Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: NH en Atrose

Actief Forumlid Marleen86's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    38

NH en Atrose

Dag allemaal,

Ik wil jullie om advies vragen, vermoedelijk heeft Tum, het paard dat ik nu ruim twee jaar bijrij, artrose. Nu ben ik zelf een beginner op het gebied van NH, maar ben erg enthousiast en ben de laatste veel aan het lezen en probeer dit in de praktijk te brengen. Mijn vraag is eigenlijk welke oefeningen goed zouden kunnen zijn bij Artrose, aangezien werken in de round pen bijvoorbeeld zijn gewrichten eenzijdig belast, maar er zijn vast wel dingen die juist opbouwend kunnen werken. We gaan volgende week voor foto's dus wellicht is dit allemaal voorbarig. Maar ik ben erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen met artrose en de werking van verschillende oefeningen hierbij, juist omdat ik zelf nog niet zoveel ervaring heb zowel met NH als Artrose.

Ik hoor graag jullie mening, tips e.d.
    Lieve groet, Marleen

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re:NH en Atrose

Merrit heeft atrose en kan idd niet alles. Maar door te gymen is hij wel verbeterd.

Ik ga nu naar hem toe, kom er later wel op terug, wat ik doe met hem en wat zijn beperkingen zijn.

Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    38

Hi Anthemen,

Ik ben benieuwd, dank je voor je reactie!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Hoi,

Rechtrichten is dan helemaal belangrijk ( voor alle paarden belangrijk hoor ) ! Zodat niet 1 been meer belast wordt dan een ander been.
    En niet teveel op zware ondergrond laten lopen en niet longeren zolang hij/zij nog geen goede balans heeft en dus zeer waarschijnlijk op de binnenschouder valt of over de buitenschouder wegvalt met longeren.
    En laten bewegen is ook belangrijk voor een paard met artrose.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik heb zitten nadenken over je vraag.

Om heel eerlijk te zijn, kan ik er eigenlijk geen antwoord op geven.

De ge-eikte dingen als rust roest, dus regelmatig, rustige beweging,
    niet op kleine voltes werken
    uitgaan van wat het paard die dag aanbiedt..
    dat is je vast bekend.

Merrit is een portret, een hele lastige haflinger. Hij heeft goede en slechte dagen. Ik kan lezen en schrijven met hem, en vraag regelmatig dóór. Dat is dus niet iets wat ik aanbeveel bij anderen. Maar hij heeft t nodig. Hij is vaak stijf en dan krijg ik hem soepeler. Hoe ik dit doe kan ik niet uitleggen, is een gevoel. Anderen kunnen daar bijv helemaal niets mee.
    Het allerbelangrijkste voor hem is dat hij buiten leeft, regelmatig beweging krijgt, gemotiveerd blijft ( dus ik trek hem vaak voor, sluit compromissen met hem, kies voor heeeeeeel veel variatie) Praktisch gezien betekent dit vaak ritjes naar buiten, bejaardenritjes, gaan rustig. Hij is goed in Lange lijnen werk. Doet hij dan ook graag . Longeren of Parellien is niets voor hem. Maar Chris Irwinnen vindt hij geweldig en daar doet hij zijn best voor
    Mijn strategie met hem is echt zoeken naar wat hij leuk vindt, dan is hij gemotiveerd en kan hij het ook. En hoe meer hij kan, hoe soepeler hij is, en hoe beter andere dingen lukken en wij nog steeds 2 maal per jaar op trektocht kunnen. Merrit loopt op wilskracht.

Tja, hier kun je vast niets mee. Maar ik wil graag benadrukken dat de geest voor mij veel belangrijker is dan allerlei ingewikkelde oefeningen. En ook dat je erg naar het paard zelf moet kijken! Als ik met mijn andere paard zo werk, walst hij onmiddelijk over me heen en is hij zo stijf als een plank. Die richt ik recht, en dressuur ik me suf mee.

Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    38

@ Anthemen: Nou ik kan wel wat met wat je zegt hoor, ik denk dat een valkuil voor mij zou zijn om een manier te bedenken om er mee om te gaan in plaats van kijken wat Tum op dat moment nodig heeft. End at is iets wat jij heel duidelijk aangeeft. Dat betekent wel dat ik nog veel zal (willen) moeten leren. Om echt goed te zien wat hij nodig heeft. Wat ik wel een groot goed vind, is dat Tum altijd heel erg vrolijk is en momenteel heel goed in zijn fel zit. Dit geeft mij voor nu in ieder geval vertrouwen .

Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    38

Hi Maris,

Ik heb wel over rechtrichten gelezen, maar heb me er nooit zo op gefocust, ik zal me er in gaan verdiepen. Marijke de Jong heeft daar toch ook een boek over geschreven? Heb je misschien andere literatuur tips voor me?

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Hoi,

Ik zie je topic nu pas, maar toch waard om nog even te reageren.
    Ik verzorg Waldo, een 22-jarig paard met artrose. Hij krijgt glucosamine, en met regelmatig beweging gaat dat best goed. Ik merk vaak wel aan hem of ik iets kan vragen of niet. Kleine voltes zijn inderdaad niet fijn, waardoor ik de figure 8 bijvoorbeeld ook een stuk groter maak om het makkelijker voor hem te maken. En ik kan dan misschien geen dingen vragen waar veel snelheid en beweging in zit, maar allerlei denkspelletjes zijn wel erg leuk. Op het blok staan, achterbenen op het blok, lead by hindlegs, lead by tail, zijwaarts over balkje etc... in dat soort dingetjes moet je het gaan zoeken denk ik
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    38

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! We zijn vrijdag naar de Uithof geweest, en daar waar de ambulante dienst het andere halve week zo zeker wist dat het artrose zou zijn, bleek op de foto's niets dan een kleine zwelling te zien. Daarmee is ons probleem niet opgelost, want eens in de zoveel tijd nadat de eigenaresse heeft gereden (ik rij niet veel) loopt hij, wanneer ze hem terug neemt loopt hij ineens ontzettend kreupel. Alsof hij te ver is gegaan, te veel heeft belast en het dan pas voelt. Eigenlijk is dit altijd in het bos. Het is een jaar tijd nu 6 keer gebeurt. Hij loop dan dus ontzettend kreupel, een dag later na wat rust is er niets meer aan de hand, wil hij ook weer graag lopen is hij vrolijk. Het advies was, ga door waar jullie mee bezig zijn, let goed op en als het weer gebeurt kom dan meteen terug, dan kijken we verder.
    Een beetje ingekort, maar er is dus als het goed is geen sprake meer van artrose, wat het wel is... we don't know
    Groetjes

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Waar je een paard altijd mee helpt is het goed recht rijden, dus over 4 benen kunnen laten lopen, dat doe je dmv rechtrichten. Het is jammer om nu weer te wachten totdat het fout gaat.
    En verder een goed opbouw tijdens het rijden, dus warming-up en cooling down, kijken wat het paard aankan en niet naar wat de ruiter wil.

Een behandeling van de chiropracticur vindt ik altijd een goed plan, vooral bij dit soort wat vage klachten.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    38

Hi Whoopie,
    Ik heb net twee dvd's van Antoine de Bodt en Marijke de Jong binnen over rechtrichten en ben van plan om me daarin te verdiepen . We zijn ook van plan om heel specifiek bij te houden wat we welke dag doen en wanneer het gebeurt om te kijken of er een partoon is. Een chiroprator is een goed idee, zal het eens overleggen! Is er eenverschil tussen chiropractor en chiropracticur? Of is het gewoon een andere vervoeging of spel ik het wellicht niet juist?

Bladwijzers

Forum Rechten