Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: the seven games

the seven games

hoi,
    ik heb een paardje gekregen.
    ik had al shetlanders maar daar ben ik te groot voor geworden daarom heb ik dus een paard gekregen.
    Met mijn shetlanders ging natural horsemanship als niks het ging echt super.
    Maar met mijn paard nu:
    - haar hoofdstel aandoen is een ramp. het gaat hier niet om het hoofdstel want in de stal gaat het super gewoon als ze in de wei mogen en ik haal haar eruit dat flipt ze bijna ze wilt de hele tijd terug en ik heb de grootste moeite om haar tegen te houden. Vandaag heb ik haar hoofdstel over haaml halster gedaan en daarna heel het halster uit elkaar gehaald. Dit kon niet anders want dan was ze weg. dit is natuurlijk geen manier van werken he ik moet dit dus nodig anders gaan aanpakken.
    - in de piste vanaf de grond krijg ik haar gewoon niet onder controle ze heeft geen interesse voor mij maar alleen maar voor de paarden die in de wei naast de piste staan. vanaf dat ik erop kruip is ze het braafste paard ooit.
    - ze staat er wel nog maar twee dagen kan het gewoon zijn dat ze nog aan de omgeving en de paarden moet wennen?
    bij haar vorige eigenaar mocht ze altijd op de wei maar nu staat ze op een pension en moet ze snachts binnen en als het overdag te warm is ook overdag (vind ik heel erg jammer maare ik heb nu eenmaal geen keuze) kan het daar aan liggen? en kan ze dat dan gewoon worden? of zal het dan altijd zo blijven.
    -
    ik kan haar dus ook niet vastzetten want dan zou ze de haak gewoon kapot trekken.
    aangezien ik er nu nog geen weg mee uit weet te gaan wil ik me gaan concentreren op ' the seven games' en hiermee haar vertrouwen te winnen en mij te leren recpecteren.( dit doet ze trouwens in de stal en als de paarden gewoon stil staan wel dan moet ik nog maar naar haar borstkast wijzen en dan gaat ze al achteruit). daarom zou ik heel graag een site hebben mùet 'the seven games' in uitgelegd maar wel in het nederelands Bij de vorige eigenaar was ze super braaf want ik heb haar daar zelf mogen opzadelen en dat ging super ze bleef gewoon stil staan zonder haar vastgemaakt te hebben.
    Denken jullie dat ik haar gewoon wat meer tijd moet geven en gewoon wat grondwerken fso dan doe ik dat maar ik ozu heel graag tips hebben en dsu een goede uitleg over the sevn games. ik weet niet of ik dit bericht hier juist heb geplaatst sorry als het hiet fout staat maar ik zouo heel graag meer weten over wat ik met mij paard moet aanvangen

groetjes Nele
    Veel liefs,
    Nele

Ons dagboek =>
    http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=29109.0

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Re:the seven games

Ik denk dat ze sowieso nog moet wennen (zit zelf in dezelfde fase nu )

Daarnaast zou ik ondanks dat ze 'braaf' is als je erop kruipt dit niet meer doen voordat je met haar kunt samenwerken op de grond.
    Ga werken aan het leiderschap en partnerschap opbouwen gezien het denk ik een erg onzeker paard is.
    Wat ik ook zou doen (om mee te beginnen) als ze wel op het land staat, zodat ze de vrijheid heeft om weg te gaan als het haar teveel wordt, is gewoon lekker bij haar zijn. Laat haar wennen aan je aanwezigheid en het feit dat je er niet bent om haar op te eten maar dat je graag met haar wil omgaan.

Ik heb zelf sinds afgelopen vrijdag een paardje en ben langzaam bezig met bovenstaande en nu na 5 dagen maak ik best wel vorderingen!
    Dus geef het sowieso de tijd, ga niet direct met halster etc. een piste/kraal in om maar te grondwerken omdat ze dan misschien rustiger wordt o.d.

Als je eenmaal een beetje aan elkaar gewend bent kun je steeds stapjes verder gaan zetten (bijv. friendly game, weet je wat dat is?) is nu al sinds vorige week vrijdag mijn ervaring. Wat daarin wel heel belangrijk is, is dat je laat weten dat ze niet over je heen mag lopen omdat jij degene wil zijn die haar gaat leiden, niet andersom.

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt en hou ons op de hoogte en stel gerust vragen (doe ik ook :P )

Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MissMaris
    Ik denk dat ze sowieso nog moet wennen (zit zelf in dezelfde fase nu )

Daarnaast zou ik ondanks dat ze 'braaf' is als je erop kruipt dit niet meer doen voordat je met haar kunt samenwerken op de grond.
    Ga werken aan het leiderschap en partnerschap opbouwen gezien het denk ik een erg onzeker paard is.
    Wat ik ook zou doen (om mee te beginnen) als ze wel op het land staat, zodat ze de vrijheid heeft om weg te gaan als het haar teveel wordt, is gewoon lekker bij haar zijn. Laat haar wennen aan je aanwezigheid en het feit dat je er niet bent om haar op te eten maar dat je graag met haar wil omgaan.

Ik heb zelf sinds afgelopen vrijdag een paardje en ben langzaam bezig met bovenstaande en nu na 5 dagen maak ik best wel vorderingen!
    Dus geef het sowieso de tijd, ga niet direct met halster etc. een piste/kraal in om maar te grondwerken omdat ze dan misschien rustiger wordt o.d.

Als je eenmaal een beetje aan elkaar gewend bent kun je steeds stapjes verder gaan zetten (bijv. friendly game, weet je wat dat is?) is nu al sinds vorige week vrijdag mijn ervaring. Wat daarin wel heel belangrijk is, is dat je laat weten dat ze niet over je heen mag lopen omdat jij degene wil zijn die haar gaat leiden, niet andersom.

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt en hou ons op de hoogte en stel gerust vragen (doe ik ook :P )

dus als ik het goed begrijp moet ik nu gewoon af en toe bij haar gaan even aaien of borstelen en haar af en toe een snoeppie geven.
    Als ze vertrouwen in mij begint te rkijgen moet ik beginnen met de friendly game (overal aanraken enzo dat is het enigste dat ik erover weet)
    en dan zo altijd maar opbouwen enzo?
    mnu heb ik nog zen vraagje. als ik in de wei ga komt ze metten op mij af en vomlgt ze mij zelfs op dat moment lijkt het dus wel echt dat ze vertoruwen in mij heeft. dus hier snao ik haar niet zo goed?

alvast bedankt

groetjes Nele
    Veel liefs,
    Nele

Ons dagboek =>

Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Ik ben nog niet zo ver met Parelli dus kan er nog niet zo heel veel over vertellen maar denk dat dat inderdaad ongeveer is wat Mariska bedoelt. Op het moment dat je je paard gelijk gaat halteren etc dan zal hij denken dat wanneer je komt je "iets"van hem wil.
    Het is super als je paard al naar je toe loopt als je in de wei komt. Dit betekend dat ze/hij graag bij je is. Dit is een goede basis om verder te werken. Dat ze graag bij je is wil niet zeggen dat ze het okee vind als je haar halstert of dingen van haar vraagt. Hier moet je aan werken door bijv Friendly wanneer ze graag bij je wil zijn is dat de goede basis om vanuit dat punt dingen van haar te gaan vragen. Wat ik je aan zou raden (uit eigen ervaring) is dat het fijn is als je kijkt of je iemand kan vinden die er verstand van heeft en met je mee wil kijken. Ik ben ook nog in de bgin fase en merk dat ik soms dingen "niet handig" doe zonder dat ik het in de gaten heb. Als iemand met je mee kijkt kan diegene je helpen om een goede basis te leggen en je bewust te maken van de de dingen die je doet en het effect wat dit heeft op je paard. Mensen die je hierbij kunnen helpen zijn bijvoorbeeld Calippo AnnaRomy Marot en anderen van het forum.

