Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: insprayen

insprayen

Lady heeft een beetje een hekel aan insprayen. Als het om haar manen, staart of hoeven gaat maakt het niks uit maar als het om muggen spray gaat vind ze het beduidend minder. De linker kant gaat goed maar bij de rechterkant blijft ze maar wegdraaien. Hoe kan ik haar dit nou het beste leren? Ik dacht zelf aan door sprayen en het moment dat ze stilstaat stoppen. Maar weet niet of dit de juiste manier is.
    www.niettevermijden.com

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Re:insprayen

Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd.
    Vooral omdat het nadeel van sprayen is dat je elke keer moet pompen en dan sprayt, het is geen continue vloed.
    Dat levert hier het grootste probleem op.
    Ik kan overigens niets sprayen ook staart, manen etc niet.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
    Ik dacht zelf aan door sprayen en het moment dat ze stilstaat stoppen. Maar weet niet of dit de juiste manier is.
    Zo heb ik het wel gedaan, dat werkte prima! In het begin sprayde ik gewoon met water, ik moest soms nogal lang doorgaan voordat ze echt relaxed stil konden staan. Toen dat echt goed ging, ging ik over op de echte vliegenspray
    Surrender to fun!

Moet je eerlijk zeggen dat ik het helemaal anders heb aangepakt: heb de spray eerst op een spons gesprayed waar hij bijstond en dan opgebracht. Steeds iets dichterbij en dan vervolgens sprayen (achter de spons) terwijl ik met de spons wreef. Hmmm laat zich moeilijk uitleggen geloof ik... Uiteindelijk ging dit goed.

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
    Lady heeft een beetje een hekel aan insprayen. Als het om haar manen, staart of hoeven gaat maakt het niks uit maar als het om muggen spray gaat vind ze het beduidend minder. De linker kant gaat goed maar bij de rechterkant blijft ze maar wegdraaien. Hoe kan ik haar dit nou het beste leren? Ik dacht zelf aan door sprayen en het moment dat ze stilstaat stoppen. Maar weet niet of dit de juiste manier is.
    Wat jij hier noemt is desensibilisatie en dat wordt vaak gebruikt Volgens mij leren ze het op die manier wel snel. (ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de theorie is wel heel bekend uit de psychologie ). Je moet dit natuurlijk wel een paar keer herhalen, zodat het paard het patroon doorkrijgt. Dan leert hij dat die spray hem niet opeet

Nadeel is inderdaad dat je steeds moet pompen en het daardoor niet een constante stroom is, zoals Dyonne al noemt... Wellicht dat het daardoor minder goed werkt dan in theorie zou moeten.. Je hebt ook nog een andere methode. Daarbij ga je het vervelende koppelen aan iets leuks (vorm van conditionering). Je moet wel iets hebben dat je paard heel erg leuk vindt, bijvoorbeeld snoepjes. Dan spray je heeeel kort en geeft meteen een snoepje. Weer sprayen, koekje, spray, koekje, spray, koekje. En dat dan 100 keer achter elkaar. Als je paard wegloopt dan stop je, dan krijgt hij ook geen koekjes meer. Hij kan dus koekjes 'verdienen' Het idee is dat ze een object (in dit geval de spray) gaan associëren met iets leuks. Denk aan de honden van Pavlov met hun belletje.

Ik hoop dat je iets kan vinden dat bij jullie past! Lijkt me heel vervelend als je steeds aan de rechterkant van je paard allemaal vliegen hebt Succes!

Approach en retreat. Begin op een punt waar ze het nog wel goed aankan, dan steeds een stukje opschuiven naar het moeilijkere punt. Dan weer een stukje terug en zo steeds iets verder opschuiven. Net zo lang tot ze relaxt is. Goeie tip van Floor om met water te oefenen, anders zou je jezelf en je paard nog bedwelmen met vliegenspray...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Salvadore was ook altijd erg bang voor sprayen. Ik heb dit opgelost door de spray op zijn manen te richten en dan het ' pssst pssst' geluid te maken met mijn mond. Dus nog niet sprayen!
    In een later stadium bleef ik dit geluid maken en sprayde ik af en toe een klein beetje. Idd in combinatie met approach and retreat, dus stoppen als hij rustig stil bleef staan.

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    39

ik zie het levendig voor me Yvonne.
    A lot of people talk to horses, not many listen

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Yvonne, ik doe dat idd ook, maar helaas werkt het hier niet. Want als ik dan echt spuit gaat ze de lucht in en kom ik niet meer in de buurt.
    Maar zoals bij Odet waar je een heel deel wel kunt spuiten zou ik wel voor approach and retreat gaan, evt met duidelijke beloning nog.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Maroush was ook panisch voor sprayen, maar is helemaal opgelost door wat hierboven ook al genoemd staat. Ik heb het zo gedaan: eerst friendly met de fles zelf, dan geluidjes erbij maken, daarna in de omgeving sprayen, dan approach & retreat op het paard zelf en steeds stoppen met sprayen als ze ontspant. Bij Maroush is het sprayen nu geen enkel probleem meer (staat gewoon relaxed los), alleen d'r hoofd doe ik wel altijd met een sponsje.
    Succes met Lady, moet met wat geduld vast wel goedkomen

Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maroush
    Maroush was ook panisch voor sprayen, maar is helemaal opgelost door wat hierboven ook al genoemd staat. Ik heb het zo gedaan: eerst friendly met de fles zelf, dan geluidjes erbij maken, daarna in de omgeving sprayen, dan approach & retreat op het paard zelf en steeds stoppen met sprayen als ze ontspant. Bij Maroush is het sprayen nu geen enkel probleem meer (staat gewoon relaxed los), alleen d'r hoofd doe ik wel altijd met een sponsje.
    Succes met Lady, moet met wat geduld vast wel goedkomen
    Fem same story... De eerste keer van het seizoen moet het altijd even weer met een beetje Savvy.. "Komt dat ding weer aan" zie je dr dan denken

Stop thinking, start feeling

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik gebruik ook eerst een plantenspuit met water, als ze het erg eng vinden dan kun je de leadrope pakken en je gaat lopen en ondertussen sprayen, ze lopen er dan op afstand achteraan.
    Dan kun je op een grote afstand blijven staan en dan sprayen maar bv nog niet hun richting op, zo kun je het heel langzaam opbouwen. Wat ik wel doe vaak , is sprayen en ik stop niet eerder dan dat ze stilstaat, en dan geef ik daarna een worteltje.

Ze vindt het nog steeds niet prettig maar tolereert het.
    Ik vraag mij nu eigenlijk af of die voedselbeloning dan een goed idee is, mischien blijft ze dan staan terwijl ze eigenlijk nog bang is, gewoon maar even een idee, Whoopie wil altijd graag extra haar best doen als ze iets lekkers krijgt.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Zat net de behavior serie aan het kijken en daar zegt Linda hier iets over. Zij geeft aan dat je bijv kan oefenen met een water en wanneer je paard weg loopt mee lopen en blijven spuiten tot hij besluit dat dit niet werkt en stil gaat staan. Op deze manier leer je hem wennen aan de spuit met de mogelijkheid om afstand te nemen. Bij stil staan zou je hem kunnen belonen. Of miss wel friendly met de spuitfles ??

Stop thinking, start feeling

Sioux en Kalife waren hier in het begin ook niet zo zot van.
    Ben eerlijk gezegd hiermee nooit voorzichtig geweest, de manen waren het gevoeligst dus heb ik lang eerst gewoon de staart gedaan en wat op hun kont.
    Daarna direct naar hun manen en gespoten, in het begin waren ze angstig maar telkens als ik stopte gaf ik hen een snoepje.
    Iets negatiefs combineren met iets positief denk ik dan.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis
    Moet je eerlijk zeggen dat ik het helemaal anders heb aangepakt: heb de spray eerst op een spons gesprayed waar hij bijstond en dan opgebracht. Steeds iets dichterbij en dan vervolgens sprayen (achter de spons) terwijl ik met de spons wreef. Hmmm laat zich moeilijk uitleggen geloof ik... Uiteindelijk ging dit goed.
    Dat is inderdaad een goede! Die ga ik proberen.
    Bij Largo werkt het niet om door te gaan tot hij ontspant. Hij vind het daar gewoon te eng voor.
    ? L a r g o ~ Simply the best!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten