Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 31

Topic: Touch it advies gevraagd

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Touch it advies gevraagd

Hallo allemaal!

Ik blijf een probleem houden met touch it.
    Even gekopieerd uit m'n dagboekje;

ik krijg het touch it maar niet onder de knie.. Easy wil dingen gewoon niet aanraken ofzo. Of ik doe wat fout.. ik weet het gewoon niet.
    Ik heb het gevoel dat ik het wel net zoals de grote Pat Parelli doe op de dvd maar toch moet er ergens iets fout gaan.
    Zo deed ik het bij het bankje in het park;
    Easy stond naast het bankje met mij ertussenin. Ik deed een send de cirkel op en dat deed Easy prima, zo kwam hij halverwege het rondje voor het bankje terecht, als hij gras probeerde te eten heb ik dat steeds geblockt door het touw iets strakker te pakken voor heel even zodat ie weer met z'n hoofd boven het bankje kwam.
    Gewacht.. gebeurde niks. Dus de andere kant op gesend zodat hij aan de andere kant voor het bankje kwam te staan. Weer niks..
    edit; Dit nog 4 x gedaan

Moet ik dan gewoon langer wachten of is er een magisch gebaar wat ik niet heb gegeven?
    In het weiland met de pionnen lukt touch it ook niet.. Het is me ooit 1 keer gelukt met een brievenbus maar that's it.. Shocked
    Hebben jullie misschien tips of het magische gebaar waarmee ik hieraan kan werken?

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re:Touch it advies gevraagd

Met 'touch it' werk je in het begin eigenlijk niet met een send. Dat kan later wel, maar om het aan te leren is het beter om zelf in zone 3 te gaan lopen bijvoorbeeld en je paard te 'driven' naar het object wat je je paard wilt laten aanraken. Als je dan bij het object bent, mag je je paard corrigeren met de carrot stick (neus richting object dirigeren). Zodra Easy haar neus richting object beweegt, geef je rust (dat kan door bijvoorbeeld in 'neutral' te gaan staan of door een retreat te doen en je paard even te laten grazen e.d.). Meestal (of zelfs al bij de eerste keer) gaat je paard dit doorkrijgen en gaan ze snuffelen aan een object. Ook dan weer rust en retreat. Als je dat dan een tijdje hebt gedaan zul je zien dat je paard al vrij snel het object met de neus gaat aanraken. Ook dan gelijk weer rust en retreat.

Als ze dat spelletje dan echt door hebben, kun je het vanuit andere zones en vanaf grotere afstanden gaan spelen
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik herken hier veel in, mijn merrie wil nog weleens een nieuw voorwerp even bekijken tegenwoordig.
    Maar anders werkt het bij haar ook niet.

Maar verder is ze niet zo van de touch it. En touch it met de voet ofzo gebeurd helemaal niet.

Wel heb ik het idee dat ze zich ontwikkeld door de Parelli, en daardoor meer wil bekijken dan voorheen.

Linda, ik heb het inderdaad met driving gedaan. Maar mijn merrie stopt dan bij het voorwerp en doet er niets mee.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Linda, ik heb het inderdaad met driving gedaan. Maar mijn merrie stopt dan bij het voorwerp en doet er niets mee.
    Dan geef je waarschijnlijk te snel rust. Zoals Pat het al zegt: "It's the release that teaches". Als je alleen naar het voorwerp loopt en wacht...zal er waarschijnlijk (vooral bij de niet zo nieuwsgierige paarden ) ook weinig gebeuren. De kunst is om door te vragen totdat je paard een goede try laat zien. En dan gelijk rust. Door te blijven vragen, zal je paard blijven zoeken naar het antwoord omdat het zoekt naar comfort. Zodra dan de neus, voet etc. het object aanraakt, geef je gelijk rust en vraag je niet meer. Hierdoor weet je paard dat hij/zij het juiste heeft gedaan.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Maar hoe blijf je die druk dan aanhouden?

Easy gaat ook gewoon bij het voorwerp staan en verder niks. Z'n neus hangt er dan bijvoorbeeld wel boven.

Wat doe ik dan, geef ik druk achter zone 5 om hem dichter op het object te drijven(maar eigenlijk staat ie er dan al boven dus als ik van achter drijf zou hij misschien denken dat hij eroverheen moet?)

Of doe ik porcupine boven het hoofd zodat z'n hoofd tegen het object komt?

of met de stick boven het hoofd driving naar beneden?

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Als ik meer druk zet dan vliegt ze er wel langs in volle vaart.
    Dit heb ik wel gedaan inderdaad. Moet zeggen dat ik momenteel geen touch it meer doe, behalve bijvoorbeeld met een zadel dat op hoogte hangt. Dat wil ze wel bekijken als ik erheen loop en ze snuffelt is het gelijk rust.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Misschien helpt t om iets te zoeken dat Easy heel erg leuk vindt? Dan leert hij het misschien makkelijker?! Ik denk bijvoorbeeld aan een zeil op de grond, of een bal, of een vlaggetje, of een teil, of een ton. Ik noem maar wat dingen Hij vindt de pionnen enzo niet eng toch? Want dan is t natuurlijk een ander probleem. Maar anders moet je zn nieuwsgierigheid misschien gewoon iets meer prikkelen met vreemdere voorwerpen

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

@Skabelpunk: als het object op de grond ligt, zou ik porcupine gebruiken (driving boven het hoofd lijkt me niet duidelijk voor het paard en kan juist een tegengestelde reactie veroorzaken door angst en/of verzet). Als je wilt dat je paard iets wat zich voor zich bevindt aanraakt, kun je driving in zone 3, 4 of 5 gebruiken (zachtjes tappen met je carrot stick totdat je paard een stap in de goede richting doet). Wel eerst zorgen dat de neus sowieso de goede kant op staat Het gaat erom dat je je paard nieuwsgierig maakt naar wat je nu eigenlijk wilt. Daar mag je dan de technieken die je bij de games hebt geleerd (creatief) voor toepassen, want de games zijn immers je communicatiemiddel

@Dyonne: het is imo niet 'meer druk' zetten. Het is gewoon 'passive persistent in the proper position' zijn

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Zou het niet kunnen helpen hier en daar op dingen een versnapering klaar te leggen en dan het paard erheen sturen?
    Of iets nemen wat al op een andere manier interresant is voor het paard?
    Het is een beetje het je stiekum wat makkelijk maken, maar het is ook wel een mooi begin omdat het grote kans van slagen heeft, van daaruit kan je het wel uitbouwen naar andere dingen toch?
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Wat een goede tips allemaal!

ik denk dat nieuwsgieriger maken voor easy het beste gaat werken. Een bankje heeft ie al vaak zat gezien in z'n 20 jaar en een pion zeker

met wat lekkers kan ik ook proberen!

porcupine kan ik ook gaan proberen!
    Zo nu heb ik weer allerlei ideeën.
    Bedankt allemaal!!

Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bowen
    Zou het niet kunnen helpen hier en daar op dingen een versnapering klaar te leggen en dan het paard erheen sturen?
    Of iets nemen wat al op een andere manier interresant is voor het paard?
    Het is een beetje het je stiekum wat makkelijk maken, maar het is ook wel een mooi begin omdat het grote kans van slagen heeft, van daaruit kan je het wel uitbouwen naar andere dingen toch?
    Ja volgens mij heb ik ergens ook een filmpje gezien waarin Pat werkt met een ponny. Hierbij stopt hij in eerste instantie stukje wortel in een pion. Kan het me nog herinneren omdat hij een grapje maakte over de wortel Dat je het geen wortel kon noemen omdat het meer op een aardappel leek.. Tsja wat een mens zoal niet onthoud

Verder geen idee want daar ben ik nog niet dus lees en leer

Stop thinking, start feeling

Persoonlijk zou ik bij dergelijke dingen dan overgaan tot het gebruik van de clicker omdat je dan veel gefaseerder werkt en beloond. Iedere stap dichterbij het te touchen object beloon je door click+motiverende beloning (=aai, brokje). Ook kun je van achteren naar voren werken (let op...dit komt vast ook weer terug in de vreemde uitspraken) waarbij je b.v. een pion tegen de neus aanhoudt alsof je friendlied, zeg "touch", click + beloning, dan pion 10 cm er vanaf houden, wachten en dan touch zeggen, aanraken is uiteraard click+ beloning. Zo kun je steeds verder de afstand opbouwen en ook kun je ze op die manier gaan dirigeren als je wilt door links, rechts, vooruit te zeggen (vooruit touch!). Dat is hoe ik het zou oplossen met een paard dat van nature niet zo nieuwsgierig is. Maar bedenk je ook gelijk dat het slechts een spelletje is en dat spelletjes alleen maar leuk zijn als dat ook door beide partijen wordt ervaren

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

@ Heidi,
    De touch-it is een parelli-oefening, zonder clicker dus. Het is juist de bedoeling dat het paard uit zichzelf nieuwsgieriger wordt naar zijn omgeving en leert dat alle objecten aangeraakt kunnen worden (dus later ook dingen die eng lijken)Daarnaast is het voor ons een focusoefening.
    Ik ben er zelf géén voorstander van om, als je net begint met Parelli, het gelijk al te mixen met clickertraining. Parelli gaat om lichaamstaal, om een communicatie zonder woorden, met een P+, R- beloningssysteem. Dat alleen al is al ingewikkeld genoeg als je met level 1 en 2 bezig bent.
    Ga dan niet ook nog een volkomen andere trainingsmethode en beloningssysteem gebruiken. Buiten dat je dan ongetwijfeld de mist in gaat en in conflict komt met jezelf, ga je waarschijnlijk ook volkomen voorbij aan de trainingsSTRATEGIE die Parelli hanteert.
    De 7 games, de patterns, etc zijn geen kunstjes, zijn geen losse oefeningen waar een stemcommando bij past. Met deze oefeningen simuleer je kuddegedrag en doe je daar je voordeel mee bij andere dingen die je met je paard doet.
    Het irriteert me eerlijk gezegd een beetje dat je zelf nog maar net begint met Parelli en gelijk (dit is niet de eerste keer dat ik dit lees van je) je eigen welbekende methode eroverheen zet. Realiseer je dat Parelli wellicht met de touch-it héle andere dingen wil bereiken, dan jij met targetten.

Volgens mij zeg ik heel duidelijk dat "ik persoonlijk" het anders zou gaan aanpakken. Ik vind Parelli een tot nu toe een fijne methode maar zoals met het hele leven haal ik uit alles wat ik zie, lees, hoor, leer datgene wat mij aanspreekt. De strategie snap ik wel hoor. Alleen ben ik meer iemand die datgene hanteerd wat werkt. Het gaat er m.i. om dat dit paard in het bijzonder leert dat het mag onderzoeken na 20 jaar op deze manier te hebben gefunctioneerd. Als dat drijven niet werkt met de CS dan zul je uiteindelijk toch duidelijk moeten maken dat hij mag onderzoeken en het prikkelen. En nogmaals: het is "zoals IK het zou oplossen" wat men ermee doet lijkt me dan aan de persoon zelf. Beiden is natural alleen niet beiden Parelli maar is dat erg dan? Het gaat hier toch om natural en niet alleen om Parelli? Het touchen van iets is nl. niet iets dat uitsluitend parelli doet. Voest en Monty doen het ook heb ik gezien. Er wordt alleen niet dezelfde nadruk op gelegd. Daarnaast gebruikt Pat ook diverse methodes om een paard dat niet onderzoekt aan het onderzoeken te krijgen met idd die wortel zoals Marleen al aanhaalt. Ik denk graag out of the box maar ja als dat niet gewenst is dan zal ik me verder wel onthouden van enig commentaar want ik zou toch niet willen dat mensen geïrriteerd raken van mijn denkwijzes.

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    @ Heidi,
    De touch-it is een parelli-oefening, zonder clicker dus. Het is juist de bedoeling dat het paard uit zichzelf nieuwsgieriger wordt naar zijn omgeving en leert dat alle objecten aangeraakt kunnen worden (dus later ook dingen die eng lijken)Daarnaast is het voor ons een focusoefening.
    En dit werkt voor ons in ieder geval geweldig, vooral de pony heeft nu de neiging om als ze iets nieuws(engs) ziet eerst even te stoppen en dan ongelovelijk nieuwschierig te worden ernaar en een touch-it te willen doen.
    Dat princiepe nu al een heel aantal keer gebruikt bij bv hele verdachte omgezaagde bomen in het bos(het groentje had dat nog nooit gezien), even van het paard af, leadrope lang en touch-it doen, toen kwam ze erachter dat het ook nog een lekkere boom was ook, helemaal top wat haar betrefd!

Het helpt beide paarden om dapperder te worden en helpt mij om heel presies te zijn en tegelijkertijd subtiel(want vlak bij een kleine touch it plaats een te groot gebaar maken betekend dat het paard eraan voorbij gaat).
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten