Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Clinic Steve Halfpenny

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Clinic Steve Halfpenny

Maaike en ik waren er de zaterdag, in Breda, jammer dat we verder geen andere forumleden gezien hebben, behalve Evenaar.

Het begon met ruim een uur theorie, over wat iedereen wilde bereiken tijdens de cursus. Voor de meesten stond 'trailerloading' op het verlanglijstje.
    Vervolgens werden de 3 pijlers van Steve's methode behandeld: Trust(?), Yield & Accurate patterns. Eerst werk je natuurlijk aan het vertrouwen, daarna ga je werken aan Respect, dat dus te maken heeft met dat je paard altijd wijkt en als laatste kun je daarmee 'accurate patterns' rijden, patronen dus zoals cirkels, reining patterns, dressuur proef etc.

Wel interessant vond ik het stuk over comfort: ieder paard heeft cirkel van een bepaalde omgeving/activiteiten/mensen waarvan hij zegt "dit is veilig". Daarbuiten bevind zich een randje "not so sure" en daarbuiten is het dus "NIET veilig!"
    Sommige oefeningen, zoals bijvoorbeeld trailerladen, bevinden zich buiten de 2 cirkels, dus in het gebied NIET veilig!. Je paard iets leren lukt niet wanneer hij zich niet veilig voelt, je zult moeten oefenen in het gebiedje 'not so sure' waardoor je paard zich daar WEL veilig gaat voelen en hierdoor de VEILIGE cirkel groter wordt.
    zal eens kijken of ik er een plaatje van kan maken...

De les zelf vond ik een beetje tegenvallen.

Steve had naar mijn idee vooraf nog onvoldoende uitgelegd waar je precies op moet letten, wat het doel is van de oefeningen e.d.

Het paardje waar hij veel mee voordeed, was wel een superleuk paard! Dat was een grote zwarte waarmee wedstrijden gereden waren in de Eventing, maar die nu nogal onhandelbaar en onrijdbaar was (m.n. in galop) Die vrouw was zo verbaasd dat het paard zo veranderde na een paar oefeningen.

Wij zagen vooral een paard dat heel lief, zachtaardig en leergierig was en die nu heel blij was dat er EINDELIJK een mens gewoon in zijn taal probeerde te praten.

In de ochtend zijn een soort friendlygame en een soort porcupinegame behandeld. Wat ik ernstig miste was wanneer je een release geeft en hoe je de druk opvoert. Ook was de groep naar mijn idee veel te groot voor beginners: 9 mensen waarvan sommigen nog nooit aan NH gedaan hadden. Sommigen hadden een gewoon stalhalster en een longeerzweep, waardoor de oefeningen wel wat moeilijker gingen.

Maar toch zag je na een paar uur bij bepaalde mensen al een best leuk resultaat (vooral die zwarte en het kleine welshje CUTE!!!!)

We zijn maar tot aan de middagpauze gebleven, omdat het niet echt vernieuwend was en eigenlijk ook wel heel warm was... Maar het was leuk om Steve ff gezien te hebben. Ohja, ik had ook een leuke CD gekocht met "NH voor kinderen". Wel in het Engels (nog wel )
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Carla's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: Clinic Steve Halfpenny

Ik ben zondag samen met Alie geweest, maar heb helaas Evenaar niet gezien.
    Misschien alleen zaterdag meegedaan!

We vonden het wel leuk, maar ergerde ons wel aan sommige mensen die nogal
    losse handjes en longeerzweepjes hadden waardoor hun paard gewoon af en toe
    (zonder reden) een flinke knal kreeg en of hij dit zag of niet weet ik niet, maar er werd helaas
    niks van gezegd . Op Alie na die dan echt d'r mond niet dicht kan houden!!!

Had wel dezelfde indruk dat hij vaak naliet te vertellen waarom ze bepaalde dingen
    moesten doen. Zag ook minder goed opbouw van fases en ben bang dat die
    figuren met die losse handjes dan gelijk denken dat ze er maar op los kunnen
    knallen als het paard niet doet wat ze willen. Jammerrr

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Bedankt voor jullie verslagen! Ik had zaterdag willen gaan, maar was helaas verhinderd.
    Maar nu weet ik dan toch een beetje hoe het was, kennelijk heb ik dus niet zoveel gemist...
    Er zou toch ook iemand van dit forum meedoen? Was dat niet Shetfan????? Ik ben wel benieuwd naar haar ervaringen....

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Hahah, nee Marja, dat was ik En Carla ik was er echt wel, ook zondag maar dan zonder paard.....
    Fenna heeft echt een vreselijke angst van de trailer en het is ons vrijdagavond dan ook niet gelukt om haar te overtuigen erin te gaan, helaas.....
    Ik heb zaterdag dus met Anne, een vriendin, en haar pony Maggie meegedaan. Omdat haar pony nog jong was en omdat vervoer voor de 2e dag lastig was had zij al besloten om alleen zaterdag mee te doen (en zondag met mij en Fenna, maar dat ging dus niet door).

Er waren dingen die ik ook een beetje miste in de uitleg van Steve, zoals inderdaad de fases. Ik denk dat dat komt omdat hij per paard anders te werk gaat, wat ik juist heel fijn vind. Maar voor 'NH-newbies' is dat denk ik niet goed te doen. Ze blijven of te soft of reageren extreem fel. Ook ik heb me wel geergerd aan bepaalde mensen ja, mensen die gewoon totaal hun eigen gang gingen, ze hadden de helft van de uitleg gehoord en maakten er dan een eigen versie van leek het.....
    Het was heel mooi om de verandering in het grote, zwarte paard en zijn eigenaresse te zien! Helaas waren zij er zondag niet, was heel benieuwd hoe het rijden zou zijn gegaan want juist daar scheen hij een 'draak' in te zijn
    Alhoewel het voor de andere deelnemers wel beter was waarschijnlijk, want veel aandacht ging naar die vrouw en haar paard uit.

Al met al wel heel leerzaam, maar er waren teveel mensen en Steve word dan een beetje onduidelijk..... Hij is 1 op 1 wel een supervent heb ik vandaag gemerkt!
    Omdat Fenna dus niet mee was en ze dat heel sneu voor mij vonden had Annemarie (zij heeft de clinic georganiseerd) geregeld dat Steve vandaag bij mij op de boerderij langs zou komen om Fenna over haar trailer-angst te helpen. Zelfs voor hem kostte het aardig wat moeite om Fen in de trailer te krijgen! Maar het is hem gelukt, en mij erna ook
    Dit moeten we echt nog heel vaak oefenen, want ze gaat er dan wel in, overtuigd is ze nog lang niet!
    Ik ben echt heel dankbaar dat Steve vandaag speciaal voor ons van Breda naar Vlaardingen is gereden!

Ja.... Ik vind Steve een fijne man en hij heeft een fijne methode. Heel flexibel zodat je het aan ieder paard kunt aanpassen, maar dan moet je daar wel wat paarden-inzicht voor hebben. Anders is het te onduidelijk denk ik, dan kan je beter een duidelijk stappenplan volgen zoals bijv. Parelli.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Zo, dat is wel super joh! Dat ie langskomt speciaal voor jou paardje. Vooral bij het trailerladen is dat wel een handige oplossing
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Goh, ik dacht dat Steve met zijn Silversand een wat aangepast Parelli-programma had, omdat hij ex-Parelli instructeur is en op zijn site te zien, erg veel van Parelli in zijn methode heeft gehouden. Maar als ik dit zo hoor, gaat hij dus toch veel meer zijn eigen weg.
    Wel jammer dat dingen voor veel mensen in de les toch nog zo onduidelijk zijn gebleven en dat mensen hun eigen gang gingen, zonder daarbij gecorrigeerd te worden....
    Wel fijn dat hij naar jou toe is gekomen Evenaar, en dat het trailerladen nu is gelukt! Wil je nog wat vertellen over hoe Steve dat heeft aangepakt?

Actief Forumlid Carla's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    En Carla ik was er echt wel, ook zondag maar dan zonder paard..... :'
    Jammer dat we elkaar niet gesproken hebben ik heb nog aan een
    paar meiden gevraagd of ze Evenaar waren maar helaas.......
    Ik dacht leuk iemand van het forum en kunnen we alvast kennis
    maken want je rijdt natuurlijk mee naar de playday de 18e.

Dat was wel balen dan dat Fenna niet daar te krijgen was,
    maar wel heel tof van hem dat hij gisteren naar je toegekomen
    was om je toch met het trailerladen te helpen. Ben inderdaad benieuwd
    hoe hij het gedaan heeft, want zondag was me tijdens het laden niet
    helemaal duidelijk welk systeem hij nu eigenlijk hanteerde.

Ik hoop voor je dat dit je in ieder geval gaat helpen om Fenna
    in de toekomst wel eens mee te kunnen krijgen

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ja, leuke vraag Carla ()........
    Hij verlangde van het paard dat het zijn best deed en zijn aandacht in de trailer had. Was dit niet het geval dan moedigde hij het paard aan met de stick (begon zachtjes, maar bij geen reactie voerde hij als het ware de fases op). Het paard mocht zelf bepalen aan welke kant van de klep hij ging staan, als zijn hoofd maar in/richting de trailer was. Bij elke poging/ stap ga hij het paard rust en beloonde het, gaf het wat tijd om te denken en als het relaxed was dan vroeg hij de volgende poging, enz., enz.....
    Of het nu duidelijker is weet ik niet , maar het hielp in ieder geval wel goed!

Wat Steve heel belangrijk vind is het paard de tijd gunnen ergens over na te denken. Hij gaat vaak pas door als het paard echt even heeft staan kauwen en relaxed is. Dat is bij Fenna heel belangrijk, die reageerd er heel sterk op en word een beetje kortaf als je te gehaast bent en haar geen denk-tijd geeft

En Carla, je had aan mij moeten vragen of ik Evenaar was , ik zat samen met Anne (vriendin) in langs het hek op een stoeltje te kijken.... Wij hadden namelijk geen pony....
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Bedankt voor jullie verslagen! Ik had zaterdag willen gaan, maar was helaas verhinderd.
    Maar nu weet ik dan toch een beetje hoe het was, kennelijk heb ik dus niet zoveel gemist...
    Er zou toch ook iemand van dit forum meedoen? Was dat niet Shetfan????? Ik ben wel benieuwd naar haar ervaringen....
    Hihi, was t maar waar
    Maar, als ik in de zomervakantie nou eens ga werken heb ik misschien genoeg geld om een cursus te doen want het k]/images/smilies/oke_dan!.jpg[/img]

Bladwijzers

Forum Rechten