Maaike en ik waren er de zaterdag, in Breda, jammer dat we verder geen andere forumleden gezien hebben, behalve Evenaar.
Het begon met ruim een uur theorie, over wat iedereen wilde bereiken tijdens de cursus. Voor de meesten stond 'trailerloading' op het verlanglijstje.
Vervolgens werden de 3 pijlers van Steve's methode behandeld: Trust(?), Yield & Accurate patterns. Eerst werk je natuurlijk aan het vertrouwen, daarna ga je werken aan Respect, dat dus te maken heeft met dat je paard altijd wijkt en als laatste kun je daarmee 'accurate patterns' rijden, patronen dus zoals cirkels, reining patterns, dressuur proef etc.
Wel interessant vond ik het stuk over comfort: ieder paard heeft cirkel van een bepaalde omgeving/activiteiten/mensen waarvan hij zegt "dit is veilig". Daarbuiten bevind zich een randje "not so sure" en daarbuiten is het dus "NIET veilig!"
Sommige oefeningen, zoals bijvoorbeeld trailerladen, bevinden zich buiten de 2 cirkels, dus in het gebied NIET veilig!. Je paard iets leren lukt niet wanneer hij zich niet veilig voelt, je zult moeten oefenen in het gebiedje 'not so sure' waardoor je paard zich daar WEL veilig gaat voelen en hierdoor de VEILIGE cirkel groter wordt.
zal eens kijken of ik er een plaatje van kan maken...
De les zelf vond ik een beetje tegenvallen.
Steve had naar mijn idee vooraf nog onvoldoende uitgelegd waar je precies op moet letten, wat het doel is van de oefeningen e.d.
Het paardje waar hij veel mee voordeed, was wel een superleuk paard! Dat was een grote zwarte waarmee wedstrijden gereden waren in de Eventing, maar die nu nogal onhandelbaar en onrijdbaar was (m.n. in galop) Die vrouw was zo verbaasd dat het paard zo veranderde na een paar oefeningen.
Wij zagen vooral een paard dat heel lief, zachtaardig en leergierig was en die nu heel blij was dat er EINDELIJK een mens gewoon in zijn taal probeerde te praten.
In de ochtend zijn een soort friendlygame en een soort porcupinegame behandeld. Wat ik ernstig miste was wanneer je een release geeft en hoe je de druk opvoert. Ook was de groep naar mijn idee veel te groot voor beginners: 9 mensen waarvan sommigen nog nooit aan NH gedaan hadden. Sommigen hadden een gewoon stalhalster en een longeerzweep, waardoor de oefeningen wel wat moeilijker gingen.
Maar toch zag je na een paar uur bij bepaalde mensen al een best leuk resultaat (vooral die zwarte en het kleine welshje CUTE!!!!)
We zijn maar tot aan de middagpauze gebleven, omdat het niet echt vernieuwend was en eigenlijk ook wel heel warm was... Maar het was leuk om Steve ff gezien te hebben. Ohja, ik had ook een leuke CD gekocht met "NH voor kinderen". Wel in het Engels (nog wel)
Bladwijzers