Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 44 van de 44

Topic: Steentjes in hoeven, wat eraan doen?

Re:Steentjes in hoeven, wat eraan doen?

Ha, dankje Janneke! Ik zat me steeds af te vragen hoe de waterlijn bij 'natuurlijk bekappen' dan werd genoemd. Maar dat zal het vast zijn: ongepigmenteerde hoefwand. Die houd ik ook altijd aan als grens voor de mustangrol.

En het dat is ook zo lastig van die verschillende bekappers: ze hebben allemaal zo hun eigen dingetjes waar ze zich wel of niet druk over maken. De een vindt de mustangrol niet zo belangrijk, de ander gelooft niet in kwartierboogjes enz. enz. Uiteindelijk moet je denk ik gewoon goed naar de hoeven van je paard kijken en hoe je paard beweegt, en duidelijk aan je bekapper aangeven wat je wil dat er gebeurt. Of het zelf doen natuurlijk, als je dat kan.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie

Hester tuurlijk heb je gelijk, je moet niet maar zo wat gaan klooien
    Janneke, uiteraard is het niet naar jou persoonlijk gericht. Ik denk aan meelezers, die zich niet melden, maar dit wel lezen.

Waterlijn is de ongepigmenteerde lijn, sorry dat ik daar niet duidelijk in was.

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik schrok ook al toen ik het las. Volgens mij is het nooit de bedoeling om IN de witte lijn te vijlen. De verwarring ontstaat omdat de ongepigmenteerde hoefwand wit is en de witte lijn niet.

Of is de witte lijn bij sommige paarden wel wit??

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover

Bij iedere stap die je paard zet, wordt de hoefwand naar buiten geduwt. Als je hoof wall te breed is, dan rekt m.i. je witte lijn ook uit. Hoe breder je hoof wall, des te breder je witte lijn en des te meer rotzooi er in kan blijven hangen. Je kunt dus wel een hele mooi mustang rol maken maar als je dat doet aan het 'einde' van een hele brede hoofwall, dan helpt dat nog steeds niet heel erg veel.

Hier zie je een plaatje van een bekapping voor en na. Zie de witte lijn en het verschil van de hoeveelheid rotzooi die daar in kan blijven hangen.

Ik heb deze plaatjes zo maar van het internet geplukt.

Hester, ik ben een amateur met nog weinig ervaring, dus correcties op mijn verhaal, of aanvullingen zijn meer dan welkom.
    Ja misschien een aanvulling dat sommige paarden van een bekapte hoef zoals deze op de foto 'na' erg gevoelig lopen.
    Enya heb ik heel lang heel secuur gekapt volgens die foto om te proberen de witte lijn zo strak en gezond mogelijk te krijgen. Ze liep echter altijd heel erg gevoelig.
    Nu laat is sinds een half jaar een rand hoefwand staan/uitsteken. Dit gaat ten koste van de strakheid van de witte lijn, maar ze loopt echt veel, veel, veeeeeel beter.

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik heb hetzelfde probleem met Sunny en weet eigenlijk niet meer wat ik ermee aan moet. Ze loopt erg! gevoelig en heeft altijd kiezeltjes, steentjes in de witte lijn. Ze is recent weer eens bekapt door een 'traditionele bekapper' waardoor ze weer veel hogere hielen heeft, met als gevolg 2 flinke hoefzweren.

Ze kiest zelf eigenlijk altijd voor een zachte ondergrond, simpelweg omdat ze anders niet kan lopen en de witte lijn vol met steentjes komt te zitten.

Als ik ze bekap dan komt (blijkbaar) de stand van de hoef in gevaar, maar ze heeft vrijwel geen hoefzweren meer gehad. Wanneer ik advies vraag wat te doen aan de gevoeligheid krijg ik 'hoefijzers' te horen.

Zou het nu echt kunnen zijn dat dit paard niet blootsvoets en pijnloos over de weg kan?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Ik heb hetzelfde probleem met Sunny en weet eigenlijk niet meer wat ik ermee aan moet. Ze loopt erg! gevoelig en heeft altijd kiezeltjes, steentjes in de witte lijn. Ze is recent weer eens bekapt door een 'traditionele bekapper' waardoor ze weer veel hogere hielen heeft, met als gevolg 2 flinke hoefzweren.

Ze kiest zelf eigenlijk altijd voor een zachte ondergrond, simpelweg omdat ze anders niet kan lopen en de witte lijn vol met steentjes komt te zitten.

Als ik ze bekap dan komt (blijkbaar) de stand van de hoef in gevaar, maar ze heeft vrijwel geen hoefzweren meer gehad. Wanneer ik advies vraag wat te doen aan de gevoeligheid krijg ik 'hoefijzers' te horen.

Zou het nu echt kunnen zijn dat dit paard niet blootsvoets en pijnloos over de weg kan?
    Zo te lezen gooi je methodes door elkaar

Als Merrit blootvoets kan lopen, kunnen andere paarden dat ook. Maar je hebt soms veel, heel veel geduld nodig.
    En nogmaals, ik bekap niet meer volgens de normen van Ramey. Dat is echt te kort voor Merrit. Dan kan hij niet meer lopen.
    Voor mij is bekappen ook je eigen weg vinden, goed kijken naar je paard, wat kan hij aan, moet hij een dagje alleen voer gras/zand ed?

Aangemeld
    Jul 2005

Wat bedoel je met ik gooi methodes door elkaar?

Het maakt mij niet uit hoor, welke methode, als het maar werkt voor haar, en ik het kan toepassen.
    Heel veel geduld heb ik wel al gehad met haar (zeker voor mijn doen ).

Misschien toch maar weer eens een voor ons goede bekapper erbij zoeken, want goede (blijvende) passende hoefschoenen zijn ook niet zo 123 geregeld.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Omdat je het zelf doet en een TB erbij haalt.

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman

Omdat je het zelf doet en een TB erbij haalt.
    Ze is een keer, noodgedwongen, door een TB'er bekapt. Ik wilde daarmee alleen maar aangeven dat die manier van bekappen direct gevolg heeft, nl hoefzweren. Maar ook dat haar stand te ver achterover raakte. Ben er niet bij geweest maar hij zou hier best een punt hebben kunnen gehad.
    Ze wordt verder, in de 5 jaar dat ik haar heb, natuurlijk bekapt. Om nou te zeggen dat ik het door elkaar gooi lijkt me een beetje te kort door de bocht.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hester kun jij eens foto,s latenzienhoe jij Merrit bekapt, ben ik wel nieuwschierig naar, wat doe jij "anders"?

Isla wat is het probleem met hoefschoenen?? Ik heb al zeker 2 jaar dezelfde hoefschoenen voor Whoopie en ze passen nog steeds prima, zelf vindt ik ze alleen lastig om aan te doen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Hester kun jij eens foto,s latenzienhoe jij Merrit bekapt, ben ik wel nieuwschierig naar, wat doe jij "anders"?

Isla wat is het probleem met hoefschoenen?? Ik heb al zeker 2 jaar dezelfde hoefschoenen voor Whoopie en ze passen nog steeds prima, zelf vindt ik ze alleen lastig om aan te doen.
    Ik doe niet echt iets anders, maar ik laat een rand op de hoef van 5 mm staan.

Aangemeld
    Jul 2005

@ Whoopie; heb niet direct een probleem met hoefschoenen, helemaal niet zelfs, altijd nog beter dan hoefijzers, zou het alleen liever zonder willen bereiken. Maar gezien haar historie en haar gevoeligheid denk ik dat het gewoon niet haalbaar is . Of dat het mij niet lukt om het met haar te bereiken.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Whoopie heb ik nu 4 jaar en bij haar lukt het mij ook niet, ze kan wel op het harde lopen trouwens,maar steentjes blijven erg lastig.

Hester bij Whoopie liet ik aan de achterkant daarom ook iets meer staan, dat moet ik dan mischien ook maar zo blijven doen. Die tip kreeg ik een paar jaar geleden alweer van Roos.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman

Ik doe niet echt iets anders, maar ik laat een rand op de hoef van 5 mm staan.

ik bedoelde natuurlijk NIETS.
    Maar hopenlijk was dat uit de context te halen

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten