Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 41

Topic: slechte hoeven.

Actief Forumlid kimmy1985's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Leeftijd
    39

slechte hoeven.

Mijn verzorg haflinger had al 16 jaar ijzers. maar omdat ze nu niet meer voor de koets gaat hoeft ze geen ijzers meer (eindelijk).
    nu hebben we ze er vande week onder uit gehaalt.
    en bekapt maar nu brokkelen ze helemaal af.
    Ook is ze heel gevoelig als ze over steendjes loopt.
    hoelang kan dat duren vraag ik me af.
    Ook wil ik haar natuurlijk gaan bekappen.
    nu vraag ik me af waar kan je dat doen waar het ook niet zo duur is ( ik ben student en heb niet zo veel geld).
    en welke methodes heb je allemaal strasser wittelijn en wat houden die methodes in.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Re: slechte hoeven.

Fijn dat haar ijzers er eindelijk af mogen! Dat zou verplicht moeten worden bij alle paarden

Als ze al zo lang op ijzers gestaan heeft heb je grote kans dat het een poosje duurt voor ze helemaal lekker loopt, dat heeft echt tijd nodig. Het ligt er ook echt aan hoe de staat van de hoeven nu is.....
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Daar kan je gerust een jaar voor uittrekken! Na 16 jaar zal ze niet meteen blij zijn met je beslissing de ijzers er onderuit te halen.....Die "vrijheid" is ze niet gewend, en ze is waarschijnlijk al een jaar of 19, 20?

Aangemeld
    Mar 2005
    Leeftijd
    39

haar hoeven zijn nu echt heel slecht heb er niet veel verstand van maar dat ze slecht zijn werd me al snel duidelijk.
    ze brokkelen echt helemaal af.
    ook zijn ze zo goed als plat aan de onderkant en er zit bij haar voor hoeven een soort knik in aan de voor kant.
    maar waar kan ik zo`n cursus het beste doen.

Aangemeld
    Mar 2005
    Leeftijd
    39

oja ze is nu 19

Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Hoi Kimmy
    Een goede beslissing hoor!!
    Die van mij heb ik dit jaar ook van zijn ijzers afgehaald. Hij liep hiervoor rondom langer als een jaar met ijzers. Hij loopt op het moment wel gevoelig over steentjes. Helaas kan het nog wel een jaar duren voordat de hoeven weer gezond zijn geworden, want zolang duurt het dat de hoef weer door is gegroeid en de witte lijn weer gezond is.

Het is helaas geen makkelijke weg, maar uiteindelijk moet je paard er wel veel gezonder van worden.

Ikzelf heb veel aan paardnatuurlijk gehad wat bekappen betreft. Ik heb dus het multimediapakket aangeschaft en ga aanstaande zondag cursus doen. Veel mensen vinden paardnatuurlijk eenzijdig, maar als je paard geen probleemhoeven heeft is het een prima optie.
    Heeft je paard echter wat moeilijkere hoeven dan zou ik er toch als eerste een ervaren natuurlijkbekapper bijhalen. Wat hij wel een beetje heeft, vanwege de brokkelhoeven
    op: http://www.paardnatuurlijk.nl vind je een lijst met natuurlijkbekappers.

Verder heb ik dus zelf ook voor hoefschoenen voor zijn voorhoeven gekozen, want sommige ondergronden zijn voor ons niet te vermijden en pijn moet je in mijn ogen wel zoveel mogelijk proberen te vermijden. Hij heeft het natuurlijk al niet makkelijk en alle beetjes verlichting helpen.
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Oja wat ik nog even kwijt wilde is dat de hoeven waarschijnlijk gaan brokkelen omdat ze misschien nog wel te lang zijn. De hoef schijnt een zelf corrigerend vermogen te hebben. Zijn de hoeven te lang dan zal hij vanzelf gaan brokkelen.
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

Aangemeld
    Mar 2005
    Leeftijd
    39

ik denk niet dat ze daar om gaan af brokkelen ik denk dat het komt door al die gaten die er in zitten.
    Ik merk wel dat ze nu al harder zijn.
    ook heb ik ze een beetje geveilt zodat er niet zo veel haken meer aan zitten.
    Ik wil binnen kort ook een cursus gaan doen dan kan ik het mooi zelf bij houden.
    Ook wil ik met haar gaan parellien dat kan nu. ze loopt mooi niet meer voor de koets dat dan kan ik teminste ongestoord me gang gaan.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

