Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Verlatingsangst..hoe moet ik dit aanpakken.

Verlatingsangst..hoe moet ik dit aanpakken.

Hoi hoi,
    Ik heb van de fysio de opdracht gekregen om met mijn paard te gaan wandelen..
    Nou wil ik dit graag doen, maar er blijven er 2 achter waarvan er 1, helemaal uit haar plaat gaat.
    Ze gaat rennen, zweten, hinniken, net zolang tot ik terug ben met haar maatje.
    Nou kan ik haar meenemen, maar dan gaat haar andere maatje weer flippen.
    En met alledrie is geen doen..want ja er moet ook maar iemand mee kunnen.
    Wie heeft er tips??ik weet langzaam opbouwen, maar alleen al aan de andere kant van de weg laten grazen is al drama.
    Nu met die 30graden is het eigenlijk helemaal geen optie..ben bang dat ze languit gaat van de hitte.
    Maar voor als het even wat minder weer is, heb ik graag wat tips

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Re:Verlatingsangst..hoe moet ik dit aanpakken.

Kate van Jossie heeft dit ook zo. Is bij ons minder als Wick weg gaat met de trailer. Wat hier helpt: voeren. Op het gras of extra hooi, beetje afleiding bieden.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Wat helpt, is er een patroon van maken. Beginnen met 5 minuten wegblijven en dit dagelijks doen en telkens iets langer.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Misschien zou je approach & retreat kunnen toepassen (maar dan andersom ).

Je neemt je paard mee naar het punt waar het andere paard van in de stress raakt en geen stap verder, dus de signalen goed in de gaten houden (hoofd omhoog bijvoorbeeld). Vervolgens blijf je daar tot het paard ontspant en op dat moment ga je met het paard terug richting de wei. Vervolgens ga je weer het punt opzoeken waarop ze gespannen wordt en dan doe je hetzelfde. Als het goed is leert ze dat je nooit terugkomt als zij gespannen is, dus je beloont de ontspanning. Hiermee bekrachtig je dat gedrag.

Ohja; het kan dus zijn dat je met je paard 3 meter van het hek af bent en dat het paard al spanning vertoont, dus dan duurt het wat langer voor je een eind kan gaan wandelen zonder dat je paard flipt. Echter, mijn ervaring is dat je door deze aanpak heel precies toe te passen enorme stappen maakt en de afstand exponentieel toeneemt.

Nog iets: je kunt ook iemand in de wei laten na een tijdje (als je echt uit het zicht gaat) die de eerste paar minuten ondersteund met voer door op de momenten dat het paard ontspant voerbeloning te geven. Bij Myra had dit extra stukje afleiding/beloning een groot effect voor het oefenen met vliegenspray.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

De mijne deden dat ook, met name als ik de kuddeleider ontvoer.
    Bij mij was de enige remedie regelmaat en afleiding (dus voer).
    Wat denk ik perfect werkt is pas terug komen als de ander weer rustig is.
    Started!

Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    29

Hee. dit is misschien ook een goede voor bij mij.
    Al is het al heel veel minder..
    De pony die bij naamloos staat doet dit namelijk ook. eerst was het ookstijgeren enz.
    maar nu valt het reuze mee.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Bij mij is het zo dat er 2 paarden zijn , Esmee (de mijne) en haar moeder Purianne. Zo gauw als ik de wei uitloop met Esmee wordt Purianne erg onrustig. Purianne ook meenemen is trouwens absoluut geen optie, omdat ze een vrij ingewikkelde gebruiksaanwijzing heeft . Nu is het zo dat wanneer ik met Esmee weg ga, de hond des huizes haar gezelschap gaat houden. Hij ligt dan gewoon in de wei bij haar en dan is er helemaal niets meer aan de hand!

Af en toe komt Purianne nog aangedraaft als we terugkomen, maar meestal blijft ze lekker in de wei. Dus misschien eens op zoke naar een leuke hond

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Heb je weleens uitgeprobeerd hoe lang de achterblijver onrustig blijft?
    Toen ik vroeger met Shanna wegging, was Damat in alle staten. Rende als een idioot heen en weer, tot hij kleddernat was.
    Ik durfde dus eigenlijk nooit weg. Maar toen heb ik een keer mijn man laten wachten hoe lang het duurde tot Damat rustig was, als ik was weggereden met Shanna, en toen bleek dit slechts een 20 minuten te zijn. Daarna ging hij grazen en gaf hij het op. Inmiddels (zo'n 50 dagritten verder) Hinnikt hij alleen nog, en zwaait wat met zijn hoofd als uiting van innerlijke stress. Als ik wegrij is dat alweer over.

Ik zou dus eens gaan kijken hoe lang het gedrag nu werkelijk duurt, want misschien lijkt het allemaal veel erger dan het is.

Bladwijzers

Forum Rechten