Pagina 11 van de 12 EersteEerste ... 9101112 LaatsteLaatste
Resultaten 151 tot 165 van de 166

Topic: wanneer red je een paard? (afspl tehuis ruin gezocht, sandro)

  1. #151
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re:wanneer redt je een paard? (afspl tehuis ruin gezocht, sandro)

    Dat het de verantwoordelijkheid is van de eigenaar daar ben ik 100% van overtuigd ik denk zelf dat je dit als feit kan bestempelen. Maar wat doe je als de eigenaar het zo niet ziet of zijn verantwoordelijkheid niet kan nemen omdat hij/zij overmand wordt door een gevoel?
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mieke
    Het dier redden (of het nu door herplaatsing is of zelfs door in te laten slapen) moet het doel zijn.
    Je kunt dus idd ook een dier reden door het laten in te slapen zoals ik al zei.

    Maar ik ben er nog steeds niet uit hoe je dan exact kan bepalen wanneer dat moment er is. Er zijn hier in het verleden ook al discussies over geweest. Voor mij komt het steeds uit op het feit dat als ik een dier al lang ken ik het aan de ogen zie. Maar ik ben hier ook niet 100% zeker van want dit is GEEN FEIT maar een GEVOEL.

    2 voorbeelden uit mijn eigen leven, in het kort verteld en zonder te veel na te denken over mijn woordgebruik.

    1/ Mijn eerste paardje kocht ik ongeveer 20 jaar geleden. Stond 1 week na aankoop al mank. Dierenarts, dierenkliniek, onderzoeken later bleek het paard chronisch hoefbevangen. Dit paard kon volgens de dierenkliniek nog een gelukkig leven lijden zolang ze maar rekening gehouden werd met haar beperkingen (niet berijden, aangepaste voeding,..) Koopverbrekend dus paard moet terug naar eigenaar en ik krijg mijn geld terug. Eigenaar wil dat paard laten inslapen want ze kon er niks meer mee doen. Voor haar dus afgeschreven. In overeenkomst met de eigenaar zocht ik toch nog een goede plek voor haar en ze is gelukkig pas gestorven op haar 30ste. Wie vergist zich hier?
    Ik wil nu geen discussie over dat IK toen mijn verantwoordelijkheid had moeten nemen en zelf voor dit dier blijven zorgen. Dat weet ik na 20 jaar al ook wel. Ik ga me ook niet verantwoorden waarom ik dat toen niet gedaan heb.

    2/ 2 jaar terug kwam ik ergens waar een pony stond die hoefbevangen was. Meisje had pony gered van het slachthuis. Was hoefbevangen, kon niet meer rechtstaan, futloze ogen, stond vol doorligwonden, hoeven waren niet om aan te zien…. In mijn ogen was er maar een oplossing. Dit paard moest ingeslapen worden, het leed en ik zag geen kans dat ze er ooit door zou komen en een paardvriendelijk bestaan kon lijden. Ik leed als ik er maar naar keek. Nu twee jaar later is ze een superpony en van haar ziekte is nog weinig of niks te merken. Ze heeft een plek in een kudde en staat daar goed haar vrouwtje, ze gaat zelfs terug mee het bos in op wandeling en geniet van haar leventje. Hier zou ik dus de foute beslissing genomen hebben en een dier het leven ontnomen hebben.

    Ik ben het volledig eens met Els dat dieren uit een ander land naar hier halen geen structurele oplossing is en dat je daardoor de situatie in het thuisland van de dieren misschien alleen maar erger maakt. Je geeft het andere land het gevoel dat ze gewoon verder kunnen doen en dat wij de sukkelaars hier toch een plekje geven.

    Misschien terug een beetje oftopic:
    Discuteren is voor mij van gedachten wisselen en niet elkaar proberen te overtuigen van wie fout of juist is. Daarom misschien vaak het gevoel van partijen (zij die voor iets zijn, zij die tegen iets zijn) en elkaar van hun gelijk willen overtuigen. Ik voel me tijdens zo’n discussies ook vaak echt dom (niet het juiste woordgebruik vinden, mijn mening of visie verwoorden). Feiten, mening of gevoel de grens is soms vaag.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  2. #152

    Re:wanneer redt je een paard? (afspl tehuis ruin gezocht, sandro)

    Even los van al het jullie/wij/mening/feit geklets;

    Denken jullie dat een paard überhaupt 'gered' wíl worden?

    Zoals ik het zie, leeft een paard in het NU. En als dat nu geen fijn leven is, dan is dat zo. Bedoel maar, een paard accepteert zijn situatie tóch wel. Of dat nou in de trailer op weg naar een 'nieuw fijn' huis is, of op weg naar de slager.

    Daarbij vraag ik me sowieso af waar dat gedoe over de Grote Gemene Slager vandaan komt, wat mij betreft is een dood bij de slager een prima 'oplossing' voor een dier waar geen toekomst aan te breien is. Een paard kijkt niet vooruit, die bedenkt niet dat een jaar ongemak/pijn zorgt voor nog 5 jaar fijn leven. Waar zit de redding als een paard nog een jaar lang geen fijn leven heeft, en dat paard niet bedenken kan dat na alle dierenarts-bezoeken, gesleep van hot naar her etc alles misschien ooit beter word?

    Imo wil een paard NU een fijn leven, en als dat niet NU geregeld worden kan, dan kan je dat leven beter NU loslaten.

  3. #153
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:wanneer redt je een paard? (afspl tehuis ruin gezocht, sandro)

    Ik snap wat je bedoelt hoor, maar stel jouw paard heeft een blessure die 6 maanden gaat duren, maar je weet dat het daarna weer goedkomt.
    Ga je hem dan naar de slager brengen omdat je hem niet weer á la minute een goed leven kunt geven? (zonder pijn in dat geval)
    A lot of people talk to horses, not many listen

  4. #154
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re:wanneer redt je een paard? (afspl tehuis ruin gezocht, sandro)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mieke
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    ik vind het nogal grof dat Joyce hier wordt afgeschilderd als iemand die hier gewoon maar even een paard probeert te verkopen en verder geen interesse toont in het forum... Ik ken Joyce ook persoonlijk en kan wel zeggen dat ze zo niet is. Ze is iemand die echt geeft om dieren en nog liever probeert hier het dier te plaatsen dan het via zoekertjes sites het paard te plaatsen.
    Ik vond het ook nogal grof dat jij mij afschildert als iemand die 'zomaar' paarden koopt en verkoopt. Jij kent mij ook niet persoonlijk en tóch zeg je zoiets. Snap je nu hoe kwetsend dit kan zijn?
    Toch een kleine kanttekening. Ik geloof hier weer in een Belgen/Nederland miscommunicatie.
    Trea, jij voelt je persoonlijk aangevallen door Willeke. Volgens mij was dat helemaal haar bedoeling niet. Je moet het anders bekijken en ik probeer even uit te leggen.
    Veel forumleden kennen jou persoonlijk, kennen je persoonlijke achtergrond, kennen de reden waarom je de paarden nu weg moeten. De meeste hebben hier dan ook ongelooflijk begrip voor en je krijgt geen kritiek. Dat zijn gewoon feiten.

    Zoals ik kan verstaan kennen Willeke en Kalinka de topicstartster persoonlijk. Kennen haar achtergrond en weten ook goed hoe haar houding naar paarden toe is. Ze vertrouwen ze, net zoals jouw omgeving jouw vertrouwt.

    Willeke wil alleen aankaarten dat zij tegen jou ook een houding van wantrouwen kan koesteren want ze kent jou ook niet persoonlijk. Waarom zou jij dan op meer begrip kunnen rekenen dan haar kennis????

    @Lila en co: is het omdat je vaak op het NH forum post dat je dan meer waard bent?
    tnx Mieke, zo bedoelde ik het ook!
    Ik wilde alleen maar zeggen dat de topicstarster hier zo enorm wordt afgekraakt, maar ik vraag me dan af of anderen dan zoveel beter zijn... gewoon omdat zij meer posten, zo komt het gewoon over...

    Ik ben in ieder geval op dat gebied heel erg teleurgesteld in dit forum...


    Moet ik hier echt serieus op in gaan? Steeds wordt de discussie getrokken in de hoek van: oneerlijk, meten met 2 maten, selecte groepjes, de één is meer waard dan de ander hier. Dat zijn echter niet mijn woorden en je kan dat blijven suggereren, ik ga er in ieder geval niet op in. Het enige wat ik er wél over wil zeggen is dit: als jij (of iemand anders) werkelijk zo denkt over een aantal mensen hier, dan vraag ik me echt af wat je hier nog te zoeken hebt. Blijf gewoon bij het onderwerp en zoek geen uitwegen svp.
    Dus omdat we het niet eens zijn met de mening van anderen hier op het forum en vinden dat er met 2 maten en gewichten gehandeld word hier moeten wij hier maar niet meer posten... Tjah als jullie het zo zien, dan hoeft het voor mij ook niet meer. Ik vind het jammer dat wanneer je tegen de stroom ingaat hier gewoon niet meer welkom bent...

  5. #155
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re:wanneer redt je een paard? (afspl tehuis ruin gezocht, sandro)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Zayna
    Ik snap wat je bedoelt hoor, maar stel jouw paard heeft een blessure die 6 maanden gaat duren, maar je weet dat het daarna weer goedkomt.
    Ga je hem dan naar de slager brengen omdat je hem niet weer á la minute een goed leven kunt geven? (zonder pijn in dat geval)
    Ik reageer even voor mezelf hierop, want volgens mij zit hier best een crux. Mijn paard zou ik waarschijnlijk wel 6 maanden laten revalideren, omdat ik haar heel graag in leven wil houden. Of een paard daar zelf voorkeur voor heeft weet ik niet, dus om dan een paard van iemand anders te redden lijkt mij niet echt in het belang van het paard. Daarbij vraag ik me dan af in hoeverre dat paard gered wordt of dat er kwantiteit van leven wordt gegeven in plaats van kwaliteit van leven.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  6. #156
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:wanneer redt je een paard? (afspl tehuis ruin gezocht, sandro)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    tnx Mieke, zo bedoelde ik het ook!
    Ik wilde alleen maar zeggen dat de topicstarster hier zo enorm wordt afgekraakt, maar ik vraag me dan af of anderen dan zoveel beter zijn... gewoon omdat zij meer posten, zo komt het gewoon over...

    Ik ben in ieder geval op dat gebied heel erg teleurgesteld in dit forum...
    Als je Trea niet persoonlijk had willen aanvallen, dan had je dat simpelweg niet moeten doen. Want je kan nu zeggen dat je dat niet zo bedoelde: we lezen de woorden en het staat er toch écht. Als je het níet persoonlijk bedoeld hebt dan is kan je meer doen dan Mieke het woord voor je laten doen en het zélf bijstellen. Dat is dan wel op zijn plaats lijkt me. Want zoals je in de reactie van Trea kon lezen was het voor haar erg kwetsend. Maar nee, je blijft erin volharden, ondanks pogingen om aan te geven wáár er een verschil zit tussen het topic van de TS en dat van Trea (Want daar doel je immers op), dat de situaties gelijkwaardig zijn. Hoe kan je dat oprecht zo vinden? Kijk eens naar de nuchtere feiten.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    Dus omdat we het niet eens zijn met de mening van anderen hier op het forum en vinden dat er met 2 maten en gewichten gehandeld word hier moeten wij hier maar niet meer posten... Tjah als jullie het zo zien, dan hoeft het voor mij ook niet meer. Ik vind het jammer dat wanneer je tegen de stroom ingaat hier gewoon niet meer welkom bent...
    Lezen a.u.b.! Ik schrijf dat ik me afvraag als je op die manier over de mensen hier denkt, wat je er dan nog te zoeken hebt. Er staat nergens dat je niet meer welkom bent. Die tekstinterpretatie maak je er helemaal zelf van.




  7. #157
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:wanneer redt je een paard? (afspl tehuis ruin gezocht, sandro)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Nu we de discussie voeren over advertenties, is het wellicht een goede gelegenheid om een hartgrondig NEE te zeggen, tegen mogelijke advertentie voor paarden uit dat soort landen
    Van mij mogen we ons daar gelijk *tegen* uitspreken
    Graag! En honden/katten. Dieren dus.

  8. #158
    Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008
    Locatie
    Oud-Turnhout België
    Berichten
    330

    Re:wanneer redt je een paard? (afspl tehuis ruin gezocht, sandro)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wien
    Even los van al het jullie/wij/mening/feit geklets;

    Denken jullie dat een paard überhaupt 'gered' wíl worden?

    Zoals ik het zie, leeft een paard in het NU. En als dat nu geen fijn leven is, dan is dat zo. Bedoel maar, een paard accepteert zijn situatie tóch wel. Of dat nou in de trailer op weg naar een 'nieuw fijn' huis is, of op weg naar de slager.

    Daarbij vraag ik me sowieso af waar dat gedoe over de Grote Gemene Slager vandaan komt, wat mij betreft is een dood bij de slager een prima 'oplossing' voor een dier waar geen toekomst aan te breien is. Een paard kijkt niet vooruit, die bedenkt niet dat een jaar ongemak/pijn zorgt voor nog 5 jaar fijn leven. Waar zit de redding als een paard nog een jaar lang geen fijn leven heeft, en dat paard niet bedenken kan dat na alle dierenarts-bezoeken, gesleep van hot naar her etc alles misschien ooit beter word?

    Imo wil een paard NU een fijn leven, en als dat niet NU geregeld worden kan, dan kan je dat leven beter NU loslaten.
    Uiteraard leeft een paard in het NU, maar er is ook zoiets als overlevingsinstinct. Elk dier en dus ook de mens strijd voor zijn/haar leven. Hoe erbarmelijk dat ook mogen zijn.
    Het is niet omdat een paard het besef niet heeft van toekomst,dat je hem/haar die 6 maanden revalidatie moet ontnemen. Als dat nodig is, is het nodig. Daarbij beschikken paarden in hun lot (zelfs in de meest verschrikkelijke omstandigheden) Anders zou er zoveel dierenleed niet zijn. Ik denk trouwens niet dat een paard wil loslaten. Waarschijnlijk wil een paard ook niet gered worden. Maar dit is gewoon omdat een paard niet in die termen denkt. Uiteraard wil een paard een fijn leven, maar als dat leven op dat moment niet zo fijn is, vind ik het nogal cru dat wij als mens dan moeten beslissen om het leven maar los te laten. Ik ben er redelijk van overtuigd dat een paard dat ook niet wil.
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt


  9. #159
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re:wanneer redt je een paard? (afspl tehuis ruin gezocht, sandro)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gea

    Uiteraard leeft een paard in het NU, maar er is ook zoiets als overlevingsinstinct. Elk dier en dus ook de mens strijd voor zijn/haar leven. Hoe erbarmelijk dat ook mogen zijn.
    Het is niet omdat een paard het besef niet heeft van toekomst,dat je hem/haar die 6 maanden revalidatie moet ontnemen. Als dat nodig is, is het nodig. Daarbij beschikken paarden in hun lot (zelfs in de meest verschrikkelijke omstandigheden) Anders zou er zoveel dierenleed niet zijn. Ik denk trouwens niet dat een paard wil loslaten. Waarschijnlijk wil een paard ook niet gered worden. Maar dit is gewoon omdat een paard niet in die termen denkt. Uiteraard wil een paard een fijn leven, maar als dat leven op dat moment niet zo fijn is, vind ik het nogal cru dat wij als mens dan moeten beslissen om het leven maar los te laten. Ik ben er redelijk van overtuigd dat een paard dat ook niet wil.
    Dáár gaat het nou juist om wat mij betreft in deze discussie.. de ethiek achter 'wat is nodig'... Wie bepaalt wat 'nodig' is? De mens! De mens is nou eenmaal degene die de beslissing moet nemen om het leven los te laten... Dat geeft 'macht' en mijns inziens vooral ook een HELE grote verantwoordelijkheid... Ik persoonlijk vraag me bijvoorbeeld af of ik mijn paard, die zó gewend is aan zijn vrijheid van 24x7 buiten en daar zo van geniet, bovendien een jaarling is nog een zware o.k. met revalidatie gepaard met boxrust 'aan zou willen doen' ... lastige keuze... ik denk dat áls ik voor zo'n traject zou kiezen, ik dat niet voor hèm doe, maar voor mezelf.. Aan de andere kant geeft de keuze 'niet doen' een gevoel van 'heb ik dan zó weinig over voor mijn paard??
    Kortom het blíjft moeilijk, maar ik vind discussies zoals deze zéér verhelderend, niet in de laatste plaats door vooral te kijken naar de verhoudingen tussen inhoud, feiten en emoties.

  10. #160
    Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008
    Locatie
    Oud-Turnhout België
    Berichten
    330

    Re:wanneer redt je een paard? (afspl tehuis ruin gezocht, sandro)

    Dáár gaat het nou juist om wat mij betreft in deze discussie.. de ethiek achter 'wat is nodig'... Wie bepaalt wat 'nodig' is? De mens! De mens is nou eenmaal degene die de beslissing moet nemen om het leven los te laten... Dat geeft 'macht' en mijns inziens vooral ook een HELE grote verantwoordelijkheid...
    Tja, inderdaad en daarom blijft het ook zo moeilijk. Mensen willen dingen, nemen controle, maar vergeten vaak dat bij een dergelijke machtspostitie ook een enorme verantwoordelijkheid komt kijken. Want op deze manier kan je heel het plaatje doortrekken. Wat wil een paard?

    [/quote] Ik persoonlijk vraag me bijvoorbeeld af of ik mijn paard, die zó gewend is aan zijn vrijheid van 24x7 buiten en daar zo van geniet, bovendien een jaarling is nog een zware o.k. met revalidatie gepaard met boxrust 'aan zou willen doen' ... lastige keuze... ik denk dat áls ik voor zo'n traject zou kiezen, ik dat niet voor hèm doe, maar voor mezelf.. Aan de andere kant geeft de keuze 'niet doen' een gevoel van 'heb ik dan zó weinig over voor mijn paard?? [/quote]

    Dit zijn dan toch ook weer emoties. Jij hebt het moeilijk met jou paard dit aan te doen. Terwijl jou paard na een aantal dagen zich waarschijnlijk wel berust. Aan de andere kant,kan het moeilijke revalidatie traject het paard nog een tientallen mooie jaren opleveren.

    Kortom het blíjft moeilijk, maar ik vind discussies zoals deze zéér verhelderend, niet in de laatste plaats door vooral te kijken naar de verhoudingen tussen inhoud, feiten en emoties.
    Helemaal mee eens.
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt


  11. #161
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:wanneer redt je een paard? (afspl tehuis ruin gezocht, sandro)

    Om even terug te komen op waar het allemaal begon...
    De eigenaresse heeft het topic dichtgegooid en ik laat dat maar even zo maar...
    Er is precies gebeurd waar ik bang voor was. Het redden van een paard is een serieuze aangelegenheid, wat je weldoordacht moet doen. Inmiddels heeft Sandro na nog geen 1 maand zoeken het contact met de eigenaresse verbroken en laat ze haar "geredde" paard aan zijn lot over.
    Is dit dan beter? geen idee...

  12. #162
    Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Genk/Belgie
    Leeftijd
    43
    Berichten
    1.067

    Re:wanneer redt je een paard? (afspl tehuis ruin gezocht, sandro)

    Misschien moeten er dan ook gewoon 2 stromingen komen van paarden/dieren eigenaren
    Redders en mensen die liever zich bezig houden met gezonde dieren.
    Net als mensen die aan (eender welke vorm van ) nh doen en mensen die bij gewome manier van omgaan met paarden blijven.
    Voila ieder zijn ding en laat elkaar met rust.
    Als wij willen redden laat ons redden. Wil jij dit niet zien klik het toppic dan niet aan.
    Redders zullen elkaar wel vinden.
    <!-- w -->http://www.Dyco.webs.com<!-- w -->

  13. #163
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re:wanneer redt je een paard? (afspl tehuis ruin gezocht, sandro)

    Dit forum is toch juist bedoeld om met elkaar op een (kritische) manier van gedachten te wisselen over de omgang met paarden (en dieren) in de breedste zin van het woord? Waarom zou een discussie over voor en tegens van 'redden' dan niet mogen en bijvoorbeeld over huisvesting, voeding, omgang e.d. wel???

  14. #164
    Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    373

    Re:wanneer redt je een paard? (afspl tehuis ruin gezocht, sandro)

    De discussie is m.i ook prima. Meestal kom je er dan achter dat je verschilt van mening.... ook goed, zolang iedereen de mening van de ander respecteert, maar het wordt minder prettig discussiëren wanneer er door de ene partij regels bedacht gaan worden, waar de andere partij het dan weer niet mee eens is. Dan krijg je volgens mij alleen maar het gevoel harder voor die mening op te willen komen. DAT maakt volgens mij de discussie onnodig heftig.

    Het discussiëren hierover lijkt mij ook echt wel nuttig. Misschien dacht ik er eerst op een bepaalde manier over en door de ideeën van een ander te lezen ben ik misschien wel op andere gedachten gekomen. Maar om nou regels te bedenken waardoor dit soort gevallen hier misschien minder voor zullen komen op het forum zou ik zonde vinden.

    Het is misschien vervelend om in de toekomst steeds hetzelfde te moeten zeggen over een bepaald onderwerp, wanneer er weer een nieuw lid dezelfde vraag stelt, maar dat geldt volgens mij voor alle onderwerpen. Mensen die nu nieuw zijn op het forum, zijn dan misschien wel degene die de nieuweling op een nette manier kunnen vertellen dat dit misschien niet de beste manier is.... Maar nogmaals, dat geldt volgens mij voor alle onderwerpen.

  15. #165
    Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Genk/Belgie
    Leeftijd
    43
    Berichten
    1.067

    Re:wanneer redt je een paard? (afspl tehuis ruin gezocht, sandro)

    Indd een discussie heb ik niks op tegen en ik vind deze discussie ook erg nuttig zoals ik in't begin al aangaf.
    Maar nu draaid t uit o modder gooien en een welles nietes discussie en dat doet weinig ter punt vind ik.
    Als we het niet eens kunnen worden laat dan ieder in zijn waarden.
    <!-- w -->http://www.Dyco.webs.com<!-- w -->

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •