Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Niet willen aankijken

*nieuw* line_bruce's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    37

Niet willen aankijken

Hallo allemaal!

Ik zit al een poosje met een probleempje waar ik niet zo goed een antwoord op kan vinden. Het zit namelijk zo: Als mijn pony tijdens grondwerk onzeker/afgeleid is van iets wat in de omgeving gebeurd, zoals bijvoorbeeld een ander paard, een sproeier, een trekker etc, wil hij me niet meer recht aankijken. Op zo'n moment waar hij is afgeleid ga ik vaak snel achter elkaar dingen aan hem vragen zodat zijn aandacht weer bij mij komt. Maar op zo'n moment draait hij dus steeds zijn hoofd van me af en kijkt meestal maar met 1 oog of zelfs helemaal niet meer naar mij. Wat kan ik op zo'n moment het beste doen? Ik vind dit erg lastig omdat dit juist de momenten zijn waarbij ik zijn volledige aandacht wil hebben. Ik heb ook niet het idee dat hij helemaal is gefixeerd op hetgeen wat om ons heen gebeurt want hij draait niet altijd daar naartoe, alleen weg van mij.
    Ik ben benieuwd naar de reacties!

Groetjes,
    Eline

Re:Niet willen aankijken

In de video zag ik Linda de "hide your hiney" doen op dergelijke momenten. Zo moet je paard wel naar jou gaan kijken. Persoonlijk zou ik daar nog iets aan toevoegen en dat is achteruit lopen, hide your hiney, paard kijkt je aan, als beloning friendly doen.

*nieuw* line_bruce's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    37

hey hey,

ja dat is precies wat ik meestal van hem vraag op zo'n moment, maar zelfs dan draait hij z'n hoofd weg. Zo loopt hij dan bijvoorbeeld wel recht naar achter maar met z'n hoofd van me afgewend en bij 'hind-your-hiney' draait hij z'n kontje wel van me weg maar dan draait hij met z'n hoofd door zodat hij weer scheef uitkomt.
    Zou hij de situatie willen vermijden, of wat probeert hij hiermee te doen?

groetjes,
    Eline

Ik kom nog niet zo lang kijken bij het hele Parelli gebeuren, maar als mijn paard echt iets eng vindt, dan ga ik er even tussen in staan, vaststellen dat het niks is en dan pas weer verder met de oefening. Is ze gewoon afgeleid omdat er iets interessanter is dan ik, herinner ik mijn paard er weer even aan waarom het zo belangrijk is dat ze op mij moet letten. Ik moet namelijk ook aan kunnen geven als er iets gevaarlijks is. Laat mijn paard dan meestal even schrikken door zelf even op haar af te springen (vooruitdrijven dus) zij heeft dan niet gezien waar ik van geschrokken zou zijn omdat ze niet op mij lette. Hierdoor hoop ik dat ze weer doorheeft waarom het zo belangrijk is dat ze op de leider let.

Voorwaarde hiervan is natuurlijk wel dat jij het meest op de omgeving let, als jij niet op de omgeving let ben je een slechte leider want dan zul je eventuele gevaren niet zien. Dus dan doet je paard dat voor je.

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Kan hij je op grotere afstand wel recht aankijken? Grote kans dat hij dichtbij teveel druk voelt. Ik zou eens testen wat er op grotere afstand gebeurt. Probeer niet te forceren, maar wacht tot hij het je aanbiedt.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Kan hij je op grotere afstand wel recht aankijken? Grote kans dat hij dichtbij teveel druk voelt. Ik zou eens testen wat er op grotere afstand gebeurt. Probeer niet te forceren, maar wacht tot hij het je aanbiedt.

Ik zou dit goed observeren voordat je gaat kijken naar hoe je hier mee bezig gaat. Als het namelijk onzekerheid is kan het zijn dat hij jou door de druk gewoon niet aan KAN kijken. Het zou vervelend zijn als je dit verkeerd "leest"en dingen forceert. Heb je iemand in de buurt wonen die veel weet van NH. Je zou kunnen vragen of iemand mee kan kijken. Bijv Eveline (Calippo van het forum )

Stop thinking, start feeling

Bladwijzers

Forum Rechten