Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Bang?!

Bang?!

Hallo allemaal...

Ik heb een probleempje: ik ben met mijn friese hengst begonnen met parelli..
    Naar mij toe komen, bij mij weg, met de stik hem helemaal aanraken,stik over de grond slepen.
    Alles lijkt hem niets te doen..
    Maar zodra ik bij hem in de paddock kom om hem water te geven zonder iets van hem te willen lijkt hij bang.. hij draait zich van mij weg!
    Kan iemand mij vertellen waarom of wat er aan te doen?

Gr

Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Re:Bang?!

Wat vervelend. Het is voor mij heel moeilijk (naast dat ik gewoon ook niet zoveel weet) om het van een paar regels te kunnen herleiden. Kun je aangeven wat er precies gebeurt. Wat doe jij als je water komt brengen. Doet hij dit ook als hij water krijgt op stal of in de wei?

Groetjes

Marleen

Stop thinking, start feeling

Hij staat in een paddock dus hij krijgt sochtend water en smiddags..
    Smorgens doet de eigenaar het zelf en ik meestal smiddags.
    Ik neem zijn emmer mee om te vullen niets aan de hand..
    Ik kom terug met de emmer en hij drinkt hem leeg dus loop nog een x, niets aan de hand..
    De volle emmer doe ik in de standerd aan de muur (hij loopt als een lam achter mij aan) en dan wil ik hem aaien en dan draait hij zich weg.
    Terwijl ik hem onder het drinken ook wel aai en daar geeft hij niets om.!!

Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wietse_H
    Ik kom terug met de emmer en hij drinkt hem leeg dus loop nog een x, niets aan de hand..
    De volle emmer doe ik in de standerd aan de muur (hij loopt als een lam achter mij aan) en dan wil ik hem aaien en dan draait hij zich weg.
    Even proberen hoor;

Zijn emmer is leeg als jij hem komt vullen? Dat je hem dan kunt aaien wil in mijn ogen zeggen dat hij het 'verdraagt' omdat hij op dat moment zijn water belangrijker vind dan het voor jou weglopen.
    Als zijn dorst gelest is zeg maar, dan zal hij zijn grenzen aangeven. Dat hij dan van je wegdraait wil zeggen dat hij je op dat moment geen toestemming geeft.
    Probeer eens rustig af te wachten in zijn paddock, gewoon even ergens gaan zitten en kijken of hij naar je toe komt. Niet uit jezelf aanraken, pas als hij jou aanraakt geeft hij als het ware toestemming voor jou om hem ook aan te raken.

Hoe is hij verder als je hem uit zijn paddock wilt halen om wat met hem te gaan doen?
    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

Hoi Wietse,

Wat slim dat je dat vraagt. Misschien heeft iemand wel een slim idee!

Ik heb een vraag. Aai je hem omdat je denkt dat HIJ dat leuk vindt of omdat JIJ hem graag aaien wil?

Het lijkt er op alsof hij je vertelt dat hij niet aangeraakt wil worden. Ik heb ontdekt dat paarden vaak nieuwsgierig worden als je niks van ze wilt. Dus als jij een paar dagen niet wilt aaien, dan zou het maar zo kunnen dat hij naar jou toe komt.

Veel plezier in ieder geval.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

En ziedaar het slimme weloverwogen idee van Roos! Ben het er helemaal mee eens. Juist even een tijdje niets doen, wel bereikbaar zijn en dan gewoon eens zien of zn nieuwsgierigheid het wint. Angst lijkt het me niet maar hij geeft aan waar zijn "bubble" begint.

Hij komt altijd na mij toe..
    In de paddock,op het land..
    Alleen met de emmer..

Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Ik zou nogmaals nadenken over de post van Roos. Misschien heeft hij op dat moment gewoon niet zoveel behoefte aan contact dat kan. Als mijn paardje eten heeft maak ik er ook niet blij als ik teveel in haar ruimte kom. En misschien ook goed om de overweging door te trekken. Is dit voor jou vervelend omdat jij hem wil aanraken of zijn aandacht wil ? Want misschien vind hij het wel gewoon fijn even tijd voor zichzelf te hebben. Wanneer je dan zonder dat hij hier behoefte aan heeft contact met hem maakt omdat jij dit graag wil kan je overwegen of dit okee beweegreden is. Snap je een beetje wat ik bedoel?

Stop thinking, start feeling

Het is mij nou niet helemaal duidelijk wanneer hij precies wegloopt. Als jij de volle emmer er net ophangt?

Maar ik zou inderdaad eens goed nadenken over waarom je hem aait. Als ik bezig ben met drinken of eten is dat ook niet het beste moment om te willen knuffelen. Dat zie je paarden ook niet doen. Pas als beide partijen 'niks' te doen hebben en behoefte aan aandacht wordt er geknuffeld.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Sassol
    Het is mij nou niet helemaal duidelijk wanneer hij precies wegloopt. Als jij de volle emmer er net ophangt?

Maar ik zou inderdaad eens goed nadenken over waarom je hem aait. Als ik bezig ben met drinken of eten is dat ook niet het beste moment om te willen knuffelen. Dat zie je paarden ook niet doen. Pas als beide partijen 'niks' te doen hebben en behoefte aan aandacht wordt er geknuffeld.
    Saskia, we hebben op dit forum een voorstel regel. Wil jij je even voorstellen in het Stel Je Voor topic zodat mensen ook weten wie je bent en zo.

Thanks.

Liefs
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Hallo allemaal...

Ik heb een probleempje: ik ben met mijn friese hengst begonnen met parelli..
    Naar mij toe komen, bij mij weg, met de stik hem helemaal aanraken,stik over de grond slepen.
    Alles lijkt hem niets te doen..
    Maar zodra ik bij hem in de paddock kom om hem water te geven zonder iets van hem te willen lijkt hij bang.. hij draait zich van mij weg!
    Kan iemand mij vertellen waarom of wat er aan te doen?

Gr
    Ik denk gewoon even hardop mee hoor...

Heb je hem vast op het moment dat je met de stick bezig bent of staat hij dan al in een rijbak of iets dergelijks? Zoja, dan zou het natuurlijk goed kunnen dat hij dan niet zo het idee heeft dat hij mag zeggen; hier heb ik geen zin in. De paddock is zijn vrije tijds ruimte, misschien dat hij daar wel eerlijker is over zijn oordeel?
    Je schrijft ook letterlijk: het lijkt hem niets te doen. Dat kan natuurlijk toeval zijn, maar ik heb daar geen positieve associatie mee, snap je? Zou je nou zeggen dat hij ontspannen is of contact zoekt op die momenten is het al anders.

Verder merk ik bij mijn eigen paard dat als ze haar waterton in de sloot gegooid heeft en dus dorst heeft, ze erg geagiteerd lijkt. Dat is het laatste moment voor haar om geaaid te worden, ze wil namelijk water. Opvallend ook, het is een paar dagen terug nog een keer gebeurd, ze had toen uit de sloot leren drinken, en toen was ze wel in een staat van contact maken.
    Die stresserige houding zou je best aan kunnen zien voor angst en misschien is het dat ook in zekere zin wel een beetje. In dat geval zou ik simpelweg op zoek gaan naar een grote waterton voor je paard, zodat hij niet zonder water zit.

De vraag of je paard behoefte heeft aan aaien is al uitgebreid gesteld, dat is wel een goeie. Als je paard normaal contact zoekt, maar echt specifiek op het moment dat je aankomt met die emmer niet, dan zou ik eens proberen of je paard ook zo reageerd als hij nog water heeft en je komt aan met een emmer. Om bovenstaande uit te sluiten en eventueel na te gaan of hij een emmer trauma of iets dergelijks heeft.

Succes!
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Bladwijzers

Forum Rechten