Oké, de afgelopen tijd ben ik redelijk pro-boomloos geweest. Bij lespaarden en om me heen zag ik zoveel problemen door het wippen/knellen/duiken/drukken van boomzadels dat ik niet echt meer geloofde in passende boomzadels. Ik blijf altijd met de vraag zitten: hoe kan een boomzadel in beweging nou genoeg ruimte bieden voor veranderingen in de rug?
Gezien het feit dat mijn paard op drie "passende" boomzadels na een tijdje ongemakkelijk ging reageren ben ik daarna de boomloze wereld op hem gaan uitproberen (liever niet vanwege zijn nogal grote gangen en de over het algemeen minder stabiele zit in een boomloos zadel, maarja).
Eerst voor de test een goedkoop zadeltje met verstelbare panelen; resultaat, tevreden paard, ik zat te los maar het was nog te doen, ik vond wel dat de pommel iets teveel plaatselijke druk uitoefende.
Toen de Trekker Classic, daar werd paard na een aantal keer toch minder blij van en ik zat gewoon in zijn draf buiten niet goed in balans en er waren nog wat puntjes die niet helemaal lekker afgesteld konden worden. Overigens was ik buiten dat het niet geschikt was voor mijn paard wel heel enthousiast over dit zadel bij andere paarden.
Toen de barefoot, ik zat er niet echt lekker in (te los en dan krijg ik door mijn gesteldheid last van mijn spieren e.d.), met pommel knelde hij en met een flexibele pommel kon ik niet genoeg schoftruimte creeëren. Maar nu voor mij een belangrijk punt, ik zag de laatste twee keer dat ik ermee reed zowel bij Thorsten als bij een ander paard dat het zadel ondanks de vps en dubbele inlage toch nog druktt onder de beugelophanging (en dat terwijl ik echt niet veel lichtgereden had en niet zwaar ben).
Ik ben nu dus toch wel ernstig aan het twijfelen of je buiten de trekker en de startrekk wel een zadel hebt dat voldoende druk verdeeld om dit op te lossen en toch een redelijk gesloten zit heeft. Want drukplekken onder de beugels is wel het laatste wat je wil zien natuurlijk...
Misschien dat dan toch een flexibele boom met een zeer goeie kwaliteit zadelpad die de veranderingen compenseert dan een oplossing is? (Ik ga waarschijnlijk eerst nog eens een innova boomloos zadel proberen als laatste poging)
Mijn conclusie is dat zadels ondingen blijven en dat ik hoop dat iemand hier een ervaring heeft waar ik iets aan heb, zodat ik straks niet weer na drie weken met een onbruikbaar zadel zit.![]()
Bladwijzers