Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 31

Topic: Ervaring met deze graaskorf??

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re:Ervaring met deze graaskorf??

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Nee Monique het is echt ontwikkeld als graaskorf
    Haha het kan wel ontwikkeld zijn als graaskorf, maar dat wil nog niet zeggen dat dat een verantwoord ontwerp is. Ze vinden wel meer uit. Denk dat als ze dit ding 9 uur op heeft ze daarna als een dolle de schade in gaat halen. En dan ga je van niks naar álles.
    De greenguard had je al geprobeerd?

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Voordat je gaat knippen bedenk je even het volgende:

- De voedsel inname van Whoopie wil je beperken voor haar eigen gezondheid
    - Met deze graaskorf kan ze gewoon in de groep blijven staan
    - Met deze graaskorf krijgt ze minder binnen dan zonder graaskorf
    - Met deze graaskorf staat ze niet 24 uur per dag op het gras

Ok, de gaatjes zijn klein. Ok, ze kan er verdomd lastig mee eten. Maar volgens mij heb je niet zoveel alternatieven. Het is voor haar eigen bestwil. Wat pas echt zielig is, is willens en wetens je paard zichzelf bevangen laten eten. Want je weet dat je moet beperken, niet of onvoldoende handelen is erger dan wat je nu doet, in mijn ogen.

Ook op stal bij Waldo staan twee dikkere dames. Een gaat bijna dagelijks van het gras af, op een klein hoekje weiland waar slechts nog zuring groeit. Ze raakt de zuring niet aan. Deze merrie is zwaar, erg zwaar maar blijft redelijk op gewicht. De andere gaat regelmatig enkele dagen van het gras af, krijgt dan hooi bij. Na 24 uur heeft ze van twee plakken hooi nog niet de helft opgegeten. Punt van het verhaal: paarden rantsoeneren zichzelf ook. Beide dieren hebben de mogelijkheid om te eten, maar weigeren. Ze wachten liever tot ze weer op het gras mogen.

And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Denk dat als ze dit ding 9 uur op heeft ze daarna als een dolle de schade in gaat halen. En dan ga je van niks naar álles.
    De greenguard had je al geprobeerd?

Monique, alle schade inhalen lukt niet want ze krijgen strookbegrazing en tegen die tijd valt er weinig meer te eten en s.ochtends krijgt ze eerst hooi.

Maar het is ook mijn bedoeling hoor dat ze er wel iets mee kan eten.
    De greenguard is niets voor Whoopie, maar ik bestel nog weer een met een rubberen bodem maar dan dikker , kijken hoe lang die meegaat.

Ok, de gaatjes zijn klein. Ok, ze kan er verdomd lastig mee eten. Maar volgens mij heb je niet zoveel alternatieven. Het is voor haar eigen bestwil. Wat pas echt zielig is, is willens en wetens je paard zichzelf bevangen laten eten. Want je weet dat je moet beperken, niet of onvoldoende handelen is erger dan wat je nu doet, in mijn ogen.
    Saar daar ben ik het helemaal mee eens hoor, momenteel heeft ze de korf maar een paar dagen per week nog om de andere dagen staat ze zo,n 8 uur op stal met hooi en verder op de wei.
    Er zal wel een oplossing komen, hopelijk kan het masker dan dagelijks om.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Voor zover ik weet is zuring helemaal niet geschikt als voer voor paarden. Er zit oxaalzuur in en antrachnion. Oxaalzuur bindt na opname calcium, daardoor daalt het calciumgehalte in het bloed. Ridderzuring blijft ook in gedroogde vorm giftig. Gelukkig eten ze dat dus niet. Het smaakt bovendien zoals het heet: zuur. Waarom denk je dat een paard dat zou willen eten, Saar? Ben ik in de war?

Gerust zullen paarden zich rantsoeneren als ze wat de pot schaft niet lekker vinden. Maar wíl je dat? Ik voer dan liever een goeie graszaadhooi bij zodat het paard kan doen wat goed is voor de manier waarop hun metabolisme nu eenmaal werkt: eten. En ondertussen afvallen. Dan heb je een win-win situatie. Bij deze temperaturen zo'n dicht ding op hebben lijkt me ook niet prettig. Maar goed.

Ieder moet natuurlijk doen wat hij/zij denkt dat goed is. Er zijn vele wegen die leiden naar Rome. Ik heb voor Vash ervoor gekozen dat hij dus minder sociaal contact heeft. Maar wel kan eten. Omdat ik denk dat die keus voor hem minder schadelijk is. Daar denken andere mensen misschien ook wel van: zou ik nooooit doen. Het is al met altijd zaak om de dingen goed af te wegen en dan een keus te maken. Dus dat je niet denkt dat ik vind dat je dat niet doet hoor, Janneke, je bent op zoek naar de beste manier die voor jullie werkt . Dat wilde ik nog even zeggen . Vind het fijn om met elkaar erover te hebben waarom wie wat doet (maar kan dan soms vervelend overkomen solly)

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Monique ik ben alleen maar blij hoor dat je je mening geeft,we kunnen van elkaar leren, en ik weet dat je het niet vervelend bedoeld. Je weet zelf hoe is het is niet altijd leuke keuze,s te maken voor je paard.

Voor Whoopie is het sociale aspect erg belangrijk dat weet ik en daarnaast mag ze graag wat peuteren op het land, met een graaskorf moet dat wel lukken maar het heeft ook nadelen, ik heb ondertussen weer een andere graaskorf van imperial riding besteld. Ze krijgt ook grof hooi met weinig voedingswaarde in de ochtend.

Het blijft allemaal kiezen tussen 2 kwaden en iedereen maakt de keuze die voor zijn/haar paard het beste lijkt.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Ik weet dat zuring niet het meest ideale voer is. Toch eten ze altijd de bloemen er uit, ook de pony die het op haar `Alcatraz` weigert, eet in het weiland bij de groep gewoon zuring. Bijzonder gedrag waar ik me over verbaas.

Monique, je kiest voor beperking in de sociale omgang, maar met continuiteit in de spijsvertering. Dat werkt voor jullie en past bij jullie, prima dus. De twee pony's die ik aanhaal, haal ik niet voor niets aan. Beide kiezen ervoor om niet of minimaal te eten als ze "apart" staan van de groep. En apart tussen aanhalingstekens omdat ze een afgezet stukje hebben op een groter weiland. Niet bij elkaar, niet bij de groep. Ik heb me daar over verbaasd over hun weigering om te eten en er over nagedacht. Als ik denk aan Parelli's savety, comfort, play en food, dan kan ik het een beetje plaatsen. "Los" van de groep voelen beide dieren zich niet "prettig" genoeg om te eten, vermoed ik. Wat voor hun op gaat, hoeft niet op te gaan voor een ander paard. Maar bijzonder is het wel.

Beperking van voer blijft lastig, voor paard en eigenaar. Het is altijd een aantasting op ons gevoel. Ik vind het ook een rot gezicht, Wick met graasmasker. Ze ziet eruit als Hannibal Lector Maar als ik niets doe aan de beperking van inname, maar slechts medicatie verstrek, dan doe ik niet mijn best om haar gezond te houden. En dat voelt nog veel erger.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ja, dat is waar Saar, en als ze met een vrije snoet op Alactraz niet eten (geweldige woordkeus heb je geeft een duidelijk beeld!), dan is als Hannibal in de groep staan een veel vriendelijker alternatief. Absoluut. Keuzes maken die gevolgen hebben voor hun gezondheid is een behoorlijke verantwoordelijkheid hè, poeh. Maar toch voelt het wel fijn om er zo voor te zorgen, en dat je dan ziet dat ze idd gezond zijn/worden én blijven. Beetje schipperen is dat soms, maar we komen er zo allemaal een heeeeel best eind in de goeie richting denk ik!

Wonderlijk dat ze zo omgaan met de zuring. Apen ze elkaar daarin dan na? Is er een (dominante) smaakkannibaal die denkt: oh dat is lekkerrrrr en dat de rest dan denkt: zíj vindt het lekker dús is het lekker?

Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Wonderlijk dat ze zo omgaan met de zuring. Apen ze elkaar daarin dan na? Is er een (dominante) smaakkannibaal die denkt: oh dat is lekkerrrrr en dat de rest dan denkt: zíj vindt het lekker dús is het lekker?

Daar ben ik dan ook wel weer benieuwd naar...

Stop thinking, start feeling

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Mogelijk eten ze zuring omdat het in de fytotherapie gebruikt wordt, waarbij de werking vooral op hart- en bloedvaten zit. Maar... ook:
    Zuring is bloedzuiverend en werkt hierdoor positief op de huid. Ook urinezuurdrijvend. Bij o.a: insectenbeten, jeuk, roos, berg, psoriasis, eczeem, bloedarmoede en verbetert de blaasfunctie. Bij obstipatie en zwakke galwerking.
    Achteraf heeft Kate het ook wel gegeten een aantal jaren geleden, nu raakt ze het nauwelijks meer aan. Tja... nu heeft ze minder last van jeuk, huidschilfers en insectenbeten doordat we er achter zijn dat ze een allergie heeft en we die behandelen . Ik denk dus dat paarden zuring eten zoals ze bijvoorbeeld weegbree eten bij een wondje en paardenbloemen als ze vocht vasthouden. Een soort zelfmedicatie dus.
    Neemt niet weg dat een overmaat aan zuring giftig kan zijn, maar dat is met heel veel (on)kruiden zo.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Achteraf heeft Kate het ook wel gegeten een aantal jaren geleden, nu raakt ze het nauwelijks meer aan. Tja... nu heeft ze minder last van jeuk, huidschilfers en insectenbeten doordat we er achter zijn dat ze een allergie heeft en we die behandelen . Ik denk dus dat paarden zuring eten zoals ze bijvoorbeeld weegbree eten bij een wondje en paardenbloemen als ze vocht vasthouden. Een soort zelfmedicatie dus.
    Neemt niet weg dat een overmaat aan zuring giftig kan zijn, maar dat is met heel veel (on)kruiden zo.
    Dat is toch wel weer gaaf om te lezen zeg!

Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Vandaag eens goed rond gekeken, ook de andere groep eet zuring. Is wel lastig om opde foto te krijgen, maar zo ziet de zuring eruit.

Zie ook hun systeem nu. De zuring wordt gegeten met de strookbegrazing mee, dus alleen op de stukken waar ze nog niet geweest zijn. De zuring die groeit op de plekken die ze gebruiken om te mesten raken ze niet meer aan. Was wel weer leuk om eens even verder naar te kijken. Nou ga ik dit expiriment nog wel even verder uitvoeren, een kijken of ik de dikke pony "verse" zuring kan laten eten op het kleine landje. Dat zou wel een grap zijn.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Mmm, dat zou idd interessant zijn. Maar, je dikkerd zou dat dan niet doen ikv zelfmedicatie denk ik, toch?

Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Mmm, dat zou idd interessant zijn. Maar, je dikkerd zou dat dan niet doen ikv zelfmedicatie denk ik, toch?
    Zou wel kunnen natuurlijk, overgewicht kan een symptoom zijn van andere problemen dan alleen vraatzucht

Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Lees en leer.. Nog nooit zo over na gedacht i.k.v. zelfmedicatie!

Stop thinking, start feeling

Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Vandaag experiment zuring uitgevoerd, pony op Alcatraz met zuring gezet. Zuring van het stuk waar ze nog niet gestaan hebben geplukt en dat wordt grif gegeten. Toen heb ik zuring van het begraasde en niet begraasde land gemengd, maar ze weet (ruikt?) het verschil. Ze selecteert een aantal zurinkjes eruit, de rest laat ze liggen.

Wel eet ze gras wat ik weg heb geplukt bij de mestplekken. Bijzonder toch?

Bladwijzers

Forum Rechten