers in Nederland die voor een Engels zadel een boom op maat maken? dus niet zoals bv bij de Strada een aantal standaardboom modellen hebben (wat op zich al heel wat is voor een confectie zadel, meestal heb je maar één type boom in verschillende maten), maar echt een boom helemaal op maat maken?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Volgens mij kun je daarvoor terecht bij Esther Groen van Green distance.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Dat zijn ook standaard bomen, die voor de Gaston Mercier en Guichard zadels dan wel op het paard aangepast worden. Maar dat zijn niet bepaald Engelse zadels. Bovendien meet zij alleen aan, het zadel zelf komt van de leverancier elders. Nee, ik bedoel een zadelmaker die echt alles zelf doet.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Bladwijzers

Forum Rechten