Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: elke keer weer fase 4 moeten geven..

elke keer weer fase 4 moeten geven..

ik werk nu met me haf al een tijdje met parelli en de seven games kent hij prima.. alleen blijf ik met het probleem zitten dat ik in het begin elke keer weer fase vier moet geven... hij is er gewoon totaal niet van onder de indruk.. en ik heb dan echt een naar gevoel dat ik steeds zo hard voor hem moet zijn.. en ik weet wel dat andere paarden dat ook bij hem zullen doen..want hij is gewoon best lomp.. maar zou er niet een manier zijn dat dit niet elke keer nodig is?
    als ik dan een paar keer fase vier heb gegeven dan doet hij t wel op 1 of 2. maar als ik de dag erna weer met grondwerk begin moet ik weer eerst fase vier geven voor dat hij reageert..

iemand mischien tips of ideeen? of moet ik me er gewoon bij neerleggen dat dit zijn karakter is?

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re:elke keer weer fase 4 moeten geven..

Fase 4 is effectief maar niet per see harder.

Ik constateer dus dat je nog nooit een fase 4 hebt gebruikt en de juiste ook nog niet gevonden hebt.
    Zoek bij LB paarden beter iets wat ze irritant vinden....bijvoorbeeld een kriebelig gevoel aan hun oor.
    Vliegen reageren ze ook op dus hard hoeft het heus niet altijd te zijn.

Wees creatief!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006

Mijn ruin had voreger ook steeds een fase 4 'nodig', en hij leek er niets van te leren. Tot ik ontdekte dat hij RB-I was, en hij net veel meer tijd nodig had.

ja ik heb dat met zijn oor ook ontdekt maar ja dat kan je niet gebruiken als je bij zijn achter kant staat..

ja mischien heeft hij meer tijd nodig om het te verwerken.. maar heb toch het idee dat hij gewoon een beetje lomp is..

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dat denk ik niet, dat hij gewoon een beetje lomp is.
    Ik heb met zat 'lompe' paarden gewerkt, maar als je daar op de juiste manier mee omgaat, dan zijn ze al snel niet zo lomp meer hoor. Het is toch echt een kwestie van de juiste fase 4 zien te vinden, en/of de juiste timing te hebben, én de dingen op de juiste manier te vragen.
    Wat er voor jou en jouw paard nu nodig is, is wat lastig om zo via het forum te zeggen. Maar ik denk niet dat het eerlijk is om het bij je paard neer te leggen door te zeggen dat hij gewoon een beetje lomp is... *Jij* bent hem aan het trainen en als zijn gedrag daardoor niet verbetert, dan zegt dat hoogstwaarschijnlijk meer over jou dan over hem.

Ik kan mij wel vinden in jullie verhaal. Ik heb zelf ook een fase 4 paardje er tussen lopen. Maar kunnen jullie misschien voorbeelden geven van een effectieve fase 4?
    www.niettevermijden.com

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Een plastic zakje aan je stick vastmaken, een tikje met het uiteinde van je string onder zijn buik, een steentje (zachtjes) tegen zijn kont aangooien (doe ik nog wel eens als Atli niet wil komen als ik hem roep van een afstandje).

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

en vooral belangrijk, een hele hele kleine intense fase 1 geven en genoeg tijd geven om te reageren. Als jij altijd te hard begint, dan is er geen enkele reden voor je paard om zachter te worden.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Toevallig heb ik er vorige week 1 gevonden. Mijn paard is enorm bang van schrikdraad. Vooral als het tikt. Nou stond ik laatst naast hem mijn nagels schoon te maken en ineens maakte dat een tikkend geluid daar reageerde hij op. Dit ben ik gaan gebruiken als uiterste fase 4 en het werkte! (Je zet je duimnagel onder de nagel van je middelvinger en met kracht duw je je duimnagel omhoog, zoiets....)
    Per ongeluk heb ik dus een creatieve fase 4 gevonden. Dit zal niet bij ieder paard werken, maar het is wel een voorbeeld van een crea fase 4 denk ik.

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Interessant topic dit Ik ben ook wel benieuwd naar creatieve fase 4 manieren. De tips die hier voorbij komen vind ik in ieder geval al erg interessant, die ga ik eens proberen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    Fase 4 is effectief maar niet per see harder.

Ik constateer dus dat je nog nooit een fase 4 hebt gebruikt en de juiste ook nog niet gevonden hebt.
    Zoek bij LB paarden beter iets wat ze irritant vinden....bijvoorbeeld een kriebelig gevoel aan hun oor.
    Vliegen reageren ze ook op dus hard hoeft het heus niet altijd te zijn.

Wees creatief!
    Hoe bedoel je dat met dat oor? Hoe doe je dat concreet? Misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor, maar mijn paard vindt het juist altijd heel lekker als ik aan zijn oor kriebel..dus kan me niet voorstellen dat dat dan zou werken?!

Een plastic zakje aan je stick vastmaken, een tikje met het uiteinde van je string onder zijn buik, een steentje (zachtjes) tegen zijn kont aangooien (doe ik nog wel eens als Atli niet wil komen als ik hem roep van een afstandje).
    Doe je dan dat plastic zakje meteen aan het begin al aan je stick? (kan me niet voorstellen dat je het steeds bij fase 4 snel erop gaat vastmaken toch? ) Maar hoe doe je dan een hele zachte fase 1 als je dat zakje al eraan hebt?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

fase 1 is niet met stick, maar met je lichaamshouding

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wendela
    Doe je dan dat plastic zakje meteen aan het begin al aan je stick? (kan me niet voorstellen dat je het steeds bij fase 4 snel erop gaat vastmaken toch? ) Maar hoe doe je dan een hele zachte fase 1 als je dat zakje al eraan hebt?
    Het plastic zakje maak je vast aan het leertje aan het uiteinde van je stick, daar waar je normaal gesproken je string doorheen haalt.
    En de zachte fase is is je lichaamstaal, zoals Sandra al zegt: een hele intense focus en evt. een klein gebaar erbij (afhankelijk van wat je wilt doen). Daar laat je hem dan even over denken, en bij geen reactie ga je als een bliksemschicht door naar je fase 4.
    MAAR dan moet je wel zeker weten dat je paard
    a) begrijpt wat je van hem wilt
    b) het gevraagde ook uit kan voeren
    c) niet bang of onzeker is!

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Dank voor je uitleg Marja! Dit is voor mij weer een hele nieuwe insteek Vooral dit stukje:

Daar laat je hem dan even over denken, en bij geen reactie ga je als een bliksemschicht door naar je fase 4.
    Neem bijvoorbeeld het wegdrijven van de achterhand. Dan kijk ik eerst naar zijn achterhand en richt mijn energie er op. En daarna doorloop ik braaf alle fases. Dat moet ik dan aan het begin van de sessie 2 of 3 keer tot fase 4 doen. En daarna gaat het de rest van de sessie meestal wel op alleen kijken. Maar net als de TS moet ik dat dus wel elke sessie weer opnieuw 'afspreken' (zo voelt het..snap je wat ik bedoel?). Nu zie ik dat ik dat 'laat hem daar even over denken' meestal oversla ik ga dan meteen naar fase 2 (stick op zijn achterhand richten). En wat doe jij dan precies als je 'als een bliksemschicht naar fase 4' gaat? Sla je dan de andere fases over? Zou je misschien kunnen beschrijven wat jij precies doet bij het wegdrijven van de achterhand als een bliksemschicht?

ja het probleem is dat ik het ook zie als hij met andere paarden in de wei staat dan blijft hij ook gewoon als een lomp beestje staan.. tot hij echt een trap krijgt..en dat zie ik elke keer weer.. nou viel me dus op dat de paarden vaak naar zijn oorbijten en dat hij dan wel reageerd.. dit doe ik dus nu zeg maar ook in fases dat werk prima op de voorhand bij fase 1 vliegt hij bijwijzen van zowat weg.. maar hoe doe je dat dan met zijn achterkant?k doe de fase 1 inderdaad altijd langsaam om hem inderdaad de tijd te geven om even na te denken..en de voplgende fases dan snel op een volgend achter elkaar..maar moet toch eerst altijd een stuk of 2 3 keer tot fase 4 gaan.. en daarna doet hij het wel met alleen maar fase 1.. een vriendin van mij zegt dat hij gewoon elke keer weer een beetje de ''strijd'' met mij aan gaat..omdathij best een dominant paard is.. zou dit ook zo kunnen zijn?

Ik denk dat ik een keer iemand ga zoeken die me een les kan geven(iemand tips? paardje staat in ouderkerk aan de amstel in noord holland) mischien licht het inderdaad aan mijn houding of ben ik te onduidelijk..

bedankt alvast voor de tips.. ga dat met dat zakje is proberen..

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

@Wendela: wat ik altijd doe is een langere fase 1, dus ipv 1, 2, 3, 4 doe ik 1, 1, 1, 4! Ik weet zo even niet hoe dat ook alweer heette, maar je hebt er verschillende zinnetjes voor, zoals bij het disengagen van de achterhand 'hind your hiney': Hind (1) your (1) hi (1)ney! (4).
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten