Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Gebruik van sporen - afgesplitst van trailer laad wedstrijd

Gebruik van sporen - afgesplitst van trailer laad wedstrijd

Wat ik wel heel jammer vind (wel een super gaaf initiatief!) is dat die Christiane wel constant met sporen rijd in de overige youtube filmpjes... correct me if i am wrong maar...sporen gebruik m.i. toch alleen als je paard niet goed aan de beenhulpen is? Puur een vraag hoor want wellicht dat ik iets heb gemist maar in mijn ervaring zou je toch juist met NH zo min mogelijk van dergelijke hulpmiddelen hoeven te gebruiken?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Gebruik van sporen

In de 'normale' dressuur zijn sporen óók niet bedoeld voor een paard wat niet voorwaarts is, maar ter ondersteuning van de beenhulp bij zijwaartse bewegingen. Maar zoals bij zoveel hulpmiddelen, wordt er ook een spoor regelmatig gebruikt voor héle andere dingen
    Ik zie het ook liever spoorloos overigens...

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:Gebruik van sporen - afgesplitst van trailer laad wedstrijd

Sporen zijn idd niet bedoeld voor een paard dat niet goed aan het been is, alhoewel ze daar wel veel voor gebruikt worden door onkundige ruiters...
    Ze zijn zoals Nienke ook al aangaf, bedoeld voor subtiele aanwijzingen o.a. tijdens het rijden van zijgangen en zouden pas gebruikt mogen worden als zowel paard als ruiter al een bepaald niveau behaald hebben.

Sorry ik bedoelde daarmee dus ook het zijwaarts gaan wat je aangeeft met je been. Overgangen zou je eigenlijk ook niet hoeven te rijden met je benen maar met je zit. Ik ben zelf dus ook niet zo van de sporen (en allerhande andere aanhangsels zoals martingalen, slofteugels etc etch) en daarom des te verbaasder dat ik het bij iemand zag die aan NH deed. Zie ik het goed dat als zij sporen gebruikt dit kan worden gezien als een fase 4? In principe zou het toch zo moeten zijn bij NH dat haast op de gedachte van zijwaarts gaan al zijwaarts zouden moeten gaan en zo niet dat je dan die hairs, skin, bones doet? Dus vallen sporen dan niet zelfs voorbij de bones?

Overigens bedankt voor het opsplitsen! Ik was kennelijk te slaperig om er een appart onderwerp van te maken (ging pas om 6.15 uur naar bed uiteindelijk na het lezen van onwijs veel dagboeken)

Bij goed gebruik zijn je sporen een verfjnde fase 1. Helaas zie je inderdaad dat ze als een hardere fase 4 worden ingezet. Het voordeel van een spoor is dat je de hulpen nog specifieker kan geven, omdat je op een kleiner oppervlakte werkt.

Ik rijd zelf zonder sporen, maar merk dat in de hogere verzameling de hulpen voor de zijgangen en het ondertreden af en toe wat teveel op elkaar lijken; vraag ik om een halfstep, krijg ik een pas appuyement, of travershulpen betekenen ineens galop, of travers/appuyeren in galop wordt ineens een pirouette. Dit heeft alles te maken met je beenligging en zithulpen. Met sporen kun je met je benen wat specifieker zijn, totdat het paard het enkel van de zithulpen kan, maar dat is een proces wat vaak wat langer duurt.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Alicia2u
    Bij goed gebruik zijn je sporen een verfjnde fase 1. Helaas zie je inderdaad dat ze als een hardere fase 4 worden ingezet.
    Sorry, even muggeziften hoor . Sporen zijn bij goed gebruik fase 4. Fase 1 is je focus, fase 2 is zithulp en fase 3 is het aanleggen van de kuit. Ik ben het met je eens dat de sporen meestal als een buitenproportionele fase 4 worden ingezet.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Het wordt toch heel lastig om puur met je focus een pirouette in galop te rijden hoor Natuurlijk voor de basisdingen, zoals het voorwaarts rijden en enkel wenden van de voorhand of achterhand vanuit stilstand kun je alleen je focus gebruiken (en dat zou ook de standaard moeten zijn voordat je aan iets moeilijkers begint).

Maar ik krijg een paard, hoe goed opgeleid ook, niet aan de wissels om de twee zonder zit (en been, afhankelijk van het opleidingsniveau) te gebruiken. Een wisselserie met aanleggen van been net achter de singel zie ik niet als een fase 3. Zo zie ik gebruik van sporen bij een complexe oefening als een fase 2.

(Linda reed trouwes ook met sporen op de celebration in de UK afgelopen november)

Maak je ook nog verschil in het soort spoor? Waar geef je de voorkeur aan en waarom? (ben helemaal niet nieuwsgierig hoor hihiihi)

Het hangt van het paard af. Als je een rillerig paard hebt, dan is een stomp spoortje vaak fijner, anders is een wielspoor fijner, omdat dat afrolt (en dus lichter is). Hamersporen vind ik nergens op slaan (hoekig en vierkant, snap de toegevoegde waarde niet als het zo'n groot oppervlakte betreft), dus die gebruik ik nooit.

Mijn eigen paard momenteel zonder sporen (heb lange benen, dus kom er toch niet bij zonder raar te doen). Ik ben nog op zoek naar de combinatie zwanenhals-wiel voor later misschien (als hij goed bevestigd is zonder spoor), maar die heb ik nog niet gevonden.

Ik snap op zich wel wat je bedoeld maar ik twijfel of ik het met je eens kan zijn.

Misschien ligt het ook wel een beetje aan "wat wil je met je paard?". Voor de ene is recreatief het ding, voor de ander springen, voor weer een ander dressuur op niveau etc. Toch heb ik hier al vaker een uitspraak langs zien komen en waar ik al een aantal weken over aan het nadenken ben (ja klinkt waarschijnlijk wat gek maar sommige dingen liggen vind ik vaak wat genuanceerder) en dat is "dressuur is er voor het paard en niet het paard voor het dressuur". In dat licht zou je dus kunnen concluderen (let wel ik vooroordeel niets hoor! ik ben gewoon even openlijk aan het brainwaven) dat als je extra hulpmiddelen als sporen nodig hebt voor een bepaald schoonheidsresultaat (even terug naar de natuur van het paard gekeken hebben ze bepaalde oefeningen die we ze vragen niet nodig op bepaald niveau) je geen sporen zou willen gebruiken als je helemaal natural wilt. Aan de andere kant kun je sporen heel lichtjes gebruiken en zullen ze dan hetzelfde effect kunnen hebben als een carrotstick waarmee je druk uitoefend. Kortom ik ben er nog niet uit maar ik vind het wel een mooie discussie waarbij we diverse inzichten mooi kunnen overwegen.

Mijn eigen dressuurtijd ligt ver achter me (mijn eerste grijze haren zijn vandaag ontdekt...kun je wel merken ook he ) dus voor mij zal het niet meer noodzakelijk zijn om ze te dragen omdat mijn verwachtingspatroon ook heel anders is als jaren geleden. Daarnaast zou ik denk ik nu net zo lang oefenen op een bepaalde oefening totdat het ook spoorloos (klinkt als een nieuw spelletje hihi) kan (if possible) en anders zou ik het dus laten en gaan voor het meest bereikbare resultaat zonder sporen. Maar dat zeg ik: mijn hele zijn is anders dan voorheen en heb dus andere verwachtingen. Voor mij hoeft het rijden op zich al niet eens meer zonodig als ik maar lekker met ze bezig kan zijn.

Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

Ik heb niets tegen sporen, mits gebruikt voor het juiste doel (dus zoals Alicia2u uitlegt) en mits je zelf een goede houding/zit hebt, en pas als je bij de oefeningen komt waarvoor spoorgebruik het paard dingen kunnen verduidelijken. Ik las pas een interview met Tineke Bartels en die legde het zo uit:
    Met sporen kun je veel meer gerichte hulpen geven en ik denk ook dat het nodig is om op hoger niveau met sporen te rijden. Ik vergelijk de flanken van een paard wel eens met een touchscreen, als je daar met een pinnetje of je nagel op tikt kun je heel gericht iets doen. Ga je daarentegen met je hele hand over het touchscreen, dan zal het scherm niet precies weten wat je bedoelt. Datzelfde geldt ook voor een paard: als je gericht een hulp wilt geven, bijvoorbeeld om een wissel te maken, is dat beter voor het paard te begrijpen als je een kleine gerichte aanraking met het spoor maakt in plaats van met de gehele binnenkant van je been.
    Trouwens denk ik wel dat het ook zonder geleerd kan worden, het is absoluut geen must, maar ik heb er ook niets op tegen (mits goed gebruikt).

Een paard kan een vlieg voelen op zijn lijf, dus daar zul je altijd rekening mee moeten houden.

Today is a perfect day to start living your dreams!

Die quote van Tineke is ook precies hoe ik het bedoelde, Priscilla. Bedankt!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Ik heb in een ver wedstrijd-verleden ook met allerlei sporen gereden, voornamelijk om mijn paard meer voorwaarts te rijden. How little did I know ?
    Sinds ik bij mijn CR-instructrice ben gaan lessen, heb ik bij haar geleerd hoe veel impuls ik kan krijgen door mijn paard beter te rijden, beter te zitten enz. Sindsdien ben ik van mening dat wanneer je sporen nodig hebt voor voorwaarts/impuls, dan heb je het nog niet helemaal begrepen ! Tegenwoordig ben ik ook niet meer helemaal anti-spoor. De instructeur van mijn instructrice zegt zelf dat je met sporen moet gaan rijden om te leren om ze niét te gebruiken. Dat vind ik wel een mooie !
    Maar deze meneer kan zelf met sporen rijden en je daarna aan het eind van zijn training precies vertellen hoe vaak hij ze gebruikt heeft ! Dat vind ik een uitdaging !

Ja dames daar zit dan ook wel weer heel veel waarheid in! <beetje domme vraag misschien maar wat is een CR-instructrice?>

Wat ik jammer vind is dat er op maneges tegenwoordig ook wordt gezegd dat je niet alles met je zit mag doen... En bij de kinderen wordt er helaas maar weinig op de zit gelet terwijl dat juist je basis van het rijden is...

Maar goed, sporen gebruiken ligt dus erg genuanceerd en indien om ervaren enkels toepasbaar voor zeer specifieke onderdelen. Vat ik het zo goed samen?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis
    Ja dames daar zit dan ook wel weer heel veel waarheid in! <beetje domme vraag misschien maar wat is een CR-instructrice?>
    Centered Riding-instructrice

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten