Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Piet bakker

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Piet bakker

Een tijd terug heb ik de dvd van piet bakker gekocht over lange lijnen. Nu ik al rijdent veel bezig ben met rechtrichten mis ik dat stuk wat ik op de grond kan doen. Toen dacht ik dus aan piet bakker. Zijn er nog mensen die hier fanatiek mee bezig zijn?

Op de dvd is er vooral te zien dat de teugels erg los moeten hangen. Piet verteld ook dat dat in het begin erg belangrijk is. Maar ik leer nu met rechtrichten dat hij de buitenteugel moet aannemen als rijteugel. Dus kan ik dit dan ook meteen toepassen met lange lijnen? Het lijkt me namelijk verwarrent als ik nu ales loslaat en toch dingen duidelijk wil maken.

Maar ik ben zoiezo benieuwt hoeveel mensen er nog doen bakkeren en welke methode of disipline je ernaast doet met rijden

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re:Piet bakker

Ik denk dat je Diesel gewoon éérst moet leren wat lange teugelen is. Dat kan prima volgens Piet Bakker methode. Daarná kan je het op een meer gymnastiserende manier oppakken, toch?

Mieke (somokkele hier) heeft een tijdje AdB aan de lange teugelen gedaan. Ze is ooit gestart op de Piet Bakker manier, dus BJ kon al goed aan de lange lijnen lopen. Toen ze onder het zadel les kreeg met de AdB methode is ze dit gaan combineren. Je kan haar altijd een pb sturen.

Ik denk dat je Diesel gewoon éérst moet leren wat lange teugelen is. Dat kan prima volgens Piet Bakker methode. Daarná kan je het op een meer gymnastiserende manier oppakken, toch?
    Zo had ik dat ook gedaan, eerst bevestigen op de grond en later kan je dit toepassen onder het zadel. No problemo.

Het is prima te combineren met elkaar. Maar wat Nienke ook al zegt, je paard moet eerst aan de lange teugel leren lopen. Kan hij dat eenmaal, dan kan je prima rechtrichten aan de lange teugel.

Een paard moet de buitenteugel niet aannemen als rijteugel, maar op beide teugels even veel druk nemen (het paard neemt, jij niet). Als je dan een bocht om wilt en je draait er met je lichaam naar toe, geef je de buitenteugel na (logisch gevolg van draaien met je lichaam) Deze pakt het paard op gelijke druk door waardoor de wending volgt. Bij het teugelen zal je hier meer bij stil moeten staan, maar het kan heel goed. Wat ik wel als een behoorlijk nadeel beschouw is de drang. Het is moeilijk voldoende drang naar voren te hebben en te houden. Hierdoor is het voor een paard wat nog behoorlijk scheef is, heel moeilijk zich recht te houden. Voordeel vind ik dat je ernaast precies kan zien waar het paard zijn voeten zet en daar gelijk op kan reageren.
    Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik ben net weer begonnen met lange teugelen nu ik even niet rijd.
    Hier ben ik eerst vooral bezig met de losse teugel dat ze netjes op de hoefslag blijft. In principe zal ik later wel wat meer oppakken en dus ook meer contact. Maar eerst de basis goed, en dat is al moeilijk zat nu.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Oct 2005

Dus met lange teugelen beginnen bedoelen julie echt met van die bogjes erin? Dat dat belangrijk is dat ik daarmee begin en dus psies zoals piet het voordoet? Dus alleen contact om te corrigeren of aanwijzingen te geven, en als ze het goed doen meteen echt teugels in een grote boog?

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Nou ja, helemaal vaak in boog zijn ze hier niet vaak. Mijn pony heeft nogal de sokken erin..
    Dus ben wel bezig met toewerken naar losse lijnen. Juist omdat ze graag druk wil pakken, dat vindt ze prettiger.

of het noodzakelijk is weet ik niet. Maar vind het wel belangrijk dat de basis goed is, en je daarin niet veel correcties nodig hebt zeg maar.

Aangemeld
    Oct 2005

aha..nouja..lesje is bijna geboekt dus mocht ik zelf nu vastlopen heb ik iig eind van de maand een lesje.

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Leeftijd
    47

Ben nieuw op dit Forum , maar ben wel erg benieuwd of jullie verder gekomen zijn met het LT en ?
    Ik LT ook maar dit om mijn merrie te revalideren , na een zeer ernstige kreupelheid !
    We LT ook oa volgens principe Piet Bakker , maar ik heb ook mijn lessen via Educatief Centrum "Balingehof "
    Bij ons op stal komen ze dan lesdagen geven , maar ook komt er iemand anders uit de buurt die volgens "Balingehof "principes traint !

Wat ik lees in dit topic over boogjes in de lijnen , nee ik heb niet echt boogjes , maar een minimaal contact ...

Ben aan het recht richten aan de LT .

Ben echt benieuwd hoe ver jullie gekomen zijn !
    Zinti , Finesse & Annelie "mijn meiden "
    Star & Max " onze jongens "

Zinti , mijn kanjer je bent een Topper

BJ en ik zijn gekomen tot het begin van de passage en piaffe, galop alle zijgangen etc etc. Peerd had er superveel lol in. Wel uiteindelijk met contact hoor, maar een zeer licht contact. Wel een mix gemaakt van PB en AdB. Werkte voor ons echt geweldig!!

Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Hier staat het weer op een laag pitje, dus nog niet ver gekomen. Eerst wat meer vertrouwen krijgen.
    Ze is erg gespannen aan de lange teugel.

Aangemeld
    Oct 2005

Hier ook op een laag pitje maar meer ook omdat we met andere dingen bezig waren maar wel weer eens leuk om te gaan doen voor de afwisseling! straks ook leuk als het heeft gesneeuwt in het bos!

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Somokkele
    BJ en ik zijn gekomen tot het begin van de passage en piaffe, galop alle zijgangen etc etc. Peerd had er superveel lol in. Wel uiteindelijk met contact hoor, maar een zeer licht contact. Wel een mix gemaakt van PB en AdB. Werkte voor ons echt geweldig!!
    Dit vind ik wel een belangrijk punt. Ik heb namelijk zo mijn twijfels over de gymnastiserende werking van alléén Piet Bakker. De combi deed het hem voor jullie
    Overigens vind ik het ook zónder de gynmastisende werking best leuk om te doen hoor... Als aanvulling op....

Ik heb juist in het gymnastische heel veel aan de lessen van Piet. Het duurt alleen wel een paar lesjes voor je klaar bent hiervoor. Zelf combineer ik het met Parelli, veel naar buiten en met rechtrichten (ala Bent B, niet ala AdB) en die systemen vullen elkaar eigenlijk super aan. Ik vind Piet echt super, en zijn lessen zijn altijd heel inspirerend.

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Avellana
    Ik heb juist in het gymnastische heel veel aan de lessen van Piet. Het duurt alleen wel een paar lesjes voor je klaar bent hiervoor. Zelf combineer ik het met Parelli, veel naar buiten en met rechtrichten (ala Bent B, niet ala AdB) en die systemen vullen elkaar eigenlijk super aan. Ik vind Piet echt super, en zijn lessen zijn altijd heel inspirerend.
    Je spreekt jezelf een beetje tegen Je geeft hierboven aan dat je combineert...Ik denk dat het de combi is, die het gymnastiserend maakt

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten