Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: Brokkel hoeven

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Brokkel hoeven

Voor het eerst heeft mijn paard een stuk van de hoef af gescheurd. Het begon met een scheurtje die omhoog liep. De smid had ik al gebeld. Maar gister scheurde er een stuk van de hoeven af. De smid zal het wel bij vijlen. Maar hoe kan ik zo'n droge hoef het beste verzorgen? Ze loopt overdag buiten en 'snachts op stal. Ze staat op stro met er onder een kolk. Dus vocht loopt heel goed weg. Zo af en toe loopt ze op het harde als we een rondje gaan wandelen.Ik kan natuurlijk dagelijks de hoeven af gaan spuiten. Ik ben niet overtuigd dat je een brokkelhoef vanaf de buitenkant moet "voeden". Ze krijgt al extra vitaminen in poedervorm. Eigenlijk heb ik geen zin om nog meer poeders te gaan geven. Dus wat dat betreft zou voeding vanaf de buitenkant me het beste uitkomen. Werkt dat? Hebben jullie tips voor hoefverzorging?
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re:Brokkel hoeven

Ik kan iedereen van harte de dvd serie van Pete Ramey 'under the horse' aanbevelen. Gaat natuurlijk over hoeven en hun onderhoud maar ook over voeding en hoe goed voer zorgt voor sterke en gezonde hoeven!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    May 2005

mijn vriendin "Memphis" heeft de serie bestudeerd. Haar wilde ik inderdaad ook nog vragen.

Naast goede voeding is vocht in deze droge tijden wel belangrijk. Kan je paard niet ook 's nachts buiten blijven? Dan worden de hoeven in elk geval steeds vochtig van de dauw (of eventueel regen natuurlijk). Hoeven afspuiten heeft weinig zin, omdat je wel heel lang moet spuiten voor het water in de hoeven dringt.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    May 2005

Ik had haar ook liever 24/7 buiten. Maar dat is op deze stal niet mogelijk. Ik heb dat in het voorjaar uitgebreid besproken met de boer.

Actief Forumlid WesternGirl's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    37

Mirjam heeft ook altijd van die droge hoeven...als ze een erg slechte periode heeft en het weer heel droog is dan brokkelt het er ook af.
    Ik smeer er ongeveer 2 a 3 keer per week hoefvocht op...en dat helpt wel redelijk..
    een dag zonder paard is een dag niet geleefd

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Als je de hoeven regelmatig afspuit en dan zo'10 minuten helpt het wel degelijk hoor! Monty's hoeven blijven netjes.

Tuurljik, 10 minuten afspuiten helpt wel tegen droge hoeven. Maar hoeveel water gebruik je dan wel niet? Dan kun je ze beter weken in een emmer, denk ik...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

Sarah heeft nu ook last van brokkelhoeven. Bij ons staan ze dag en nacht buiten. Overdag op het gras en 's nachts op een gedraineerde zandpaddock. Hiervan worden haar hoeven echt droog. Omdat ze vrij snel dik wordt wil ik haar niet 24/7 op de weide hebben zeker ook niet omdat ze grasmasker staat.
    Dus iemand nog tips? Heeft het smeren met vochtinbrengende gel überhaupt zin of is het enkel marketing?
    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008

in het verleden hebben wij dit aan de hand gehad met een paard, zij kwam toen wel net nieuw bij ons en dus van de ijzers af. Wij hebben haar kerabol gegeven, dit deed echt wonderen. Dus als je denkt dat de hoefwand van binnenuit wat ondersteuning kan gebruiken, kan ik dit i.i.g. aanraden. we hebben het haar een half jaar gegeven en daar na nooit nodig meer geweest

Verder laten wij de drinkteil met langdurige droogte altijd express overlopen, zodat het rondom de waterbak altijd een beetje modderig is. Aangezien ze daar allemaal best wat tijd doorbrengen, zeker met dit weer, krijgen de hoeven voldoende vocht en hebben wij eigenlijk nooit last van brokkelhoeven.
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

Actief Forumlid Liza23's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    11

Wat een goeie tip Plurkje!
    Ik laat de teil wel eens per ongeluk overlopen, maar zie er nu ook nut in! zeker bij ons op kleigrond.
    Bedankt!

Wij doen het ook altijd zo, dat het of rondom de waterbak moddering is of voor de ingang van het schurtje. In het schurtje kunnen zij ook drinken en moeten dan merdere keren per dag door het water/modder en de modder blijvt best lang aan de hoeven en houdt het vocht vast.
    Aan de andere kant hebben wij ook nog twee paarden apart van de rest staan en deze krijgen behalve dan door het vocht in het gras geen water en zij hebben geen enkel problem met brokkelhoeven, hun hoeven zijn alleen kijhard.
    Een groot aandachtspunt is denk ik, dat als de hoeven al uitbreken, ze uiteindelijk meestal te lang zijn. Ook heeft stalling en strooisel een enorm invloed op de vochtbalans in de hoeven. Strooisel is ervoor om vocht aan te trekken en optenemen, dus als een paard meerdere uren op strooisel staat wordt de vocht ook uit de hoeven getrokken. Erbij komt, dat amoniak eiwitten kapot maakt, dus de heele structur van de hoeven zeg maar belast, wat de kans op brokkelhoeven vergroot.
    www.ld-hoefverzorging.nl

Wij zetten tegenwoordig de stal onder water
    Onze inloopstal bestaat uit 2 stallen die aan elkaar verbonden zijn, waarvan eentje behoorlijk oud is en vrijwel niks meer afvoert. Die gooien we vol met water, zo'n 5cm wat ruim 2 weken blijft liggen. Paarden moesten er wel flink aan wennen, maar met wat oefening vinden ze het nu wel prima. Ze moeten er toch doorheen als ze eten willen, dus dan willen ze wel. Er zijn zelfs 2 die er in gaan liggen slapen
    Nadeel is wel weer de natte sokken, dus die zijn nu afgeknipt

Hiervoor hadden we een oude klauwen-ontsmettingsbak voor koeien, die legden we voor de stal-ingang neer en gooiden we ook vol met water. Volgens mij zijn die vrij goedkoop via MP te krijgen, het is nog leuk speelgoed ook

Sinds ik gestart ben ben het zeker drie keer in de week bijvijlen van de hoeven heb ik bij mijn pony geen brokkelhoeven meer gezien.

Aangemeld
    May 2005

Ik vind de modderpoel en de voetenwasbak goede ideeën! Had ik niet aan gedacht. Gister is de smid geweest. Hij heeft de hoef bijgevijld. Door zijn feedback ben ik weer wat gerustgesteld. De hoeven van mijn paard zijn goed hard. Met deze droogte worden ze nog harder. Daardoor neemt de kans op een scheurtje toe als je bv half op een steen staat. Bij ons in de bak liggen nogal wat stenen. Hij adviseerde de hoeven regelmatig te bevochtigen en niets er op te smeren. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat ze een scheur in de hoef had.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten