Wat ik wel heel jammer vind (wel een super gaaf initiatief!) is dat die Christiane wel constant met sporen rijd in de overige youtube filmpjes... correct me if i am wrong maar...sporen gebruik m.i. toch alleen als je paard niet goed aan de beenhulpen is? Puur een vraag hoor want wellicht dat ik iets heb gemist maar in mijn ervaring zou je toch juist met NH zo min mogelijk van dergelijke hulpmiddelen hoeven te gebruiken?

Antwoord met Citaat
Natuurlijk voor de basisdingen, zoals het voorwaarts rijden en enkel wenden van de voorhand of achterhand vanuit stilstand kun je alleen je focus gebruiken (en dat zou ook de standaard moeten zijn voordat je aan iets moeilijkers begint).
maar ik vind het wel een mooie discussie waarbij we diverse inzichten mooi kunnen overwegen.
) dus voor mij zal het niet meer noodzakelijk zijn om ze te dragen omdat mijn verwachtingspatroon ook heel anders is als jaren geleden. Daarnaast zou ik denk ik nu net zo lang oefenen op een bepaalde oefening totdat het ook spoorloos (klinkt als een nieuw spelletje hihi) kan (if possible) en anders zou ik het dus laten en gaan voor het meest bereikbare resultaat zonder sporen. Maar dat zeg ik: mijn hele zijn is anders dan voorheen en heb dus andere verwachtingen. Voor mij hoeft het rijden op zich al niet eens meer zonodig als ik maar lekker met ze bezig kan zijn.
En bij de kinderen wordt er helaas maar weinig op de zit gelet terwijl dat juist je basis van het rijden is...
Bladwijzers