Vind het goed dat je er zo goed over nadenkt over hoe je bezig bent met je paard! Dat is een super instelling

Marleen

Stop thinking, start feeling

Hoi,
    ik zou heel graag lessen krijgen maar het probleem is dat ik in Belgie woon en dan nog eens in Kessel-lo(leuven).
    Ik heb nog niemand gevonden die in deze omgevning woont en nog maar ooit van natural horsemanship gehoord heeft.
    zal die dingen zeker proberen maar als er iemand iemand kent of zelf in kessel-lo of in de buurt woon en naturalhorsemanship lessen geeft je mag het mij altijd laten weten.

groetjes Nele
    Veel liefs,
    Nele

Ons dagboek =>

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door AngelxLava
    Hoi,
    ik zou heel graag lessen krijgen maar het probleem is dat ik in Belgie woon en dan nog eens in Kessel-lo(leuven).
    Ik heb nog niemand gevonden die in deze omgevning woont en nog maar ooit van natural horsemanship gehoord heeft.
    zal die dingen zeker proberen maar als er iemand iemand kent of zelf in kessel-lo of in de buurt woon en naturalhorsemanship lessen geeft je mag het mij altijd laten weten.

groetjes Nele
    Nou nou...je hebt een fantastische Parelli instructeur vlakbij ...Nic zit in Diest....kijk maar eens onder www.pnh.be
    Succes !
    www.bloggen.be/whisperer

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Friendlygame kun je denk ik al mee beginnen als je nu al contact met haar maakt in de wei.
    Neem het halster/poetsbak/whatever eens mee in de wei en laat haar als je bij je komt, eraan ruiken, knabbelen etc.
    Leg het eens op de grond om te kijken wat ze ermee doet. Als dit haar koud laat of in ieder geval geen angst opdoet kun je kijken wat
    ze ervan vindt als je haar ermee aait (zou ik alleen doen als ze je overal laat aanraken met je handen. Strijkende bewegingen over haar lichaam bijv. of kriebel haar ook eens fijn door haar manen?).

Wat je in ieder geval zou kunnen doen is de Equisense DVD aanschaffen. Hiermee kun je voor (geloof) 25 euro de basis opdoen in het Nederlands.
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MissMaris
    Friendlygame kun je denk ik al mee beginnen als je nu al contact met haar maakt in de wei.
    Neem het halster/poetsbak/whatever eens mee in de wei en laat haar als je bij je komt, eraan ruiken, knabbelen etc.
    Leg het eens op de grond om te kijken wat ze ermee doet. Als dit haar koud laat of in ieder geval geen angst opdoet kun je kijken wat
    ze ervan vindt als je haar ermee aait (zou ik alleen doen als ze je overal laat aanraken met je handen. Strijkende bewegingen over haar lichaam bijv. of kriebel haar ook eens fijn door haar manen?).

Wat je in ieder geval zou kunnen doen is de Equisense DVD aanschaffen. Hiermee kun je voor (geloof) 25 euro de basis opdoen in het Nederlands.
    hoi,
    maar het halster heeft ze denk ik echt geen problemen mee als ik het voor haar houd duwt ze haar neus er echt in en houd ze haar hoofd laag zodat ik het kan vastmaken. of begrijp ik dit verkeerd?

groetjes Nele
    Veel liefs,
    Nele

Ons dagboek =>

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Als je er 200% van overtuigd bent dat ze jou volledig vertrouwt in de wei, en jou samen met het halster zou je het bijvoorbeeld met het hoofdstel kunnen proberen. Niet omdoen maar kijken hoe ze erop reageert. Ook dit wederom alleen doen als ze je handen overal toelaat.

Zeker de moeite waard om te kijken of je wat lessen kunt krijgen of in ieder geval erg veel erover lezen en bekijken. Hiermee leer je je paard ook 'lezen' zodat je echt kunt zien hoe ze zich voelt, reageert op dingen die je doet of laat en daarop in kunt spelen. Echt doen hoor

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Wat je in ieder geval zou kunnen doen is de Equisense DVD aanschaffen. Hiermee kun je voor (geloof) 25 euro de basis opdoen in het Nederlands
    Super tip!! Ik heb hem ook heel leerzaam

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

ow ja inderdaad, Nic zit helemaal niet zo ver van jou! ik vind dat een heel vriendelijke mens. hij rijdt zelf wel western, maar is parelli-instructeur en kan jouw dus ook prima op weg helpen. als je echt de 7 games wilt volgen zoals parelli ze beschrijft, dan zou ik toch voor een pakket ofzo gaan ook. niemand kan zomaar even via internet uitleggen wat jouw paard moet doen, wat je moet doen als hij het niet doet of anders reageert dan je zou willen of wat je moet doen als je met een probleem zit.
    Hinnik!

