Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Omstellen naar nieuwe weides

Omstellen naar nieuwe weides

Zoals ik al in mijn dagboek geschreven heb hebben we een paardenparadijs gevonden voor onze knollies.

Nu hebben we Lady en Susse (paard van vriendin) al verhuisd naar de nieuwe afgezette weide. Opzich gaat dit helemaal goed zonder problemen. We hebben ze de eerste 2 dagen goed geobserveerd (lees... uren bij ze gezeten) en we hebben niks gezien van buikpijn ofzo. Lady is alleen een paar uur aan de diarree geweest maar die begon 1 minuut op de nieuwe weide dus dat was van de opwinding. Na een paar uur was dat ook weer over.

Nu heb ik Odet nog niet meegenomen. Het gras op de nieuwe weides staat 2 kontjes hoog. Het gras op de wei waar ze nu staat in echt gemillimeterd. Odet heeft bij de vorige eigenaar altijd voor op ijzers gestaan en die zijn er bij mij af gegaan. Ze is ooit hoefbevangen geweest zo'n 8 jaar geleden. Daarna nooit geen last meer gehad. Odet heeft wel snel de neiging om voor iets gevoelig te lopen maar dt is eigenlijk alleen als er steentjes in de ondergrond zitten. Ik de rijbak of de wei heb ik haar dat nog nooit zien doen.

De nieuwe weide is ong 1 km van de oude af en is goed te wandelen. Hoe kan ik deze overgang het beste laten verlopen. Overigens is het voor mij ook geen probleem om Odet nog 4 maanden te laten staan waar ze staat als dat beter is ook al kost dat veel geld extra.

Misschien hebben jullie nog meer tips over dingen waar ik op moet letten bij een nieuwe weide.

Ik hoor het graag van jullie ook als er nog meer vragen zijn.
    www.niettevermijden.com

Re:Omstellen naar nieuwe weides

is het niet mogelijk een stuk te maaien en dane ven wachten en dan odet daarheen halen ?

1 weide wordt volgende week gemaaid en gehooid alleen nu las is dat gemaaide weides eigenlijk nog meer fructaan bevatten als ongemaaide weides.
    www.niettevermijden.com

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
    1 weide wordt volgende week gemaaid en gehooid alleen nu las is dat gemaaide weides eigenlijk nog meer fructaan bevatten als ongemaaide weides.
    Ja dat klopt Als je paardje gevoelig is voor hoefbevangenheid dan los je hier dus niets mee op. In principe bevat heel lang gras juist vaak weinig fructaan (dat is dan namelijk al gebruikt in de groei van het gras). Is de nieuwe weiden van jullie zelf? Ik bedoel, mag je er mee doen wat je zelf wil? En hebben alle paarden ongeveer evenveel eten nodig? Want een fjord heeft natuurlijk maar weinig nodig, maar een ander wordt dan misschien te mager Wat volgens mij het meest ideaal zou zijn is als je strookbegrazing zou kunnen doen. Weet je wat dat is? Dan zet je eerst een klein stukje af (met prikpaaltjes en lint/schrikdraad). Begin bijvoorbeeld in de hoek van de wei en zet een vierkant af dat groot genoeg is voor jullie paarden, maar niet te groot, zodat ze niet te veel kunnen eten. Als ze dat stukje dan opgegeten hebben, dan ga je elke ochtend de prikpaaltjes een stukje verplaatsen (bijvoorbeeld een meter verplaatsen). Zo wordt de 'wei' elke dag een stukje groter. Ze kunnen dan elke dag een paar uur van het nieuwe gras eten en daarna is het gewoon op. Zo zorg je dat jouw eigen paard niet te veel binnen krijgt en niet bevangen kan raken. Eventueel kan je ze 's avonds stengelig hooi bijvoeren. Dat is goed voor de darmen en dan hebben ze 's nachts ook wat te doen

Succes!

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

zet een stripje weide af voor haar misschien zodat ze dat rustig kan kort eten, maar zich niet kan blijven volproppen a volonté.
    Hinnik!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik neig ook naar strookbegrazing voor zo'n paardje als Odet.
    Dat werkt hier super om de pony's op gewicht te houden. En dan het liefst idd dat lange stengelige gras.
    Alleen mijn jonge pony loopt volop in het gras. Straks gaat hij wel bij de anderen. Maar eventueel doe ik hem dan nog geregeld wat uren in het goede gras zodat hij kan groeien.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Als het gras in bloei staat, kan Odet er zo in en hoef je je niet al teveel zorgen over hoefbevangenheid te maken. Wat hierboven al is aangegeven, kort gras is veel linker als bloeiend gras. Neigt Odet snel naar dik worden is strookbegrazing of liever een graasmasker (dan kan ze alleen bij de iets langere sprieten komen) een optie. En voor ex-hoefbevangen patiënten is een zandpaddock redelijk noodzakelijk is mijn ervaring. Zodra je half denkt dat het niet goed gaat, kun je ze dan direct op zand zetten met wat oud hooi. Ook is het makkelijk om snel dikwordende paarden te rantsoeneren .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Bladwijzers

Forum Rechten