Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Brugje over

Brugje over

Ik heb ondervonden dat er veel paarden het moeilijk hebben om een smal bruggetje in rustige stap over te gaan . Soms gaat het om een nat houten bruggetje met alle gevolgen vandien.
    Met mijn jong paardje heb ik het soms moeilijk om zelfs aan de hand er rustig stap voor stap over te gaan.

Hoe leert men om rustig over zulk obstakel te geraken.?

Groetjes,Jean-Luc

Re: Brugje over

Ik zelf zou, om nare situaties te voorkomen het eerst proberen in de bak.. tussen staanders (van springbalken) door te lopen, en het steeds verder uit te bouwen naar een dun glibberig bruggetje..
    Dus beetje dichtbouwen, zeil eronder...
    Als dat goed gaat, eerst maar eens een brede brug proberen

Voor zover mijn idee in ieder geavl..

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Misschien kun je het, met droog weer, proberen om het met de squeezegame te doen? Op de brug stilstaan = comfort. Net als met trailerloading eigenlijk. Als extra beloning zou je voer kunnen gebruiken, als je paard er moeite mee heeft.
    In de bak oefenen kan maar ik denk dat veel paarden juist dat holle gevoel onder hun hoeven eng vinden, niet zozeer het opgesloten gevoel tussen de railingen.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ja, ik denk dat een bruggetje inderdaad enger is dan een squeeze tussen staanders, maar als je paard een squeeze al eng vindt, is dat wel een goed opstapje. Beginnen met een heel kort bruggetje misschien? En er inderdaad een soort trailerloading van maken. Ik doe ook maar een gooi hoor.

Ik heb een heel raar paard, liep de eerste keer dat ik een normal ritje maakte al heel relaxt over een sluisje heen
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Niet in enen willen doen...
    Zet het paard bij een zelfgemaakt bruggetje in de bak bijvoorbeeld, liefst eerst zonder leggers. Laat er een ervaren paard overheen lopen. Laat je eigen paard kijken, snuffen en beloon dan. Hou op. Zo een paar dagen verder. Dan vraag je (nog steeds) zonder leggers met jojo-game je paard een stapje verder OP het bruggetje terwijl jij op het uitsterste eind van het bruggetje staat. En zo verder. Nog steeds met ervaren paard in de buurt. Veel belonen. Als het helemaal goed gaat over brug zonder leggers... 1 legger aanbrengen, als dat gaat 2 leggers aanbrengen. Succes!

Zo werkt het ook met het bekende zeiltje van westerntrailwedstrijden trouwens.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Kan het zijn dat bij bruggen het probleem vooral is het 'verschil in geluid' dat je plots hebt?

Ik heb dat vandaag eens geobserveerd bij een paard met een licht 'brugprobleem' en vooral de brug op en er weer af was even eng. Op de brug zelf was er niets aan de hand.

Overigens is mijn paard 100% brug-mak en hij sjokt er zo overheen. Of dit een houten bruggetje is of een stalen (klinkt leuk met ijzers) maakt niet zoveel uit.

Actief Forumlid Kenshin's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Kan het zijn dat bij bruggen het probleem vooral is het 'verschil in geluid' dat je plots hebt?
    Volgens mij is dat idd zo. Let maar eens op de reactie van het paard als hij dergelijke situaties tegenkomt. Ik denk dat je dat idd het best in de bak kan leren. Laat het paard over en/of tussen diverse obstakels gaan. Als het vlug ergens door en/of over wil, doe het dan in kleinere stapjes waarbij je hem regelmatig beloont. Herhaal deze oefening zeer regelmatig en na verloop van tijd maakt het voor hem niet meer uit waarover of waartussen hij gaat. Bij mijn paardje werkt dat het best. Veel succes!
    Docendo discimus

Aangemeld
    Jun 2005

Het kan geluid zijn, maar in sommige gevallen hebben paarden nog geen voet op de brug gezet (dus verschil in geluid nog niet gehoord). En toch willen ze er niet over. Zelfde geldt voor een zeiltje op de grond, of een waterbak. Het gaat dan in eerste instantie om vertrouwen en om zelf te ontdekken dat iets niet eng is en dat er geen kabouters in de brug verstopt zitten
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

Actief Forumlid Kenshin's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

en dat er geen kabouters in de brug verstopt zitten
    En ik maar onder paddestoelen zoeken!
    Docendo discimus

Aangemeld
    Jun 2005

Dat komt omdat jij geen paard ben Kenshin. Jij kent dat liedje met die paddestoelen

Bladwijzers

Forum Rechten