Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Kaakgekruist bitloos hoofdstel laat niet goed 'los'.

Kaakgekruist bitloos hoofdstel laat niet goed 'los'.

Ik heb Sanne altijd gereden met een touwhalstertje, maar ik heb een tijdje geleden een kaakgekruist hoofdstel van iemand gekregen. Natuurlijk leuk om een keer uit te testen, en ze reageert er hartstikke goed op. Zolang ik mijn teugels lang houd, en puur op zit/benen rijd is er niks aan de hand.
    Maar ik heb haar een tijdje geleden met dit hoofdstel mee naar buiten genomen, en het kruissysteem blijft op een een of andere manier 'hangen'. Het laat niet op tijd los (Volgensmij noem je dit release?). Waardoor Sanne het niet snapt, en dan een andere uitweg gaat proberen te vinden om onder deze druk uit te komen (Zoals helemaal stoppen, harder gaan, omdraaien enz.)
    Mijn hoofdstel is wel van een soort kunststof, met een soort kleine ribbeltjes, waardoor het heel ruw aanvoelt.
    Is dit een kwestie van meer gebruiken (hoofdstel wordt nu een half jaar gebruikt), of blijft dit zo (Wat mij logischer lijkt met kunststof).

Hier een foto, misschien dat het dan wat duidelijker wordt. De neusriem hangt hier nog te laag, was de eerste keer dat ze hem om had, inmiddels zit hij hoger.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re:Kaakgekruist bitloos hoofdstel laat niet goed 'los'.

Dit is een bekend probleem bij kruislingse hoofdstellen.
    Dat is ook de reden waarom ik er niet mee rijdt. Ik gebruik dan liever een kaptoom of touwhalster met een duidelijke release.
    niettemin zijn er veel mensen die er prima mee rijden.
    Misschien heb jij net zo'n paard als ik, die de release van dit hoofdstel niet genoeg vindt.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Wij hadden hetzelfde probleem en hebben hem aangepast. De kaakkruis riempjes eraf gehaald en een kaakriempje toegevoegd. Nu is het een hele fijne sidepull!
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Dit probleem heb ik zelf ook ervaren. In de verdere zoektocht naar een goed bitlooshoofdstel ben ik uiteindelijk bij het bitloze hoofdstel van Emiel Voest uitgekomen. De release van dit hoofdstel is vanwege het model en het materiaal(zacht leer)stukken beter. Een echte aanrader wat mij betreft .

Ik heb er ook één. En die heb ik na 1x proberen ook meteen omgebouwd tot sidepull wegens geen/slechte release. Nu ben ik er heel blij mee
    Surrender to fun!

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Wat misschien nog wel een beetje zou kunnen helpen, is dat de stroken (hoe noem je die dingen eigenlijk) niet gedraaid zitten.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Je zou ook het kruisgedeelte kunnen vervangen door mooie ronde touwtjes. Dan is de release ook beter

Aangemeld
    Apr 2004

Myracara en Hastli, wat hebben jullie precies aan de kaakkruisriempjes bevestigd om er een sidepull van te maken?

Dat is misschien nog wel een goede om hem om te bouwen tot sidepull. Heeft iemand er misschien een soort 'beschrijving' van hoe ik dat het beste kan doen? (Nog geen ervaringen met een sidepull)
    @Tinky, ik zie nu ook dat ze gedraaid zitten, maar dat is nu natuurlijk niet meer zo

@ Nicolien en Marloes_:
    Ik heb de frontriem gebruikt als kaakriem, aan de ene kant gewoon om het bakstuk heen geschoven, aan de andere kant een klein klipje om 'm vast te maken aan het gespje daar. Werkt prima, schuift niet en het ziet er bijna uit alsof het zo hoort

Foto voor het idee:
    Surrender to fun!

Ik ga eens even vogelen morgen/vanavond, dankje!

Aangemeld
    Apr 2004

Hastli, dat is een slim idee . Bedankt! Ik ga binnenkort ook maar even met het hoofdstel knutselen.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik heb een Cook. Die heeft al ringetjes aan de zijkant. Het kruissysteem reageert mijn paard ook niet goed op. De Cook gebruik ik voor longeren en lange teugel. Voor het rijden heb ik een s-hack.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Actief Forumlid pjpankras's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Leeftijd
    49

Misschien alweer wat ouder topic maar ach..

Ik ben ook op zoek naar een bitloos hoofdstel.. en hoewel ik het liefst een Cook princiepe wil proberen vind ik van allemaal die ik in mijn handen heb gehad de release wat wazig.

Nu zag ik op internet de versie van Emiel Voest, en dat spreekt me eigenlijk wel aan. Ik had zelf namelijk al het idee het gekruiste deel te vervangen door iets wat wel voor een soepele release zorgt.
    En zo te lezen heeft hij dat dan ook gedaan.

Iemand ervaring met de versie van Emiel voest? Denk dat het dan die gaat worden.

Ik heb, als vervanging van dit hoofdstel, het hoofdstel van Emiel Voest geprobeerd via mijn instructrice. En ik kan je zeggen; hij werkt echt super!
    Zeker het proberen waard (:

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten