Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Hoofd/hals (te) laag?

pasterza
    Guest

Hoofd/hals (te) laag?

Als ik Waldjo rijd dat houdt ie zn hoofd soms nogal laag. Normaal als hij ontspannen loopt houdt ie zn hoofd en hals laag in een natuurlijke houding met zn oren nog net als hoogste punt. Maar het gebeurd ook vaak dat ie zeg maar gaat stofzuigen, raakt de grond nog net niet aan, ongeacht hoe hoog of laag het tempo ligt. Is dit normaal of betekend het iets?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Hoofd/hals (te) laag?

Goh, nou je het zegt. Atli deed dit in het begin (toen ik begon met Parelli) heel erg. Maar nu ik er over nadenk, doet hij het tegenwoordig veeeeeel minder; hij loopt nog wel laag en ontspannen maar meer in een natuurlijke lage houding. Dat stofzuigen is vrijwel over, behalve dan als we door (lang) gras rijden, dan kan hij het niet laten om te proberen te eten...
    Maar wat het nou betekent????????

pasterza
    Guest

Hij deed het al ook toen ik nog niet was begonnen met parelli, reed nog western. Misschien dat hij zo zelf z'n spieren oprekt ofzo? Of zou het meer psygisch of iets in die geest zijn? Hij loopt dan wel heel ontspannen en laat zn rug lekker los.

Mwa...zo kan ie wel punten scoren met halsstrekken in de dressuur

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik denk toch eerder dat het psychisch is, want als Atli de behoefte zou hebben om zijn spieren zo te strekken, dan lijkt het me dat hij dat nog steeds wel zou doen nu. Maar hoe het dan precies zit... is om over na te denken.
    Voorheen reed ik "normaal" met Atli, dus met aangenomen teugel en dan kon hij niet stofzuigeren. Met westernrijden heb je natuurlijl al en losse teugel. Hmmmmmm..... Nou ik zie het in elk geval niet als iets negatiefs, want je paard is in elk geval lekker ontspannen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2005

Gaat het paard ook smakken, likken of kauwen? Houd het paard zijn oor op je gericht?
    Dan zou het wel eens een teken van overgave kunnen zijn. Maar waarom?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Misschien dat hij met het hoofd HEEL laag zich ook wat aan jouw leiderschap onttrekt. Zo van: jij kan eigenlijk geen invloed meer uitoefenen op mijn hoofd als ik mn hoofd zo laag heb. Zo voelt het voor mij tenminste wel als ik op zo'n paard rij.

Maar ik zou maar wat blij zijn als Shaf wat vaker tijdens het rijden zijn hoofd laag deed
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

@ Eveline: Ik heb of had niet het gevoel dat Atli zich aan mijn leiderschap onttrok als hij zo laag loopt hoor. Hij was dan nog steeds goed stuurbaar/rembaar...
    @ Malenka: nee hij gaat niet smakken, likken of kauwen en zijn oor houdt hij dan ook niet echt vaker op mij gericht dan wanneer hij hoog loopt. Ik denk dan ook niet dat het een teken van overgave is.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Borus doet het af en toe. Ik zoek hier niets achter. Heb alleen het idee dat hij de grond dan intressant is. Als ik dan halt hou en ik blijf even relax staan, dan gaat hij over de grond schrapen en zand eten ( )
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Amon doet het ook vaker nu, maar hij doet het ook als hij los loopt. Hij zuigt de hele bak aan hihi. Ik weet niet wat het is, ik zocht het meer in ontspanning. Maar hoop wel dat het bij af en toe blijft, want de hele tijd zo moeten rijden is ook niet zaligmakend.
    www.crystal-carving.com

Mijn verzorgpony deed dit ook toen ik bij haar begon met het halster. Zij dit deed alleen maar om druk te zoeken. Wanneer ik namelijk mijn hand iets hoger deed (dus iets meer druk op het touw kwam) dan deed ze het niet. Deze pony deed het inderdaad ook gewoon in een flinke galop of een rustig sukkel stapje.
    Na wat oefenen werd het bij deze pony iets minder, maar ik heb niet de tijd gehad om dit goed door te zetten (pony werd verkocht). Bij haar was het gewoon onwennig denk ik. Zij was altijd gereden met flink veel druk op het bit. Als er dan iemand opstapt die het bit 'vergeet' en ook nog eens de teugels helemaal door laat hangen, is dat natuurlijk vreemd. Ze bleef ook gewoon stuurbaar e.d. wanneer ze naar beneden ging met haar hoofd.

Ik heb wat foto's gevonden van hoe dat er bij mij uitzag:
    foto1 <-- hier duikt ze dus naar beneden. Zoals je ziet ging ze zo ver tot er wat druk op het halster kwam te staan, dan kwam ze weer omhoog.
    foto2 <-- gewone hoogte, maar wel het touwtje een stukje strakker.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Nacino doet dit ook in draf en galop, hij is dan naar mijn idee lekker ontspannen en het zit heerlijk. Hij onttrekt zich verder nergens aan hoor

Mijn pony deed dat vroeger ook in galop, en dan flapperden zijn oren op de maat van de galop mee: pure ontspanning in mijn beleving.
    Wel jammer dat hij toen vergat zijn voeten op te tillen en over de kop sloeg hahaha.

May the horse be with you!

pasterza
    Guest

Ben helaas tijdelijk genoodzaakt om met bit te rijden (wel met een enorme losse teugel) en gister was Waldjo weer lekker aan het stofzuigen. Een dressuurruiter die stond te kijken vond dat als Waldjo stofzuigt hij wel heel mooi op z'n achterhand liep, achterbenen goed onderbracht en mooi door z'n rug kwam, hij deinsde. Af en toe kwam Waldjo iets meer omhoog met z'n hoofd/hals op een meer natuurlijke houding, dan gebruikte hij z'n achterhand stukken minder, maakte hij z'n passen niet af en was ietsie gespannen.
    Hij had nooit verwacht dat ie zo kon lopen, toen ik hem net had zei hij (en anderen) dat dat nooit iets zou worden vanwege de zware hoefbevangenheid en dat er maar ijzers onder moesten anders zou ie nooit fatsoenlijk (zonder pijn) kunnen lopen. Nou, dacht het niet. Mede door NB is dit paardje zo opgeknapt wat de meeste (hier in de buurt) niet verwachtten

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

Wat leuk dat je dan ontdekt hebt dat je paard beter loopt met de hals laag dan gewoon, maar wel bizar. Hoewel, als je paard ontspannen is, is het inderdaad wel logischer dat hij beter gaat ondertreden, meer op zijn lichaam gaat letten. Maar toch raar .

Waarom moet je trouwens weer op bit rijden?

pasterza
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    Waarom moet je trouwens weer op bit rijden?
    Omdat m'n touwhalster stuk is... Maar ik heb al een nieuwe besteld

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten