Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 20 van de 20

Topic: elke keer weer fase 4 moeten geven..

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Re:elke keer weer fase 4 moeten geven..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lilian
    ja het probleem is dat ik het ook zie als hij met andere paarden in de wei staat dan blijft hij ook gewoon als een lomp beestje staan.. tot hij echt een trap krijgt..en dat zie ik elke keer weer.. nou viel me dus op dat de paarden vaak naar zijn oorbijten en dat hij dan wel reageerd.. dit doe ik dus nu zeg maar ook in fases dat werk prima op de voorhand bij fase 1 vliegt hij bijwijzen van zowat weg.. maar hoe doe je dat dan met zijn achterkant?k doe de fase 1 inderdaad altijd langsaam om hem inderdaad de tijd te geven om even na te denken..en de voplgende fases dan snel op een volgend achter elkaar..maar moet toch eerst altijd een stuk of 2 3 keer tot fase 4 gaan.. en daarna doet hij het wel met alleen maar fase 1.. een vriendin van mij zegt dat hij gewoon elke keer weer een beetje de ''strijd'' met mij aan gaat..omdathij best een dominant paard is.. zou dit ook zo kunnen zijn?
    Bij een paard dat in de kudde vrij dominant is, kan het inderdaad zo zijn dat je in het begin stevig in je schoenen moet staan om hem te bewijzen dat jij echt de leider bent over jullie 'kudde van twee'. Pas als de verhouding echt duidelijk is, zal het makkelijker gaan en heb je minder druk nodig.

Ook kan het zo zijn, dat jij met het ophalen van je paard uit de wei al signalen aan hem geeft van rang-lagere (ongemerkt een stapje opzij doen als hij aan komt lopen bijvoorbeeld). Als je vervolgens in de bak begint met grondwerk en je wil je paard voor JOU laten wijken, denkt hij "ja, wacht eens even, net was ik 5 minuten de baas en heb ik je 10x kunnen verplaatsen en nu wil je dat IK opzij ga voor JOU?" Dan krijg je zo'n typische strijd over de verhouding waarin je naar hogere fases moet gaan.

Ik denk dat ik een keer iemand ga zoeken die me een les kan geven(iemand tips? paardje staat in ouderkerk aan de amstel in noord holland) mischien licht het inderdaad aan mijn houding of ben ik te onduidelijk..
    Woensdag 23 juni ben ik in de buurt, dan zou ik wel langs kunnen komen voor een lesje.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Fijn topic, leerzaam.

Ik ben bij Pandoer soms ook opzoek naar zijn fase vier met name met de porcupine. Creatief zijn ipv harder pakt waarschijnlijk beter uit.

Fijn

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wendela
    En wat doe jij dan precies als je 'als een bliksemschicht naar fase 4' gaat? Sla je dan de andere fases over? Zou je misschien kunnen beschrijven wat jij precies doet bij het wegdrijven van de achterhand als een bliksemschicht?
    Als ik in de bak of in het bos bezig ben met grondwerk, dan reageert Atli eigenlijk altijd wel op een hele lichte fase. Maar als hij op het erf loopt (ik neem hem altijd los mee van en naar de wei) dan is er onderweg nog wel eens iets dat hij interessanter vindt dan mij, of soms blijft hij ook gewoon stil staan zonder verder iets te doen. Dan vraag ik hem te komen (stem), hij komt niet, ik kijk de achterhand weg (verplaatsen van de achterhand haalt de voorhand vaak van het slot met als resultaat: paard komt alsnog) en dat kijken blijf ik dan vrij lang en heel intens doen. Als hij daar niet op reageert, ren ik keihard op zijn kont af en als hij nog niet had gereageerd, knijp ik hem in de zijkant van zijn achterhand. Of ik blijf op afstand staan en gooi een steentje tegen zijn kont aan. Ik sla fase 2 en 3 dan niet echt over, want ik moet tenslotte naar hem toe rennen, of me bukken en een zwaai-beweging maken om dat steentje te gooien. Meestal reageert hij dan ook al als ik de aanzet maak om te gaan rennen of bukken.

Overigens is dat ook iets wat paarden onderling doen: als de ranglagere niet reageert op een verzoek om in beweging te komen van de ranghogere, dan kan de lagere ook een beet in zijn kont verwachten. Atli bleek dit ook heel goed te begrijpen!

En nog even los van het dominantie en uittesten verhaal, wat allemaal waar is wat hierboven is geschreven (Callippo): er zijn ook gewoon paarden zoals Atli (en ik denk ook Ab) die gewoon niet zo onder de indruk zijn van fysieke druk of irritatie. Zo is Menglöd enorm gevoelig voor druk; ze is bv. ook heel snel geïrriteerd door insecten. Atli is nergens van odner de indruk en hij trekt zich van insecten ook niet veel aan. Hij is veel makkelijker in staat om fysiek ongemak uit te zitten en te negeren. Hij is echter wel heel gevoelig voor een duidelijk focus en intentie, en het sturen van mijn energie. Als ik hem dan langer de tijd geef om daar over na te denken (en ik af en toe voor bliksem speel), is hij vrij makkelijk heel licht te krijgen.

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Heel erg bedankt Marja! Super duidelijke uitleg! Dat ga ik ook proberen bij Ab. Hij reageert wel een beetje hetzelfde zoals jij het omschrijft inderdaad Ook de aanvullingen van de anderen vind ik heel interessant. Begrijp het veel beter nu

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Heel interessant dit!
    Tot nu toe moet ik ook nog steeds tot een fase 4 maar Easy is volgens mij ook lbi!
    Dankjulliewel!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten