Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Bijten

Actief Forumlid Marlies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009

Bijten

Hallo!

Ik heb een nieuwe verzorgpony en heb ondervonden dat hij de neiging heeft om te happen,
    zowel tijdens het borstelen als tijdens het leiden.
    Gisteren heeft hij me echt proberen te bijten.
    Hoe kan ik daar het beste op reageren? Hoe kan ik hem dat afleren?
    (want de "gewone" manier van hem een klap te geven wil ik niet toepassen,
    daar wordt het bijten alleen maar erger door waarschijnlijk!)

Groetjes,
    Marlies
    Life's beautiful!! You just have to see it!

Re:Bijten

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marlies
    Hallo!

Ik heb een nieuwe verzorgpony en heb ondervonden dat hij de neiging heeft om te happen,
    zowel tijdens het borstelen als tijdens het leiden.
    Gisteren heeft hij me echt proberen te bijten.
    Hoe kan ik daar het beste op reageren? Hoe kan ik hem dat afleren?
    (want de "gewone" manier van hem een klap te geven wil ik niet toepassen,
    daar wordt het bijten alleen maar erger door waarschijnlijk!)

Groetjes,
    Marlies
    Hoi Marlies,

Bijten kan vele oorzaken hebben dus ik durf nav jouw paar regels tekst niets te zeggen over jouw situatie. Wat ik wel durf te zeggen is; als de afstand tussen jou en de pony groot genoeg is, kan hij je niet bijten.

Ik was laatst ook bij een pony die veel wilde bijten. Ik zei, goed idee, bijt maar op je halstertouw. Bijten kan wel gevaarlijk zijn hoor, doe je voorzichtig?

Als het bijten zich voort blijft doen, kun je wellicht een van de lesgevers hier op het forum vragen bij je langs te komen en eens te kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Veel plezier met elkaar.

Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid Marlies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009

Hoi Roos,

Ja, ik weet dat bijten verschillende oorzaken kan hebben.
    Ik denk dat het bij hem vooral verveling is (tijdens het poetsen dan)
    of omdat hij iets moet doen dat hij niet wil. (tijdens het leiden bijvoorbeel,
    hij wil voortdurend zijn hoofd in het gras steken en grazen, maar dat mag hij alleen op mijn teken,
    ik wil geen paard/pony dat mij met zich meesleurt bij het minste grasje dat hij ziet)

Hoe kan ik het beste reageren als hij dat doet? Want ik wil niet doen alsof hij dat mag.

Groetje
    Life's beautiful!! You just have to see it!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik weet idd ook niet waarom hij het doet, kan een vorm van dominantie zijn dat je niet maar zo zijn lijf overal mag aanraken, doet hij het vooral op bepaalde plaatsen dan zou je approach en retrait kunnen toepassen, dus beginnen in een zone die hij ok vindt en dan langzaam naar de plek waar hij reageerd met spanning hier even blijven dan weer naar een veilige plek en zo opbouwen.
    Belangrijk is wel dat hij leert dat je niet terug trekt bij negatief gedrag.

Je kunt hem ook leren dat aanraken fijn kan zijn, door te ontdekken wat lekkere kriebelplekken zijn waar hij er van geniet om aangeraakt te worden.

Wat je kunt doen is blokken met je handen vooral richting de mondhoeken, opletten dat je niet teveel met je lichaam rondom zijn hoofd beweegt dan lok je zo,n reactie sneller uit, hem op afstand zetten. Je kunt wiggelen met het touw als je het aan ziet komen, wat je ook kunt doen is ahw terugbijten met je handen dus met je handen hem op zijn snuit flink ahw ik weet niet hoe ik het moet zeggen een soort van lichtje,s knijpen zodat hij dat erg onaangenaam vindt en zijn hoofd de andere kant opdoet, dit mag je best even volhouden.

Vooral geen eten op zak hebben want dan kunnen ze opdringerig worden, en niet met voedselbeloning werken. Als ik brokjes op zak heb dan wordt mijn paard erg vervelend, zo heeft ze iemand al eens gebeten.

En zorgend at je "the seven games "wint denk ik zodat je respect krijgt.

succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Nikkepik's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    63

Ik heb een beetje hetzelfde probleem. Heb sinds vrijdag een Quarab ruin, super lief beest maar zodra ik echt met hem ga werken gaat hij lopen klieren. Op het touw bijten, op mijn stick bijten maar het ergste vind ik dat hij mij soms bijt. En het is niet gemeen bedoelt, want hij heeft geen agressieve houding jegens mij. De friendly game gaat al ontzettend goed, ik kan hem met touw, stick en string overal aanraken. Ik denk dat het bij hem komt doordat ik hem nog heel kort heb, en hij mij aan het uittesten is.

Wat ik heb gelezen is dat je het beste heel gek kunt gaan doen op het moment dat hij bijt. Ontplof ongeveer 3 seconden door veel geluid te maken en wild te bewegen, eventueel met het touw zwiepen. Absoluut niet slaan nee, daar maak je het niet beter mee. Ik heb dit ontploffen vanochtend geprobeerd en hij reageerde er wel goed op. Stond echt zo te kijken van 'huh?' maar hij heeft het daarna niet meer geprobeerd.
    Helaas zag mijn buurman mijn ontplof actie en stond ik eventjes voor schut haha
    Life begins where fear ends..

Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

Als je poetst dan raak je hem aan en het kan zijn dat hij dat niet gepast vindt omdat hij dominant probeert te zijn (dat zou ik oplossen met friendly games) of dat hij het eng vindt om aangeraakt te worden (ook dat zou ik oplossen met friendly games) of omdat hij zich gewoonweg verveeld en zoekt naar aandacht die hij op deze manier ook absoluut krijgt al is het in negatieve zin (in dat geval zou ik hem wat te doen geven zoals b.v. hooi knabbelen en dan steeds iets minder geven over een periode van weken zodat hij leert dat het er gewoon ook bij hoort).

Eerlijk gezegd lijkt het mij dat hij graag de leiding neemt en test of jij dat toelaat. En ook daarvoor gelden weer de games. Heb je de level pakketten van Parelli of de DVD van equisense? Daar zou je eens mee aan de slag kunnen gaan en net als Roos zegt: neem een les zodat er iemand is die met je meekijkt. Zelf zie je lang niet alles omdat je er te dicht op staat.

Succes!

Ik kom er eerlijk voor uit dat Sioux als hij durft te bijten een tik krijgt (op zijn mond).
    Lang dacht ik ook van gewoon een afstand te bewaren of te negeren.
    Dat laatste is wat Silke deed waardoor hij dan een stuk van haar oor afbeet, hij zag haar meer als een stuk speelgoed en had geen respect voor haar.

Hij is dominant maar vraagt ook om aandacht.
    Kwestie van het evenwicht te bewaren, het ene mag het andere niet overheersen.

Onze shet Sieb is ook een buiter of liever gezegd was een bijter. Bij de vorige eigenaar kreeg hij dan ook vaak een graaskorf om als ze in de wei bezig waren. Ik heb hem vanaf het begin heel bewust uit mijn ruimte gezet met de stick of alleen de string of gewoon door te wiebelen met de benen of armen. Als hij tijdens het poetsen ofzo happerig was ben ik hem terug gaan happen met mijn vingers op zijn snoet, neus en lippen net zolang tot hij het stront vervelend vond en met een diepe zucht een stap achteruit deed. (laatste techniek heb ik gezien bij een demo van Eveline).
    www.niettevermijden.com

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Wat amethist zegt doe ik ook. Als Wallie hapt, prima, leuk spelletje. Maar dan hap ik wel net zo lang door tot je het goed zat bent (met m'n vingers op z'n neus/lippen dus). Ik deed het, omdat Waldo vaak direct hapt ipv eerst ruikt als ik m'n hand uitsteek. Al na een paar keer had hij het door, en rook eerst als ik m'n hand uit stak of er wat lag of niet.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    63

Misschien moet ik dat dan ook maar proberen. Maar knijpen jullie dan met je vingers in zijn neus/lippen?
    Ik ging vandaag met Najib spelen, een beetje met hem rennen in de wei. Maar zodra hij speels en druk wordt, ziet hij mij volgens mij als een van zijn vorige maatjes, en hij bijt mij dan. Niet gemeen, maar wel hard soms! Heb nu al vier grote ronde blauwe plekken op mijn armen en ben het nu een beetje zat.

Najib stond bij zijn vorige eigenaar met geloof ik 4 ruinen en een hengst. Zij speelden best wel grof met elkaar, Najib heeft ook een heleboel littekens van het spelen met de vorige paardjes. Denken jullie dat het daardoor komt dat hij mij nu bijt? Als ik rustig met hem wandel, of hem poets of wat dan ook doet hij het niet. Alleen als ik druk wordt en met hem ga draven en spelletjes ga doen.

Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nikkepik
    Misschien moet ik dat dan ook maar proberen. Maar knijpen jullie dan met je vingers in zijn neus/lippen?
    Ik ging vandaag met Najib spelen, een beetje met hem rennen in de wei. Maar zodra hij speels en druk wordt, ziet hij mij volgens mij als een van zijn vorige maatjes, en hij bijt mij dan. Niet gemeen, maar wel hard soms! Heb nu al vier grote ronde blauwe plekken op mijn armen en ben het nu een beetje zat.

Najib stond bij zijn vorige eigenaar met geloof ik 4 ruinen en een hengst. Zij speelden best wel grof met elkaar, Najib heeft ook een heleboel littekens van het spelen met de vorige paardjes. Denken jullie dat het daardoor komt dat hij mij nu bijt? Als ik rustig met hem wandel, of hem poets of wat dan ook doet hij het niet. Alleen als ik druk wordt en met hem ga draven en spelletjes ga doen.
    Ja, het kan best zijn dat hij nog niet zo door heeft dat hij met jou wat voorzichtiger moet spelen. Maar ook dan moet maar snel weten dat hij het niet mag. Ik knijp dan inderdaad met m'n vingers, maar heel snel, ik hou de neus of lippen niet vast.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Sieb deed dit ook. Hij werd dan enthousiast en het lieft sprong hij in mij knieholtes. Als hij dat deed nam ik mijn CS en als ik begon te rennen zwaaide ik die rustig en ritmisch achter mijn langs om mijn persoonlijke ruimte aan te geven. Sieb had het na 1 keer door.

Ik kneep niet echt in zijn neus maar zat meer plukkerig te klieren aan zijn neus om aan te geven hoe irritant het was als hij dat spelletje speelde bij mij.
    www.niettevermijden.com

Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    63

Dank jullie wel voor jullie snelle reacties!
    Ik ga het morgen meteen proberen. Eerst maar dat 'knijpen' en als dat niet werkt pak ik inderdaad mijn CS erbij!

Ik doe/deed het knijpen/friemelen als we stil stonden en met de CS als ik rende om hem op afstand te houden zodat ik geen rare bokkensprongen met bijtpogingen in mijn rug kreeg.
    www.niettevermijden.com

Bladwijzers

Forum Rechten