hoi,

wie is nic?
    is hij ook op dit forum?
    En dat met het hoofdstel zal ik zeker proberen.
    Maar in de stal is het eigenlijk hetzelfde met het hoofdstel ze doet pas moeilijk als ik haar bij de andere paarden weghaal.
    Maar het zal misschien wel helpen als ik eerst in de wei op een fatsoenlijke manier laat kennismaken met het hoofdstel en op dit vlak gewoon opnieuw begon want ze is zadelmak gemaakt door een boer en ik kan me voorstellen dat dat niet echt op vertrouwde basis is gebeurt.
    Zou het ook helpen als ik (na eerst friendly game en zo samen onder de knie te hebben) haar op commando zo zelf haar hoofdstel laat aan doen zo dat ze zelf het bit in haar mond legt? of zou dit niet uitmaken?

alvast bedankt
    groetjes Nele
    Veel liefs,
    Nele

Ons dagboek =>

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Ik denk dat de problemen met het hoofdstel een symptoom is van het ergens ontbreken van vertrouwen. Ik denk dat het niet om het hoofdstel gaat maar om de band in het algemeen. Bij Fem merk ik vaak dat de zaken waarin ze laat zien dat is niet okee is vaak geen incident opzich is maar een teken dat er ergens iets nog niet helemaal okee is.

Eigenlijk net wat jij zegt

Maar in de stal is het eigenlijk hetzelfde met het hoofdstel ze doet pas moeilijk als ik haar bij de andere paarden weghaal
    Je zou je hierbij af kunnen vragen of het werkelijk om het hoofdstel gaat of dat je paard (dit is eenvulling van mijn kant assuption dus) onzeker wordt op het moment dat de andere paarden weg gaan.

Je moet goed kijken naar wat de kern is. En als je dat weet kan je daar aan werken. En daarbij is het soms fijn als iemand mee kan kijken die mischien dingen anders ziet of ervaard als jij.

En wat betreft Friendly met het hoofdstel is nooit verkeerd. Vind het altijd een mooi gebaar als mensen hun paard aan alles op en om hem laten wennen

Succes!

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Ga je niet gewoon veelste snel met dat paard, 2 dagen op een nieuwe plek is niets, natuurlijk is ze nog heel erg onzeker.
    Ik zou eerst eens beginnen met wat undemanding time, dan friendly en vandaaruit heel rustig aan oppakken vanuit de meeste vertrouwde omgeving naar andere plekken toe, in ieder geval eerst maar eens een band scheppen zodat ze zich ook echt op je kan richten, op iemand die ze vertrouwd.

Die van mij zijn nu net verhuist en alhoewel de band tussen ons er echt wel is kan ik goed zien dat ze echt wel onzeker zijn en niet zo'n beetje ook(plakkerig met elkaar en met mij bv).
    Ik kan daar gewoon aan voorbij lopen zeggen huppa, gewoon doen wat je moet doen, maar ik doe liever wat ik nu doe, het gewoon rustig oppakken en zorgen dat ze het vertrouwen in de nieuwe plek opbouwen, ze niet zomaar over de lijn duwen, maar rustig aan kijken waar de lijnen zijn en die uitbouwen.

Eerst maar eens zorgen dat het paard het leuk vind om bij je te zijn, de eerste week zou ik niet veel meer doen dan eten geven, poetsen en wandelen e.d., veel in de wei rondhangen, haar in eerste instantie helemaal niet eruit halen, maar daar je dingen doen en zo verder.
    In ieder geval allemaal dingen dei door het paard als prettig worden beschouwd en die een band kweken, dat in combi met vertrouwen kweken dat je overal aan mag zitten en dat hulpmiddelen niet eng zijn(hoofdstel meenemen in de wei en eens rustig gaan poetsen ofzo, dat soort dingen, paard ermee aaien enz).
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Ik zou eerst maar eens kijken of je dusdanig ver met Friendly en dergelijk zo ver kan komen dat ze het ding en jou volledig vertrouwt.
    Vooral omdat ze het hoofdstel zo spannend vindt zou ik het er voorlopig niet indoen.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten