-
Actief Forumlid
verlatingsangst? discriminatie
Anoek en ik zijn volop bezig met wedstrijden rijden. Ze gaat weer vlot de vrachtwagen op en staat tijdens in en uitspannen erg rustig (iets wat echt wel eens anders geweest is voor onze Parelli tijd).
Nu liep ik zondag echter tegen een probleem aan. Vanaf de parkeerplaats naar de startplaats moesten we 2,5 km lopen. Toen wij vertrokken richting start ging net voor ons een 4 span trekpaarden de weg op die ook voor ons moest starten.
Vanaf dat moment was Anoek niet meer rustig te krijgen. Ze wilde bij dat span blijven. Stap werd dribbelen omdat ze vna mij niet mocht draven. Halthouden was geen optie, want ze stond niet stil etc.
Bij het startpunt aangekomen stond ze rustig tot het moment dat dit span mocht vertrekken. Ze wilde erachteraan. We bleven niet alleen achter op deze plek, maar er waren nog andere paarden echter waren dit geen trekpaarden.
Toen we mochten vertrekken ging dit rustig, tot het moment dat ze weer een span trekpaarden voor ons zag. Het begon weer opnieuw.
Echter als er een span met andere paarden voor ons reed deed ze geen enkele moeite om onder mijn commando uit te komen en er zo snel mogelijk heen te gaan.
Nu is mijn vraag hoe kan ik haar leren dat dit niet gewenst is. Anoek is het enigste trekpaard op stal en met andere paarden luistert ze gewoon.
Op de wedstrijden speciaal voor trekpaarden doet dit ook niet voor omdat er dan overqal trekpaarden lopen.
Alle tips zijn welkom
-
Actief Forumlid
Re:verlatingsangst? discriminatie
Ik denk dat dit probleem wel gekend is bij de meeste van ons
Paarden zijn nu immers kuddedieren die echt bij andere paarden willen zijn.
Mijn veulen leer ik ook aan om af en toe alleen te zijn. Eerst heb ik hem dat geleerd door hem alleen op de wei te laten. Dat door met mijn ander paard weg te stappen en terug te komen wanneer hij kalm was. Dit verder doen tot hij rustig alleen op de wei kan blijven. Vanaf dan ben ik omgekeerd beginnen oefenen, wat wilt zeggen dat ik met het veulen wegging. Dus opnieuw wanneer hij rustig is terug naar huis keren. Ik zorg ervoor dat ik tijdens de (korte) wandeling paarden zie. Wanneer hij naar die paarden wilt lopen vraag ik hem achteruit te gaan, naar mij te kijken, ... Als hij zijn aandacht bij mij heeft aai ik hem op zijn favoriete plaats (schoft). Ondertussen loopt hij mee op straat en houdt hij zijn aandacht bij mij ookal komen we een paard tegen.
Tip is dus aandacht bij u houden en opbouwen 
Leuk seg dat je wedstrijden rijdt!
Forum Rechten