Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Parelli voor kinderen

Parelli voor kinderen

Er is mij gevraagd of ik eens per week een 10jarig jongetje 'les' wil geven.
    Hij vind de manege niks aan, het gaat meer om de boel er omheen (uitmesten enzo )
    Met zijn moeder heb ik het er al over gehad dat ik me met Parelli bezig houd, wat dat inhield zei haar weinig en kan ik bovendien niet goed uitleggen, maar het leek haar voor hem wel leuk.
    Nu hebben we over een tijdje een proefdagje gepland, om te kijken of we elkaar niet neermeppen oid.
    Ik had zelf wat rond de 7games bedacht. Die heb ik wel alvast vertaald naar NL, samen met nog wat dingetjes. Wat belangrijk, leuk en eng is voor een paard, dat soort dingen.
    Wien vind kinderen prachtig en doet alles voor ze, dus ik gok zo dat ze dit wel leuk vinden gaat.

Ik heb alleen 0 verstand van kinderen en ik weet ook niet hoe 'moeilijk' ik het maken kan, al wijst dat misschien zichzelf wel.
    Dingen als LB of RB, en introvert/extrovert, kun je dat al uitleggen?
    Hoeveel 'inhoud' kun je er aan geven? En hoe leg je dat 'kindvriendelijk' uit?

Het belangrijkste is eigenlijk gewoon dat het leuk is, maar wel voor alle partijen.
    Heeft iemand tips?

Re:Parelli voor kinderen

Het gaat erom dat je probeert makkelijke associaties te maken. Dus RB etc kun je het beste uitleggen aan de hand van het gedrag dat je paard toont en het gedrag dat hij zelf toont. Doe b.v. diverse emoties na en zeg dan erbij wat wat is. Wat ook wat lastig is, is dat de ene 10 jarige niet hetzelfde is als de andere 10 jarige. Persoonlijk zou ik dus eerst beginnen met poetsen, meevoeren aan de hand, uitleggen over de lichaamstaal en dan vooral veel uitleggen over friendly. Je krijgt dan ook een beetje een indruk van het kindje.

Het zijn maar wat ideetjes. Veel plezier enne foto's?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Leuk Nienke, ik heb zelf ook regelmatig een 8 jarige over de vloer bij Whoopie. Ik heb het niet over lb en rb gedrag, maar leg wel uit hoe je kunt zien dat een paard zich op zijn gemak voelt en wanneer het onrustig is of angstig is en wat je daar aan kunt doen.
    Ik vindt het ook wel lastig soms.
    Kinderen zijn nog op een hele andere manier bezig en dat is maar goed ook af en toe.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

hier 2 meisjes die beiden rond hun 8 jaar begonnen zijn met grondwerk en rijden bij mij. het moeilijkste vond ik hun uitleggen hoe je houding tov je paard moet zijn om er bepaalde dingen van gedaan te krijgen. ik probeer het altijd met heel conrete dingen te vergelijken. om het paard naar je toe te laten draaien zeg ik bv dat ze moeten doen alsof ze de deur openhouden voor iemand.
    LB en RB kan je ook simpeler uitleggen denk ik. LB is een slimmerik en RB volgt liever gewoon zn baasje of zoiets?
    Hinnik!

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Hoi Nienke, leuk dat je dat gaat doen! Ik haal er superveel voldoening uit, hoop jij straks ook Ik maak bij Lisa geen gebruik van termen als LB-RB maar meer zoals Janneke zegt, lichaamstaal uitleggen en wat je op dát moment kan doen als je paard onrustig wordt ofzo. Ik heb wel de selfassesementsijst van online L1 gepakt en al die games en 'tasks' vertaald naar het Nederlands. Zo krijg je het vriendenspel, het stekelvarkentjesspel etc. Zo heb je voor jezelf én voor je leskindje een duidelijk schema van wat je hem/haar wil leren en kan je elke keer een stapje verder en met een paardensticker de taken afplakken die die beheerst. En stickers motiveren! Ik maak voor Lisa als ze haar "L1" gehaald heeft een diploma, en dan gaan we door met L2 online. Het rijden nu bestaat uit uitstappen in het bos, met teugels én een leadrope. Freestyle rijden komt na online. Overigens vindt ze het net zo leuk om te tutten, poetsen en knuffelen als om te grondwerken hoor. Het gaat erom dat ze met paardlief bezig is. Heel veel plezier!
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ilian
    Hoi Nienke, leuk dat je dat gaat doen! Ik haal er superveel voldoening uit, hoop jij straks ook Ik maak bij Lisa geen gebruik van termen als LB-RB maar meer zoals Janneke zegt, lichaamstaal uitleggen en wat je op dát moment kan doen als je paard onrustig wordt ofzo. Ik heb wel de selfassesementsijst van online L1 gepakt en al die games en 'tasks' vertaald naar het Nederlands. Zo krijg je het vriendenspel, het stekelvarkentjesspel etc. Zo heb je voor jezelf én voor je leskindje een duidelijk schema van wat je hem/haar wil leren en kan je elke keer een stapje verder en met een paardensticker de taken afplakken die die beheerst. En stickers motiveren! Ik maak voor Lisa als ze haar "L1" gehaald heeft een diploma, en dan gaan we door met L2 online. Het rijden nu bestaat uit uitstappen in het bos, met teugels én een leadrope. Freestyle rijden komt na online. Overigens vindt ze het net zo leuk om te tutten, poetsen en knuffelen als om te grondwerken hoor. Het gaat erom dat ze met paardlief bezig is. Heel veel plezier!
    Wat doe jij dit leuk... Vanuit mijn opleiding sociaal pedagogische hulpverlening veel met "moeilijk opvoedbare" (Slechtere term bestaat niet... Net als "moeilijk opvoedbare"Paarden ) jongeren gewerkt.. En leuk om te lezen hoe bewust je er mee bezig bent... OOk die stickers... Idd helem goede motivatie, duidelijke beloning en bekrachtiging van het goede gedrag...

Ben wel benieuwd hoe het je vergaat.. Ben benieuwd naar je ervaringen hiermee

Liefs

Marleen

Stop thinking, start feeling

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Nog even aanvulling.... GEWELDIGE VERTALING!!! "Stekelvarkentjesspel" Heel gaaf

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Hahaha ja en dan moet je uitleggen waarom het zo heet. "Nou he, stekelvarkentjes prikken ook!" Thnx voor je compliment Marleen. Ik heb een lerarenopleiding Nederlands gedaan, en dus wel veel didactische dingetjes daar geleerd, en daarnaast veel met autisten 'gewerkt'. Verder geen achtergrond in hulpverlening o.i.d. hoor Ik probeer gewoon altijd in mijn hoofd te houden hoe ík als 9 jarig meisje les zou willen krijgen, en blijkbaar werkt het
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Heel leuk!! Fantastisch gevonden... En klopt stekelvarkentjes prikken

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Even weer een stukje omhoog geschopt... Hoe is het gegaan met het lesgeven?

Liefs

Bladwijzers

Forum Rechten