In een paar dagen tijd worden de hoeven echt nog niet harder hoor...
    Als je verzorgpony echt zulke hoeven heeft als jij omschrijft (brokkelen, platte zolen, bijna hele leven ijzers gehad), dan lijkt het mij uitermate onverstandig om er zelf aan te gaan knutselen. Een eendaagse cursus bij paardnatuurlijk is echt niet voldoende om daarna de hoeven goed bij te kunnen houden hoor! Het kan wellicht een goed begin zijn en je voorzien van enige basiskennis, maar als je de hoeven van je pony goed bij wilt houden en terug naar gezondheid wilt brengen, dan heb je toch echt een deskundige hoefverzorger nodig die je ter plekke leert hoe je dat moet doen, en die je ook regelmatig controleert....

Aangemeld
    Mar 2005
    Leeftijd
    39

ooo oke bedank voor je info dan zal ik eens gaan kijken naar een natuurlijk bekapper in de buurt klaas feut komt hier gellof ik ook vandaan zal hem eens vragen.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Heel verstandig besluit Kimmy! Wat zegt de eigenaar ervan?

Aangemeld
    Mar 2005
    Leeftijd
    39

Nou die denkt dat als die pony een keerof wat op de weg loopt dat er dan niks aan gedaan hoeft te worden.
    daarom kwam ik ook op het idee om het zelf te gaan bekappen.
    die man vindt het allemaal maar te duur die denk dat beetje over de weg lopen genoeg is.
    dus zal toch eens met hem overleggen dat ik haar wil laten bekappen, ik betaal het gewoon zelf dat weer .

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als die pony tot nu toe beslagen is geweest, heeft dat de eigenaar toch ook geld gekost? Dan kan hij dat nu toch besteden om de hoeven blootsvoets gezond te houden...

Aangemeld
    Mar 2005
    Leeftijd
    39

ja daar heb je gelijk in.
    maar er komt daar wel eens een man die wel een beetje kan bekappen en die doet het dan.
    maar ik ben niet zo weg van de manier zo als hij het doen.
    de ijzers lied hij er altijd zo lang mogelijk onder liggen dan was het goed koper vaak was ik die gene die zei dat het weer tijd was voor nieuwe ijzers en dan betaalde ik het wel zelf, en het niet eens me eigen pony.
    maar ik ben gewoon weg van datdier dus wil ik ook dat ze er netjes bij loopt.
    Ik zal eens proberen een foto temaken van haar hoeven dan kun je zien hoe ze er nu uit zien.
    ik schaam me er wel voor dat het zo slecht is nu.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Vervelend is dat, als het niet je eigen pony is en je hebt te maken met een eigenaar die het allemaal niet zo nauw neemt...
    Maar ik kan je wel vertellen dat het zelf bekappen nog best wel moeilijk is. Ik doe het al langere tijd zelf (wel onder toeziend oog van m'n hoefsmid, die een paar keer per jaar komt), maar toch zijn nu zijn hoeven niet goed. Langaaamaan zijn er kleine veranderingen in geslopen, waardoor hij nu kreupel loopt.
    Inmiddels heb ik er een strassertrimmer bij gehaald, die me nóg uitgebreider leert hoe ik zelf moet bekappen en zij leert me weer naar andere dingen kijken, kleine details die ik eerst niet zag. Leren kijken is best moeilijk! Daarnaast is het fysiek ook best zwaar om zelf te bekappen. Nu hou ik zijn hoeven elke week bij en gaat het wel beter. Ik ben van plan om -nu ik net ben overgestapt naar de strassertrim- de trimster in het begin wat vaker te laten komen, en dan steeds langer tussen de afspraken in te laten zitten. Maar ik wil mijn werk wel regelmatig laten controleren zodat ik zeker weet dat ik nog op de goede weg zit....
    De strassertrimmer kost mij rond de 57 euro (incl. reiskosten), voor mijn vorige smid was ik ook een dergelijk bedrag kwijt (ook incl. reiskosten). Als je uiteindelijk ervaren genoeg bent om de hoeven zelf te doen, ben je dus niet veel meer kwijt (af en toe controle). In het begin is het wel even duurder dan een normale smid laten komen.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten