Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: mesten op commando

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

mesten op commando

Een hele korte vraag:

Zijn er hier mensen die hun paard hebben leren mesten op commando? Bijvoorbeeld dat het paard dat altijd doet voor je hem meeneemt, maar dan wel echt aangeleerd.

En dan natuurlijk: hoe heb je dat aangepakt?

Het lijkt me ontzettend handig en vandaag zei de dierenarts dat het echt zou moeten kunnen, dus het lijkt me wel een leuk project.

Groetjes Nicky
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Re:mesten op commando

Lijkt me best praktisch als je een mestmonster nodig hebt
    Mijn hond kan wel prima poepen op commando, erg handig.
    M'n paardjes doen dat dan weer niet, komt er gewoon op neer dat ik uren moet wachten
    Surrender to fun!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Mmm. lijkt me niet gezond voor zover het anatomisch al kán. Tenminste.... ik ben geen paard, maar ik mag alleen mesten als ik aandrang heb. En niet als ik dat niet heb. Anders krijg ik aambeien (nu ben ik een tweebener, de gewichtsdruk op de anus is anders dan bij paarden natuurlijk). Aandrang krijg je pas als de mest in het "halletje achter de voordeur" zit. Als een paard mest heeft in de darm, maar verder naar achter, dan moet het dus zijn autonome zenuwstelsel gaan commanderen. Dat lukt toch niet?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Mijn honden poepen en plassen prima op commando. Het is alleen wel zo dat ze het alleen doen als ze ook een beetje moeten.
    Ik vraag het dus alleen als het bv erg hard regent en ze tóch uit moeten. Dan zeg ik: poepen, en wijs naar de "hondenwei" waar ze dan snel een plekje zoeken.
    Als ze niet hoeven gaan ze wat rondlopen en kijken ze me regelmatig vragend aan. Bij paarden zal dit moeilijker aan te leren zijn, omdat paarden niet echt zindelijk kunnen worden volgens mij.

Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Mmm. lijkt me niet gezond voor zover het anatomisch al kán. Tenminste.... ik ben geen paard, maar ik mag alleen mesten als ik aandrang heb. En niet als ik dat niet heb. Anders krijg ik aambeien (nu ben ik een tweebener, de gewichtsdruk op de anus is anders dan bij paarden natuurlijk). Aandrang krijg je pas als de mest in het "halletje achter de voordeur" zit. Als een paard mest heeft in de darm, maar verder naar achter, dan moet het dus zijn autonome zenuwstelsel gaan commanderen. Dat lukt toch niet?
    Ja daar zeg je wat. Nou, ik kan me voorstellen dat het niet kan als een paar in het afgelopen, zeg, uur nog gemest heeft (en wel 24 uur kan eten).

De reden dat ik het graag zou willen is dat we op de wei mestonderzoek doen qua wormen en Myra nu moest worden 'leeggehaald' terwijl ik gisteren bijna drie uur heb zitten wachten bij de wei (en op het gras gezet, wandelen, weer op het gras en weer in de paddock gezet). Dat vind ik eigenlijk niet zo fijn (understatement) al doet ze er helemaal niet zo moeilijk over gelukkig.

Ik heb eens zitten rekenen en vanmorgen haalde ik er een kruiwagen mest uit.

gisteren tussen half 8 en kwart over 10 niks zien vallen bij 4 paarden

Tussen kwart over 10 en kwart voor 8, dus een uur of 10, hebben ze met zijn allen wel een stuk of 10 keer gemest. Nou dat klopt dus niet, dat ze dat dan niet doen als ik er ben. Ik heb het idee dat Myra het liever niet doet als ik er ben, ze stond me ook steeds heel erg in de gaten te houden. Met haar hoofd over het hek naar me te staren, hinniken zelfs. Maar niet mesten!

Ik heb zelfs gedaan alsof ik wegging en ben toen stiekem van een afstand gaan staan kijken of ze toen niet ging mesten...niks. Weer terug natuurlijk...met een bal een beetje gespeeld...wandelen door de bak. Toen ik wegfietste en uit zicht was voelde ik gewoon dat ze toen natuurlijk allemaal gingen mesten.

Vandaar, als ze juist zou gaan mesten als ik er wel ben dat lijkt me echt handig! Ook om het so wie so in de gaten te houden.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Volgens mij liet Roos Poca dacht ik wel op commando op een bepaalde plaats mesten, maar het kan natuurlijk alleen als er toch iets zit,bij de honden net zo, ik kan tegen Joy wel zeggen nu even gaan poepen en dat doet ze ook als ze toch moet anders houdt het gewoon op.

Wat wel wil helpen is je paard goed laten bewegen of iets spannends opzoeken (dan poepen ze ook vaak).
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

lijkt me een hele uitdaging, ik weet wel dat er mensen zijn die heel veel wedstrijden rijden dat er paarden zijn die op commando kunnen plassen. ivm doping controles Dus ja waarom niet ook mesten??

Heeft je paard ook geen soort van gewoonte of bij veel arbeid dat ze moet mesten?
    Mijn beide ponys die moeten altijd mesten als ze flink gewerkt hebben. Dus als ik ga rijden neem ik een monsterflesje mee zodra ze het op een poepen zetten dan verzamel ik gelijk en voila klaar....
    Mijn ijslander die moet meestal ook plassen na het rijden, ik stap altijd het laatste stuk er naast zodat hij ook nog wat kan grazen. Als we bijna terug zijn dan wil hij in eens niet meer lopen....ik kijk dan achterom en meneer staat wijdbeens klaar :lol:

Misschien is het wel te doen, geen ervaring mee

Wat ze wel eens doen, is een paard aan de mest van een 'vreemd' paard laten ruiken, vooral hengsten mesten er dan graag overheen. Paarden zijn wel zindelijk, ze doen het altijd in een bepaalde hoek van de wei. (Ik had dus een paard dat het niet in de stal deed, erg fijn. Hij heeft het alleen onmiddelijk afgeleerd toen hij gezelschap kreeg van een paard dat het JUIST in de stal deed.)

In theorie moet je het mesten van een paard wel aan kunnen moedigen. Of het gezond is, dat weet ik niet. Je zou kunnen beginnen om een commando te geven op het moment dat hij staat te mesten. (Maar dan moet je er natuurlijk wel bij zijn. ) Wat doe je als je met een paard bezig bent, en hij/zij moet mesten?
    Ik kan me zo voorstellen dat als ze door moet lopen tijdens het mesten, en ze wil je echt een plezier doen, dat ze dan minder gauw mest als jij erbij bent.
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Ik heb dat met Poca inderdaad jaren gedaan.

Ging zelfs zo goed dat het op andere locaties ook begon te lukken. Kwamen we bij Wim, nam ik haar mee naar de mesthoop, poepte ze daar en bracht ik haar terug naar stal.

Maar een paard zich leeg laten poepen, dat is andere koek. Wat kan helpen is ze met heel veel geweld in de trailer proberen te krijgen, daar gaan ze veel van schijten, maar dat wil je niet.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Jan 2005

Ja, dat bedoel ik Roos, wat je met Poca deed. Dat je een soort routine hebt in het mesten. Natuurlijk niet als een soort 'moeten', meer dat je de kans vergroot dat je mest op kunt vangen als je drie uur bij de wei rondhangt.

Hoe heb je dat met Poca geoefend? Heb je het ubderhaubt geoefend of ging het anders?

Ben er ook best benieuwd naar. Mijn oude Bas deed het alleen op stal of in zijn wei dus nooit buiten het eigen terrein. Ideaal

Bladwijzers

Forum Rechten