Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Verslag zadelpascilinic bij Ruitersport Veldhuizen Lunteren

Actief Forumlid Annemeik's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Verslag zadelpascilinic bij Ruitersport Veldhuizen Lunteren

Hierbij even mijn verslagje van de zadelpascilinic bij Ruitersport Veldhuizen in Lunteren.

De clinic zou om 7 uur beginnen, dat werd (natuurlijk ) ietsje later. We begonnen in de winkel met een presentatie van S&K. Zij zijn een groothandel in allerlei ruitersport artikelen. Zij verkopen de merken Wintec/baits, Ainsley en Knightrider (huismerk). De hele presentatie was wat warrig, en degene die de presentatie gaf werd vaak verbeterd door de andere mensen van S&K, dit was iets storend.

Wat ik vooral miste was een stukje uitleg over hoe een zadel in elkaar stak, de verschillende maten, boomwijttes etc. Ook heb ik een vraag gestelt over boomloze zadels. Zij waren daar niet zo over te spreken en vonden vooral dat boomloze zadels de ruggegraat niet goed genoeg vrij laten. Een goed passende boom met voldoende aansluiting aan de rug, een goed zwaartepunt en genoeg schoudervrijheid is natuurlijk altijd de beste oplossing.

Het tweede gedeelte vond plaats in de binnenbak. Het eerste paard (Olympique) was model. De dierenarts gert-jan gaf eerst wat algemene informatie over het paard zelf, hoe het moet lopen en welke problemen een slecht passend zadel kunnen geven. Ook was er veel interactie tussen dierenarts en publiek. We mochten aanwijzen waar de halswervels liepen en waar de heup zich bevond. Apart dat de meeste mensen dat niet goed wisten (de heup had ik zelf ook op een iets andere plaats toebedacht hoor )

Toen liet hij zien hoe een paard met een rugprobleem reageerde (Olympique heeft ook echt een rugprobleem, daarom mocht hij komen) en hoe hij die behandelde (meteen een gratis behandeling ). Hierna werd er een passend zadel voor hem gezocht. Als tweede was Kai aan de beurt, dit paard heeft gewoon een heel moeilijke rug. Bij Kai werd ook een rugprobleem geconstateerd (wist de eigenaar ook al, maar daar was al zo veel aan gedaan), het eigen zadel paste ook niet echt. Hier werd ook een passend zadel voor gezocht.

Als derde was Ollie aan de beurt (haar heb ik gereden voordat ik hino kreeg). Haar zadel paste grotendeels, maar viel iets naar voren. Maar ook Ol heeft dus last van de rug (bijna alle paarden die voor de clinic kwamen, maar daar kwamen ze ook voor) ze krijgt namelijk bultjes onder het zadel. Volgens Gert-jan kwam dit doordat ze zich heel lang maakte om zich te onttrekken doordat ze pijn in haar rug heeft. Hij heeft haar behandeld (Anja = eigenaresse, mag nu een week lang alleen maar longeren zonder bijzet, en volgende week komt gert-jan weer langs) en als haar rug weer goed wordt zal het zadel beter passen. Maar het zadel moest wel aan de voorkant opgevuld worden.

Ik heb hino zelf ook nog even bij de mensen van S&K langs gebracht om mijn zadel te laten controleren. Het is een KN dressuurzadel en ik vertrouwde hem toch niet helemaal. Hino krijgt namelijk ook bultjes onder het zadel na het rijden, maar ik kan ze wel weer weg masseren. Ze hebben hem van top tot teen nagekeken, maar kunnen de oorzaak niet vinden. Het zadel past namelijk perfect! Maar waar komen die bultjes dan vandaan? Ze weten het niet, de dierenarts had het over de aanhechtingen van de spieren op de wervelcolom die geirriteerd raken (door warmte mischien?) en een fysio in opleiding die ik later nog sprak vond hem aardig strak in de spieren naast zijn ruggegraat. Hij heeft me wat oefeningen laten zien die ik kan doen (vooral veel rondjes wrijven en met de rosborstel masseren). Gert-jan zou anders ook nog wel een keertje naar hem kijken. Het was onderhand namelijk al half 12

Maar ik ben in iedergeval wat wijzer geworden over zadels en weet dat mijn zadel past!

Het is wel een beetje een lang verhaal geworden, sorry
    One just has to face it - riding isn't natural to the horse. *Theresa Sandin* <!-- w -->http://www.sustainabledressage.net<!-- w -->

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Verslag zadelpascilinic bij Ruitersport Veldhuizen Lunte

Lekker uitgebreid verslag, bedankt joh!
    Altijd fijn om te horen dat je eigen zadel goed past.
    Wie heeft nu het verlote zadel gewonnen?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Bedankt voor je uitgebreide verslag! Ik had eigenlijk zelf willen gaan maar was helaas verhinderd, nu weet ik in elk geval toch een beetje waar het over gegaan is.

Actief Forumlid Annemeik's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik weet niet hoe de mevrouw heette die het zadel heeft gewonnen. Ik heb alleen daarvoor een tijdje met haar dochter staan praten. De dochter heeft dan ook een paard (het zadel zal dus wel voor haar zijn ). Nu hebben we het samen een tijdje gehad over onze paarden. Ik dan over oro dat het niet zo goed was gegaan en dat we niet zo'n goede ervaringen hebben gehad met fysio's.

Zij vertelde dat ze juist goede ervaringen heb gehad met iemand van de internetsite van spierproblemen (moet ik nog op kijken). Deze fysio heeft haar paard namelijk door een heel moeilijke periode gehaald waar zij al een tijdje in zat. Het begon eigenlijk net pas weer wat lekkerder te gaan. Een verdiende winnaar dus!
    One just has to face it - riding isn't natural to the horse. *Theresa Sandin* <!-- w -->http://www.sustainabledressage.net<!-- w -->

Bladwijzers

Forum Rechten