Wie kan me helpen geduldig te blijven?
Mijn paard is een lb-introvert. Oftewel: niet al te voorwaarts. Wanneer we de circling game oefenen luistert hij geweldig. Hij vindt tactische vragen prachtig. Dus change-of-direction, achtjes, één voet over een balk. Dat soort dingen. In stap. Maar cirkels in draf, en dan helemaal wanneer ik een change of direction of achtje vraag, zijn erg moeilijk. Hij gaat braaf in draf op mijn verzoek, draaft zo langzaam mogelijk, en valt continue terug in stap.
Ik doe mijn uiterste best om mijn focus neutraal te houden op het moment dat hij draaft. Hij snapt heel goed dat het niet de bedoeling is dat hij op eigen initiatief terug gaat in stap, maar met een eigenwijze uitdagende blik in mijn richting doet hij het toch :P Zodra ik naar hem kijk draaft hij 'enthousiast' weer aan, hoewel hij het soms ook op een fase 4 laat aankomen.
Hoe krijg ik hem zo ver door te blijven draven? En misschien belangrijker: hoe blijf ik zelf rustig en geduldig? Want dat is toch wel erg moeilijk wanneer je paard je zo uittest...
Bladwijzers