Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Stiekem stappen op de cirkel

Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Leeftijd
    41

Stiekem stappen op de cirkel

Wie kan me helpen geduldig te blijven?

Mijn paard is een lb-introvert. Oftewel: niet al te voorwaarts. Wanneer we de circling game oefenen luistert hij geweldig. Hij vindt tactische vragen prachtig. Dus change-of-direction, achtjes, één voet over een balk. Dat soort dingen. In stap. Maar cirkels in draf, en dan helemaal wanneer ik een change of direction of achtje vraag, zijn erg moeilijk. Hij gaat braaf in draf op mijn verzoek, draaft zo langzaam mogelijk, en valt continue terug in stap.

Ik doe mijn uiterste best om mijn focus neutraal te houden op het moment dat hij draaft. Hij snapt heel goed dat het niet de bedoeling is dat hij op eigen initiatief terug gaat in stap, maar met een eigenwijze uitdagende blik in mijn richting doet hij het toch :P Zodra ik naar hem kijk draaft hij 'enthousiast' weer aan, hoewel hij het soms ook op een fase 4 laat aankomen.

Hoe krijg ik hem zo ver door te blijven draven? En misschien belangrijker: hoe blijf ik zelf rustig en geduldig? Want dat is toch wel erg moeilijk wanneer je paard je zo uittest...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Stiekem stappen op de cirkel

Want dat is toch wel erg moeilijk wanneer je paard je zo uittest...
    Daar zeg je zoiets, zeer herkenbaar, maar idd erg belangrijk dat je er om kunt gaan lachen en dat je niet boos wordt.
    Ik heb ook zo,n paard.

Wat voor mij heeft geholpen:
    -als ze langzaam loopt dan vraag je haar steeds langzamer te lopen, vaak vinden ze dat zwaar irritant en gaan vanzelf met meer impuls lopen
    -heb je draf gevraagd en ze valt terug dan vraag je iedere keer als je paard dat doet dat ze van hand verandert en dat dan met veel energie, dit kost nml veel meer energie dan rustig draven.
    -Als ze terugvalt kun je ook zeggen ,ok je kunt dus nog veel, maar dan ook veel harder en je laat haar bv flink galopperen.

Verder is het voor je paard ook fijn om er rekening mee te houden dat ze dit gewoon saai vinden,vraag het dus niet teveel maar zorg voor veel afwisseling, dus veel overgangen , houdt haar lekker wakker.

(zij moet hij zijn, sorry)
    Succes!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Whoopie heeft het meeste al gezegd.
    ik kan alleen maar zeggen dat bij mij het probleem wat op te lossen was door mijn eigen houding wat aan te passen.
    Vermits in mijn houding twijfel af te lezen was (en vermits LBtjes goed kunnen lezen en schrijven ).
    Wat bij goed hielp was life up. Jezelf een vastberaden houding geven: groot maken, schouders op en recht, rechte rug,....Wel ontspannen blijven (ogen rustig, geen lichaamsspanning) maar toch het gevoel geven dat je waakt. Hoe ontspannen blijven? Focus jezelf op je eigen ademhaling, adem rustig in en uit of neurie gewoon een rustig liedje in jezelf.
    Probeer je paard zo te lezen dat je haar overgang al ziet aankomen en kan reageren. Doorloop dan de stapjes. Life up met een duidelijke doordringende blik, je veschillende fases die snel op elkaar volgen.
    In het begin kan je zelfs tijdens de circling game effe mee rond je as draaien en je blik rustig op zijn midden houden.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Op de laatste SC dvd demonstreerd Linda met Remmer de circling! Is er niet iemand bij je in de buurt waar de de dvd van kan lenen? Als niet mag je die van mij wel lenen (wil em wel graag terug). Pb maar, dan stuur ik em op.

Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Leeftijd
    41

Alvast bedankt voor deze nuttige tips! Vandaag (voor ik dit las) al heel consequent geoefend. Ik voelde me erg rustig en vastberaden, en eigenlijk ging het best aardig (linksom, rechtsom was veel moeilijker, maar ik ben gewoon doorgegaan tot hij 3 rondjes -mijn voorpgestelde doel- haalde. Toen direct gestopt en beloond).

Nienke, waar staat SC voor?

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Wilrieke, savvyclub.
    Ik heb overigens die DVD ook liggen, maar wil hem zelf eerst kijken, eigenlijk.
    Of je moet hem heel kort willen lenen. Ik ben vaak toch wel druk, en hoewel die al even op de planning staat komt er niet van.
    Denk dat idd consequent zijn, en gelijk belonen met rust het beste werken.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Bladwijzers

Forum Rechten