Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Gewoon alles vastpakken met haar mond wat ze tegenkomt!

Actief Forumlid svanderkuijl's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    61

Gewoon alles vastpakken met haar mond wat ze tegenkomt!

Het is natuurlijk goed om een paard te laten onderzoeken en dat vind ik ook prima. Maar als ik ze op de poetsplaats zet, en ik wil haar eigenlijk leren om gewoon stil te staan, zonder dat ik haar vast moet zetten, pakt ze gewoon alles waar ze ook maar bij kan. Ze laat haar voeten meestal wel staan maar haar nek kan behoorlijk uitschuiven en zo kan ze overal bij.
    Ik wiggle dan met het touw en dat helpt dan...1 seconde en ooh..dat is ook interessant...even snuffelen en vastpakken maar weer.
    Eerst beet ze elke keer in haar halster touw en dan deed ik dat zelf verder in haar mond tot ze het niet leuk meer vond en dat is inmiddels een stuk minder geworden. Dat doe ik ook wel met de borstels die ze vastpakt op de poetsplaats maar ja, dat kan ik niet doen met een emmertje en de poetskist zèlf.
    Ik neem aan dat ik er gewoon geduld mee moet hebben..elke keer corrigeren...net zo lang tot ze het niet meer doet.
    Of moet ik ze er toch gewoon aan laten snuffelen en pakken...maar dan wordt het wel een rotzooi!

Re:Gewoon alles vastpakken met haar mond wat ze tegenkomt!

Wat is eigenlijk je vraag?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Klinkt als een gezellige LB-ex

Er is een tijd van spelen/onderzoeken en een tijd van stilstaan, dat kun je je paard ook leren. Meestal komt die tijd van spelen voor het paard éérst. Dus speel met je paard, laat haar zoveel onderzoeken tot ze het 'zat' is en dán rustig kan blijven stilstaan op de poetsplaats. Door actief te spelen voor je gaat poetsen, gaat je paard de poetsplaats ook zien als een rustplek, waar ze 'hehe, eindelijk' even niets hoeft te doen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    61

De Vraag is dus: Laat ik ze gewoon alles onderzoeken of moet ik het "verbieden"?

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    61

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Klinkt als een gezellige LB-ex

Er is een tijd van spelen/onderzoeken en een tijd van stilstaan, dat kun je je paard ook leren. Meestal komt die tijd van spelen voor het paard éérst. Dus speel met je paard, laat haar zoveel onderzoeken tot ze het 'zat' is en dán rustig kan blijven stilstaan op de poetsplaats. Door actief te spelen voor je gaat poetsen, gaat je paard de poetsplaats ook zien als een rustplek, waar ze 'hehe, eindelijk' even niets hoeft te doen.
    Ik vind dat wel een goed idee om eerst actief te spelen enzo zodat ze de poetsplaats als een rustplaats kan gaan zien.
    Bedankt voor de tip!

te zien als ee

ik heb ook zo´n lb-er. ik moet er altijd wel erg om lachen. alles pakt hij met zijn mond. zeilen, pionen, trek alles uit containers. je kan het zo gek niet opnoemen of hij gaat er mee aan de haal. als ik hem vast zet blijft hij wel staan. behalve dan dat hij de knopen altijd los maakt. als hem dat niet lukt gooid ie zijn voorbeen over het touw en blijft zo staan wchten op hulp.
    het enigste wat ik je zou kunnen adviseren is wat er al gezegt is. probeer daar naast je paard juist heel veel te laten doen wat hij leuk vind, dus dingen oppakken maar maak er opdrachten van.

gr

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    61

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door mandy1980
    ik heb ook zo´n lb-er. ik moet er altijd wel erg om lachen. alles pakt hij met zijn mond. zeilen, pionen, trek alles uit containers. je kan het zo gek niet opnoemen of hij gaat er mee aan de haal. als ik hem vast zet blijft hij wel staan. behalve dan dat hij de knopen altijd los maakt. als hem dat niet lukt gooid ie zijn voorbeen over het touw en blijft zo staan wchten op hulp.
    het enigste wat ik je zou kunnen adviseren is wat er al gezegt is. probeer daar naast je paard juist heel veel te laten doen wat hij leuk vind, dus dingen oppakken maar maak er opdrachten van.

gr
    Ja, ik moet er zelf ook mee lachen hoor! Ik was van het weekend de waterbak aan het bijvullen komt ze er natuurlijk weer bijstaan...gaat ze de emmer die ik dus leeggooide uit staan likken...de laatste druppels...net een hond die zijn bak uit likt! En toen ik een oefening ging doen: achtjes draaien, had ik 2 tonnen omgedraaid en op iedere ton en klein pionnetje gezet...nou die lagen al snel op de grond! Of ze pakt een emmer op en gooit die weer neer!
    Dus vertel me maar eens hoe ik hier een leuke oefening van kan maken: het oppakken van dingen maar dan als opdracht voor haar. Want daar weet ik nog niet veel van.

Herkenning! Rick doet dat ook! Zet ik van die prikpaaltjes neer om allerlei gekke dingen mee te doen, liggen ze al om voor ik er ook maar iets mee kan beginnen. Zelfde geldt voor pylonnen inderdaad. Heb ik ze netjes neergezet voor iets, draai ik me om voor een tel, komt hij achter me aan met zo'n pylon in zijn mond met zo'n uitdrukking van "goed ben ik he!". Ook het grote zeil uitrollen is een taak apart waarbij hij me graag komt helpen...op zijn manier dan. Erg grappig. Gisteren (maandag dus) gingen we wandelen, staan er van die zakken voor het oude plastic langs de weg. Hij wijkte dus ik vraag hem ernaartoe met AR maar die R was niet nodig...hij pakte het gelijk in zijn mond dus toen reageerde ik met "nee!!!" want ik zag me al die zooi al gaan opruimen...not Bakranden, hekken, touwteugels, stijgbeugels, CS, hindernismateriaal, pylonnen, zeil, paaltjes etc etc gaat allemaal dat bekkie van hem in Afleren? mwah...vind het niet echt nodig. Leer hem alleen wel wat wél "gepakt" mag worden en wat echt niet. Speelmateriaal in de bak: prima, mijn speciale paardenjas ook prima maar borstels, andere jassen of hout en ijzer niet. Hoe ik dat doe? Ik zeg "nee, los" en geef m iets om over na te denken zodat hij met zijn koppie weer bij iets anders is (iets aanraken met zijn voet o.i.d.). Ook ik speel eerst met Rick voor ik hem ga borstelen anders wordt het een nationale ramp Ach denk maar zo: het houdt ons bezig

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    61

Ik had vanaf het eerste moment dat ze hier stond al een gevoel van : hou de hekken en staldeuren maar goed gesloten want het zou me niet verbazen dat deze uitbreekt. En...jawel hoor! We hebben een 2 punts schuifgrendel die je omhoog moet trekken en dat gaat toch niet zo heel erg gemakkelijk. Nou, Melody vindt het niet moeilijk :P, mijn voorgevoel kwam dus uit. Dus een halstertouw zo vast gemaakt dat als ze de schuif omhoog trekt dat hij dan niet omhoog kan. Dit had ze ook zo door want opeens stond ze weet buiten en de muscuton haak ging netjes nog aan de schuif maar het halstertouw had ze los van de haak gefrummeld! Ongelooflijk . Dus heeft ze wel een hele lange nek en zo dat ze tot aan de onderkant van de buitenkant van haar staldeur kan komen! Nu zit er een extra sluiting met zo'n lipje...tot nu toe gaat het goed....sstt....

Wat grappig, Ziggy is ook LB-ex en is ook erg mouthy.
    hij begint het af te leren maar het blijft een zwakke plek.

Ziggy deed het extra toen hij aan het wisselen was, hoe oud is jou paard?
    Arm in gips excuus voor korte berichten, en teveel spelfouten....

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    61

Ze is nu 3 1/2 jaar. Ze maakt momenteel ook propjes van het hooi: die liggen dan voor haar stal op de grond. Maar omdat ze pas na de tandarts is geweest om een melktand er uit te laten halen, en de tandarts er toen gelijk naar gekeken heeft wacht ik tot het voorjaar mits het niet erger wordt natuurlijk.

Hihihi, gezellig zo'n paard!!

Denk dat je met voorgaande tips wel een heel eind kunt komen!

Verder zeg ik: lekker genieten en actief spelen!!
    You can't change the world around you, you can only change your view on it..

Bladwijzers

Forum Rechten